چرایی و فواید اجرای مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن + صوت
کد خبر: 4120043
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۹
کریم دولتی تشریح کرد:

چرایی و فواید اجرای مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن + صوت

مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با اشاره به تنوع حضور کشور‌های مختلف در مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به چرایی و فواید اجرای مرحله مقدماتی به صورت غیر حضوری و ارتباط تصویری پرداخت.

مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از فردا، 29 بهمن‌ماه طی مراسمی در تهران به مدت یک هفته آغاز به کار می‌کند. در این مرحله متسابقان به صورت حضوری در محل مسابقات در تهران حاضر می‌شوند و در جمع اعضای هیئت داوران، اجرا خواهند داشت. ولی پیش از این، مرحله مقدماتی‌ای به منظور غربالگری برای دعوت از قاریان و حافظان به کشورمان، انجام شد تا هم سطح مسابقات ارتقا یابد و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. درباره این مرحله بیشتر بدانیم؛

کریم دولتی، مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به برگزاری مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و محاسن و معایب شیوه برگزاری این دوره از مسابقات به صورت تلفیق مجازی و حضوری گفت: بخشی از این اتفاق مربوط به شرایطی بود که طی سال‌های کرونا اتفاق افتاد و به دلیل این که چرخه این مسابقات متوقف نشود به این سمت رفت که بخش قابل توجهی از آن مجازی شود؛ کما اینکه در سال‌های گذشته هم مرحله مقدماتی و فینال آن مجازی بود.

این حافظ کل قرآن و داور مسابقات افزود: امسال شرایط مقداری بهتر شد و مرحله مقدماتی را به شکل مجازی برگزار کردیم و مرحله نهایی را به شکل حضوری برگزار خواهیم کرد. این روش البته چندین حسن دارد. یکی از آن‌ها این است که شرکت‌کنندگان با خیال راحت و با تمرکز بیشتر در این مرحله حضور پیدا می‌کنند، ضمن اینکه در این مرحله سطوح شرکت‌کنندگان متفاوت است و شاید اقتضای شرایط امروز نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشور‌های دنیا این باشد که برخی از برنامه‌ها را محدود‌تر و با تمرکز بیشتر برگزار کنند؛ لذا برگزاری مرحله مقدماتی به شکل مجازی این امکان را می‌دهد که در مرحله نهایی با تمرکز بیشتر و امکان بیشتر ورود کنیم.

مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور تصریح کرد: با روالی که در کشور طی سال ۱۳۹۹ و بعد از آن آغاز کرد تعدادی از کشور‌هایی که مسابقات بین‌المللی برگزار می‌کردند از ما الگو گرفتند. به عنوان مثال مالزی یا ترکیه از همین روش در برگزاری مسابقاتشان استفاده کردند.

دولتی گفت: حسن دیگر این روش این است که در این مرحله می‌خواهیم یک ارزیابی و محکی از شرکت‌کنندگان داشته باشیم و این شیوه فرصت این محک و ارزیابی را می‌دهد. امروز عموم مردم نمی‌پذیرند که فردی از یک کشور دیگر با کلی هزینه بیاید، اما از حداقل‌های مورد انتظار برخوردار نباشد و این مرحله کمک می‌کند که این اتفاق به خوبی رقم بخورد. همچنین کمک می‌کند تا مرحله فینال و نهایی که بهترین افراد در دو بخش آقایان و بانوان حضور پیدا می‌کنند با بالاترین کیفیت ممکن رقم بخورد.

استماع و داوری آثار در بالاترین سطح

وی درخصوص معایب این روش هم گفت: هر کار خوبی ممکن است در کنار همه خوبی‌ها نواقضی هم داشته باشد. ما این مسابقات را در حالی برگزار کردیم که مخاطب بیرونی نداشتیم و این می‌تواند از معایب آن باشد یا در مباحث تبلیغی و ترویجی که با اعلام و رفت‌ و آمد بایستی اتفاق بیفتد، طبیعتا این اتفاق در مرحله مجازی رقم نخورد، البته بخشی از این بار را رسانه‌هایی مانند ایکنا به خوبی حمایت کردند. البته سال گذشته تعدادی از داوران ما حضوری و تعدادی مجازی بودند، اما امسال داوران ما همه حضوری آمدند و از این جهت استماع تلاوت و داوری آثار می‌تواند در بالاترین سطح ممکن رقم بخورد.

مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور در خصوص سطح کیفی متسابقان گفت: شرکت‌کنندگان جمهوری اسلامی امسال در برخی رشته‌ها رقیب جدی داشتند و امیدواریم بهترین نتیجه برای شرکت‌کنندگان ما رقم بخورد، اما در سایر رشته‌ها مانند حفظ در بخش بانوان و آقایان سطح بسیار بالایی داشتیم و در رشته ترتیل کم و بیش اینگونه بود، اما در رشته تحقیق تعداد کسانی که از کشور‌های مختلف تلاوت خوب و استانداری داشتند زیاد نبود و در نهایت شش نفر قرائت قابل توجهی داشتند. در مجموع می‌توان گفت تعدادی تلاوت قابل توجهی داشتند، برخی تلاوتی متوسط و برخی هم تلاوت ضعیفی را ارائه دادند.

ترتیل‌خوانی جایگاه خود را یافته است

وی درخصوص اضافه شدن رشته ترتیل به بخش بانوان و دستاورد‌هایی که می‌تواند برای جریان تلاوت کشورمان به همراه داشته باشد گفت: تلاوت ترتیل را امسال برای سومین سال در بخش آقایان تجربه کردیم و خوشبختانه با توجه به اینکه تلاوت ترتیل در تمام عالم اسلام شناخته شده و در خیلی از کشور‌ها ترتیل‌خوانی به عنوان روش مرسوم قرائت قرآن است، در کشور خود ما نیز در جزءخوانی‌های ماه مبارک رمضان و برخی مکان‌ها این اتفاق رخ داده است و این ترتیل‌خوانی توانسته جای خودش را پیدا کند. همین جریان باعث شد ستاد عالی مسابقات و شورای معین اوایل سال جاری تشکیل جلسه داد و با توجه به درخواستی هم که بانوان برای اضافه شدن این بخش داشتند مورد موافقت قرار گرفت.

دولتی ادامه داد: جالب این است که برای اولین سال در بخش بانوان ۱۳ نفر خانم از کشور‌های مختلف داشتیم و در بخش آقایان ۲۵ نفر داشتیم. البته با توجه به اینکه ما فراخوان عمومی نداریم و صرفا با دعوتنامه از کشور‌ها شرکت‌کنندگان را دعوت می‌کنیم، طبیعی است که برخی کشور‌ها نماینده نداشته باشند، اما امیدواریم با این روند در سال‌های آینده تعداد شرکت‌کنندگان در مرحله مقدماتی خیلی بیشتر باشد. با این حال در مرحله مقدماتی امسال در بخش آقایان ۳۲ نفر رشته قرائت تحقیق، ۲۵ نفر قرائت ترتیل و ۵۴ نفر حفظ کل و در بخش بانوان ۲۲ نفر حفظ کل و ۱۳ نفر رشته ترتیل داشتیم که تقریبا ۱۴۰ نفر از ۸۱ کشور جهان در این بخش از مسابقات حضور پیدا کردند.

مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور اظهار کرد: تنوع حضور کشور‌های جهان در این دوره از مسابقات خیلی خوب بود و نشان داد پیام ما که زندگی قرآنی و امت واحده قرآنی بود به خیلی از کشور‌ها رسیده است. حضور هر کدام از این شرکت‌کنندگان به نوعی ما را در همراهی و انتقال پیام و هدف این مسابقات یک گام نزدیک‌تر کرد. امیدواریم با برگزاری این مرحله و شناسایی بهترین قاریان، حافظان و مرتلان، با شور و نشاط بیشتر و با کیفیت‌تر از سنوات گذشته این مسابقات را برگزار کنیم.

یادآور می‌شود مرحله مقدماتی سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به میزبانی مشهد از ۲۳ تا ۲۷ دی‌ماه در بخش بانوان و آقایان برگزار شد.

همچنین شیوه اجرای مرحله مقدماتی به صورت ارتباط تصویری و غیر حضوری، پیش از حضور فیزیکی متسابقان در کشور، برای نخستین بار در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که از سوی جهاددانشگاهی برگزار شد به مرحله اجرا درآمد.

کد
انتهای پیام
captcha