واکنش‌ها به تصویب سلب تابعیت فلسطینیان در کنست
کد خبر: 4122519
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹

واکنش‌ها به تصویب سلب تابعیت فلسطینیان در کنست

کمیته عمومی کنست رژیم صهیونیستی پیش‌نویس قانون لغو تابعیت و اقامت اسیران داخل زندان های اسرائیل و عاملان عملیات‌های مقاومتی ساکن سرزمین‌های اشغالی 1948 و قدس را در حالی به تصویب رسانده که این قانون با واکنش وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس مواجه شده است.

تصویب سلب تابعیت فلسطینیان در کنست و واکنش‎هابه گزارش ایکنا، به موجب این قانون که با 94 رأی موافق به تصویب رسید و تنها 9 عضو کنست با آن مخالفت کردند، مجری عملیات‌های مقاومتی ساکن قدس و سرزمین‌های اشغالی 1948 که از تشکیلات خودگردان حقوق یا تسهیلات دریافت می‌کنند، تابعیت یا اقامت آنان سلب خواهد شد.

این قانون به وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهد تابعیت یا اقامت اسرای فلسطینی و هر شخصی که دست به عملیات مقاومتی بزند و از تشکیلات خودگردان تسهیلات دریافت کند، سلب کرده و این شخص به کرانه باختری یا نوار غزه تبعید خواهد شد.

تشکیلات خودگردان: این قانون اوضاع را خطرناک‌تر می‌کند

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین تصمیم کنست اسرائیل برای لغو تابعیت اسرای فلسطینی را محکوم کرد و آن را بدترین شکل نژادپرستی و پاکسازی نژادی گسترده خواند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرار اسرائیل از مجازات، استانداردهای دوگانه بین‌المللی در تعامل با قوانین بین‌المللی و توافقات و معاهدات بین‌المللی و اصول حقوق بشر، دولت اسرائیل را به تداوم تعمیق استعمار اشغالگرانه خود در فلسطین و آزار و اذیت شهروندان فلسطینی تشویق می‌کند.

بیانیه مذکور افزود که تصویب این قانون، تشدید خطرناک اوضاع و کشاندن اوضاع به سوی انفجار گسترده و بی اعتنایی به تمامی تلاش‌ها و مواضع با هدف تحقق آرامش اوضاع است.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرد که تصویب این چنین قوانینی، اعتبار بیشتری به رویکرد فلسطین برای بین‌المللی کردن قضیه خود و همچنین مراجعه به نهادهای سازمان ملل و دادگاه‌های بین‌المللی می‌دهد.

حماس: قانون کنست اشغال‌گرایانه و نژادپرستانه است

همچنین جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به تصویب قانون جدید در کنست رژیم صهیونیستی اعلام کرد: این قانون اشغال‌گرایانه و نژادپرستانه بوده که هدف آن اخراج خانواده‌های فلسطینی شهر قدس و اراضی اشغالی 1948 زیر سایه آنچه قانون لغو تابعیت یا اقامت دائم نامیده می‌‌شود است چرا که آنان در برابر اشغالگری و سیاست‌های نژادپرستانه صهیونیست‌ها مقاومت می‌کنند.

حماس در بیانیه خود تأکید کرد این قانون نقض حقوق ملت فلسطین در سرزمین و وطن تاریخی آن بوده و سیاست اشغال‌گرایانه یهودی‌سازی برای اخراج صاحبان اصلی این اراضی به شمار می‌رود.

در ادامه این بیانیه آمده است: لازمه این اقدام اسرائیلی تحرک بین‌المللی علیه این گونه قوانین اشغال‌گرایانه و نژادپرستانه و همچنین اتخاذ تصمیمات مورد نیاز برای مجازات رژیم صهیونیستی به دلیل نقض آشکار و مکرر ساده‌ترین معیارهای حقوق بشری است.

در بخش دیگری از این بیانیه می‌خوانیم: مردم ما در قدس و اراضی اشغالی سال 1948 هیچ‌گاه سرزمین و میهن خود را رها نمی‌کنند چرا که رکنی اصیل برای ملت فلسطین، هویت و تمدن امتداد یافته آن در تاریخ محسوب می‌‌شود.

این جنبش فلسطینی در ادامه افزود: این گونه قوانین نژادپرستانه استکباری ملت فلسطین را از ادامه مسیر مبارزاتی علیه اشغالگران و سیاست‌های ظالمانه آنان باز نخواهد داشت و همچنان سپری حمایت کننده برای این سرزمین مبارک و مقدسات اسلامی و مسیحی آن باقی می‌مانند.

انتهای پیام
captcha