انتظار از متسابقان قرآنی استان‌ها با حمایت‌ها همخوانی ندارد
کد خبر: 4121761
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
آسیب‌شناسی مسابقات قرآن اوقاف

انتظار از متسابقان قرآنی استان‌ها با حمایت‌ها همخوانی ندارد

محمدجواد برخورداری، قاری ممتاز استان یزد با بیان اینکه قاریان استانی در محافل قرآنی جایگاه چشمگیری ندارند، گفت: متأسفانه انتظارات و درخواست‌های جامعه و مسئولان قرآنی از متسابقان با حمایت‌ها همخوانی ندارد.

امیرحسین عطارزاده و محمدجواد برخورداری، فعالان قرآنی یزد امسال در حالی پرونده چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه که به عنوان بزرگترین مسابقات قرآن کشور محسوب می‌شود، بسته شد که از هشت نماینده استان یزد در گروه بانوان و آقایان که به مرحله فینال راه یافته بودند، هیچ کدام حائز رتبه‌های برتر نشدند.

ایکنای یزد، در این زمینه و با هدف آسیب‌شناسی مسابقات در میزگردی با حضور امیرحسین عطارزاده، محمدجواد برخورداری، حسین خسروی و فائزه‌السادات قریشی‌نسب چهار نفر از فینالیست‌های این دوره از مسابقات، مهدی تقوایی مشاور عالی استاندار، علی‌اکبر کاظمی داور یزدی این مسابقات و حجت‌الاسلام محمود میرجلیلی مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، به وضعیت و جایگاه فعالان قرآنی در استان و دلیل عدم موفقیت متسابقان یزدی پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

محمدجواد برخورداری، نماینده استان یزد در مرحله فینال چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته قرائت، خواستار تغییر زمان برگزاری مرحله نهایی و فینال این مسابقات شد و گفت: بر اساس جدول زمانبندی مسابقات، مرحله نهایی و فینال به هنگام سردی هوا و در فصل زمستان برگزار می‌شود و همین امر موجب سرماخوردگی شده و احتمال گرفتگی صدا را دو چندان می‌کند و خطری که به صدا وارد می‌شود، در فصل زمستان بسیار زیاد است و لذا درخواست دارم در صورت امکان فینال مسابقات در زمستان برگزار نشود و زمان برگزاری آن به فصل‌های دیگر موکول شود. بنده در هر دو سالی که افتخار حضور در مسابقات فینال را پیدا کردم با سرماخوردگی مواجه شدم و این مشکل در مسیر حضور به مسابقات رخ داد.

زمان مسابقات فینال تغییر کند

وی ادامه داد: در استان یزد افرادی هستند که زندگی خود را وقف این مسیر کرده‌اند و در طول زندگی فعالیت در رشته‌های قرآنی را در اولویت دارند، از کودکی در این مسیر قرار گرفتم اما تمام زندگی و کارم در این مسیر نیست و در یک رشته دیگر تحصیل می‌کنم و قرار است در آن رشته فعالیت داشته باشم اما فردی که همه زندگی‌اش را در این مسیر قرار داده و قصد دارد پیشرفت کند، باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد تا انگیزه‌ای برای ادامه داشته باشد و البته بررسی شود در این مسیر با چه مشکلاتی مواجه خواهد شد تا نسبت به رفع آن و حمایت لازم از سوی مسئولان امر اقدام شود.

محمدجواد برخورداری، قاری ممتاز استان یزد

برخورداری افزود: وقتی تلاوت نفر اول مسابقات در همه رشته‌های این مسابقات را گوش می‌کنیم، هر فردی حتی اگر تخصص لازم را در حوزه قرآنی نداشته باشد، متوجه می‌شود این افراد به راحتی و بدون هیچ‌گونه استرسی تلاوت می‌کنند و به نظر بنده این حمایت از کودکی این فرد شکل گرفته و با حضور در محافل مختلف توانسته چنین تلاوتی ارائه دهد چون گرفتگی صدا در محافل مختلف و یا اشتباهات احتمالی رفع و قبح آن ریخته شده و برای او دیگر وجود ندارد.

وی ادامه داد: یزد همانند مشهد حرم ندارد که بتوان همچون قاری این شهر تلاوت و پیشرفت داشت اما حداقل کاری که می‌توان انجام داد برای قاری، حافظ و مرتل استان خود بها و ارزش قائل باشیم. متأسفانه هنگام مناسبت‌های مختلف در طول سال و برگزاری محافل، بیشترین بهایی که داده می‌شود به قاریان خارج از استان است، هر چند قبل از تلاوت این قاری، از قاریان ممتاز استان نیز دعوت می‌شود، ولی اهمیتی به این امر داده نمی‌شود و این جلسات به دلیل حضور یک فرد شلوغ می‌شود و شاهد این گونه جلسات به تعدادی به عنوان مثال سه بار در طول سال هستیم.

محافل قرآنی با جمعیت بیشتری همراه باشد

این قاری ممتاز استان یزد گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که محافل در ایام سال برگزار و جلسات به لحاظ جمعیت تقویت شود، شاید با تبلیغات، برنامه‌ریزی مطلوب و یا هر آنچه مسئولان امر تشخیص دهند در این زمینه بتوان گام برداشت. بنده یا فردی که در یزد رشد پیدا کرده و در مسابقات شرکت می‌کند استرس کمبود نفس را داریم، استرس اینکه صدا دچار گرفتگی شود یا هرگونه مشکلاتی که در این زمینه ممکن است به وجود آید. این در حالی است که زحمات بسیاری برای این روز کشیده می‌شود و با تمرینات زیادی که از قبل صورت گرفته، به مسابقات وارد می‌شویم اما خواست خداست این‌قدر سطح مسابقات اوقاف بالاست، که 25 نفری که در قرائت فینال حضور می‌یابند، همه توانایی اول شدن را دارند.

وی ادامه داد: البته روز برگزاری و حضور در مسابقات نیز مهم است که فرد شانس داشته باشد سرما نخورد یا تمرکز خود را از دست ندهد و یا با گرفتگی صدا مواجه نشود. بنا به گفته دوستان حاج حسن دانش، پس از 10 سال باز هم هنگام اجرا در مسابقات با استرس مواجه می‌شد و بنده معتقد هستم دلیل آن مشخص است چون فردی که در یزد در این زمینه فعالیت دارد، با استانی همانند مشهد مقایسه کنیم، می‌بینیم قاریان این استان در محافل پرجمعیت تلاوت دارند و تقریباً استرسی که در مسابقات به یزدی‌ها دست می‌دهد، را ندارند.

این فعال قرآنی یزدی با اشاره به اینکه در استان زمینه‌ای فراهم شود تا جلسات با جمعیت بیشتری همراه باشد گفت: همچنین انتظار می‌رود درخواست و انتظاراتی که از فینالیست‌ها و متسابقان استان داریم با حمایت‌ها همخوانی داشته باشد، نه اینکه انتظارات و درخواست‌های اساتید و مسئولان قرآنی استان این گونه باشد که با کمک‌ها و حمایت‌ها همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: متأسفانه اتحاد و همدلی در یزد وجود ندارد و اگر این اتحاد به وجود آید یقیناً در سال‌های آینده تعداد فینالیست‌های دیگری هم خواهیم داشت چرا که استان یزد از استعدادهای خوبی برخوردار است. امیدوارم این اتحاد و همدلی در استان یزد شکل گیرد که اگر این اتحاد وجود داشت، مشکل استقبال و جمعیت محافل رفع می‌شد و محافل با جمعیتی بیش از اکنون مواجه بود و البته بها دادن به قاری یزدی را هم رقم می‌زد.

امیرحسین عطارزاده، حافظ قرآن

امیرحسین عطارزاده، نماینده استان یزد در مرحله فینال چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته حفظ کل نیز در این نشست گفت: با آمادگی کامل در مسابقات شرکت کردم و تمام سعی و تلاش را برای موفقیت به‌کار گرفته بودم متأسفانه در حفظ استقامتی با اشتباه داور، تمرکز خود را از دست دادم و با توجه به سطح بالای مسابقات نتوانستم رتبه کسب کنم.

وی ادامه داد: وقتی در جایگاه مسابقات قرار می‌گیریم استرسی بر فرد وارد می‌شود که غیرقابل تصور است و به نظرم برای رفع این مشکل باید محافل متعددی برگزار و یک حافظ در آن به اجرای برنامه بپردازد تا بتواند بر استرس غلبه کند و تمرکزی که برای اجرای حفظ نیاز است، در این محافل تقویت شود، بنابراین وقتی حافظ این حضور را تجربه نکرده باشد، با یک استرس، تمرکز خود را از دست می‌دهد.

لزوم برگزاری کلاس آموزشی ویژه متسابقان 

عطارزاده افزود: متأسفانه در استان ما محافل برگزار نمی‌شود و اگر هم برگزار شود اولویت بر حضور قاری خارج از استان قرار داده می‌شود، و اگر حضور قاری خارج از استان رقم نخورد، قاری استانی و اگر قاری استانی هم نتوانست حضور یابد، آن موقع اجازه اجرا به حافظ داده می‌شود و در این زمینه برای اجرا مدت زمان کوتاهی در نظر گرفته می‌شود. این اتفاقات باعث می‌شود نوجوانانی که اکنون در رشته حفظ فعالیت دارند، انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت نداشته باشند و یا در صورت حضور در فضای مسابقات، نتوانند آن گونه که باید و شاید، مزد زحمات را دریافت کنند.

این حافظ قرآن کریم با اشاره به کم‌لطفی برخی از جامعه قرآنی بعد از برگزاری مرحله فینال مسابقات مبنی بر اینکه متسابقان استان یزد نزدیک به زمان برگزاری مسابقات به فکر تمرین می‌افتند گفت: این موضوع را باید این گونه پاسخ داد که مگر این اساتید بزرگوار با متسابقان همراه بودند تا شاهد تمرینات یا عدم آن باشند، این در حالی است که به اذعان برخی متسابقان استان، قبل از مسابقات برای رفع اشکال با اساتیدی تماس گرفتیم اما پاسخی دریافت نمی‌شد و یا راهنمایی نمی‌کردند.

وی ادامه داد: اینکه حمایتی از متسابقان و برگزیدگان استان صورت نگرفته ولی بعد از مسابقات با این مباحث روبرو می‌شویم، کم‌لطفی افراد را می‌رساند. همچنین عنوان شد یزد همیشه داعیه‌دار رتبه‌های برتر بوده است که بنده سؤال می‌کنم حداقل 15 سال در مسابقات شرکت می‌کنم و هر سال هم در رشته‌های مختلف حفظ به مرحله کشوری راه یافته‌ام، اما به یاد ندارم در این 10 سال اخیر به جز سه یا چهار رتبه که داشتیم، خیلی اتفاق خاص دیگری افتاده باشد و امسال یزد برای اولین بار در رشته حفظ آقایان، در مرحله فینال نماینده داشت. این مباحث باعث بی‌انگیزگی در بین حافظان می‌شود و بر روحیه فرد تأثیر منفی خواهد داشت و ناامید کننده است.

لزوم بهره‌مندی از ظرفیت فعالان استان برای محافل  

عطارزاده با تقدیر از حجت‌الاسلام محمود میرجلیلی، مسئول قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد در زمینه هماهنگی برای بهره‌مندی از اساتید قرآنی قبل از برگزاری مسابقات گفت: امیدوارم برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد تا این اتفاق در طول سال رخ دهد و برای سال بعد اتفاقات بهتری در حوزه حفظ را شاهد باشیم.

این حافظ قرآن کریم در ادامه با ارائه پیشنهاداتی بیان کرد: درست است که هماهنگ کردن محافل قرآنی به سختی رخ می‌دهد و برنامه‌ریزی نیاز دارد، بنده معتقد هستم امامزادگان شاخصی که در استان وجود دارد و البته سه یا چهار موردی که در شهر یزد داریم، معمولاً پنجشنبه‌ و جمعه هر هفته جمعیت قابل توجهی در این اماکن حضور می‌یابند، و به جای اینکه در این زمان، تلاوت از رادیو پخش شود و بعد تلاوت اذان‌گاهی داشته باشند، پیشنهاد می‌شود از ظرفیت حافظان و قاریان و مرتلان استان استفاده شود، بدین نحو که حافظ قرآن در مدت زمان یک ربع اجرا داشته باشد و حزب‌خوانی قرآن توسط این حافظ صورت گیرد و سپس قاری قرآن تلاوت اذان‌گاهی داشته باشد. این مورد هماهنگی خاصی را نمی‌طلبد ضمن اینکه هزینه و بار مالی زیادی برای آن امامزاده ندارد چون فضایی برای ارائه باشد، کافی است و اگر در این امامزادگان این اقدام صورت گیرد، می‌توان امیدوار بود محافل زیادی برگزار و حافظ و قاریان یزدی از این فضاها بهره‌مند شده‌اند هر چند شبیه‌سازی مسابقات صورت نگرفته اما از شرایط کنونی بهتر است.

میزگرد آسیب شناسی مسابقان قرآن

این فعال قرآنی استان یزد بیان کرد: اکنون دو یا سه استاد در استان داریم که در سطح ملی و بین‌المللی داوری می‌کنند و فکر می‌کنم این اساتید دوره آموزش غیرحضوری طرح استاد را دارند، بدین نحو که دو هفته یک بار برنامه‌ای ویژه علاقه‌مندان اجرا می‌کنند و در طول سال در حال برگزاری است و لذا درخواست دارم چنین برنامه‌ای را در استان یزد ویژه متسابقان انجام شود، ضمن اینکه تقریباً متسابقان در مسابقات مشخص هستند هر چند این موضوع تأسف دارد اما اگر قرار است اتفاق خاصی برای استان رخ دهد، باید بر روی همین افراد سرمایه‌گذاری شود تا نسل بعدی تربیت و حضور یابد.

وی ادامه داد: اکنون ما مثل تیمی هستیم که به سطح ملی رسیده اما در ادامه به حال خود رها شده و از آنها درخواست می‌شود، خود به تنهایی در میدان حضور یابند و بازی کنند، قطعاً این‌گونه بازی کردن به نتیجه‌ای نمی‌رسد چرا که هر تیمی به یک مربی نیاز دارد تا اصول و قواعد را یادآوری کند و ما نیز هم قبل از مسابقات و هم بعد از آن، به چنین فضایی نیاز داریم تا استادی موارد لازم را ذکر کند. ریزه کاری‌ها باید گوشزد شود و این اساتید که در سطح ملی و بین‌المللی داوری داشته‌اند، به خوبی می‌توانند موارد لازم را یادآور شوند چرا که به روز هستند.

عطارزاده در پایان گفت: بر اساس نظر اساتید بزرگوار برای حضوری یا مجازی بودن کلاس‌ها یا زمان برگزاری صحبت شود و هر زمانی که فرصت دارند، کلاس‌های آموزشی برگزار شود و در طول سال ادامه یابد. حتی برای هزینه این کلاس‌ها حاضر هستیم مقداری از هزینه را شخصاً پرداخت کنیم ولی این اتفاق رخ دهد. چون اگر قرار است بعد از این جلسه تا سال بعد همین روال باشد، اتفاق امسال تکرار می‌شود مگر اینکه یا خواست خدا باشد یا تقدیر آن شخص باشد که رتبه کسب کند یا اینکه شانس داشته باشد وگرنه در آنچه ما می‌بینیم متسابقان واقعاً زحمت می‌کشند و لذا اولاً زحمت و تلاش شخصی و دوم حمایت مسئولان امر ضروری است.

 

انتهای پیام
captcha