خشوع در تلاوت با گریه و نوحه‌ مغایر است + فیلم
کد خبر: 4123554
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
معتز آقایی:

خشوع در تلاوت با گریه و نوحه‌ مغایر است + فیلم

داور رشته حفظ سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم درباره تلاوت معنامحور گفت: از یک حافظ، قاری و مرتل مطلوب است که هنگام تلاوت سعی‌اش بر این باشد که الحان را در خدمت معانی آیات قرار بدهد، البته خشوع در تلاوت با مسئله گریه کردن و بردن تلاوت به سمت نوحه و نوحه‌سرایی مغایر است و اصلاً همه با این مخالف هستند.

معتز آقاییمعتز آقایی، داور رشته حُسن حفظ سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا، در حاشیه این مسابقات، درباره اجرای حفظ حزن‌انگیز، معنامحور و خاشعانه قاری بنگلادشی در مسابقات گفت: از یک حافظ، قاری و مرتل مطلوب است که هنگام تلاوت سعی‌اش بر این باشد که الحان را در خدمت معانی آیات قرار دهد و اصلاً پارامتری در مسابقات در قسمت لحن به نام میزان تطابق الحان با مفاهیم آیات قرآنی وجود دارد و اینکه ما می‌بینیم که فرد خشوع در تلاوت دارد، اصلاً یکی از ویژگی‌های یک تلاوت و قاری خوب این است که خشوع در تلاوت دارد.

مدیر مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) ادامه داد: البته خشوع در تلاوت با مسئله گریه کردن و بردن تلاوت به سمت نوحه و نوحه‌سرایی مغایر است و اصلاً همه با این مخالف هستند و حتی حدیث نبوی هم داریم که به این صورت خوانده نشود، ولی اینکه آدم با مفاهیم آیات ارتباط برقرار کند و وقتی به آیات عذاب می‌رسد، صدایش بسیار خاشع و نزدیک به این می‌شود که گریه کند نشان می‌دهد، ایشان با معانی ارتباط برقرار می‌کند و ما دنبال همین هستیم.

آقایی اظهار کرد: درست است باید زیبا خوانده شود و دل نرم و خاشع باشد که در کلام مقام معظم رهبری هم وجود دارد، ولی باید به حدی برسد که بتوانیم مفاهیم آیات و آن حسی که نسبت به آیات داریم به دیگران منتقل کنیم. این در تلاوت حافظ بنگلادشی به ویژه در سؤال سومش خیلی عالی و مشهود بود هر چند شاید پارامترهای دیگر لحنی‌اش اشکال داشت، مثلاً ناکوکی زیاد داشت یا تحریرها زیاد تحریرهای پخته‌ای نبود ولی در این قسمت به نظرم ایشان موفق بود.

سطح مطلوب شرکت‌کنندگان بخش حفظ

وی در رابطه با سطح مسابقات امسال گفت: در قسمت حفظ عالی بود و البته دلیل دارد، دلیلش هم این است که اینها در مرحله قبل یک فیلتری داشتند و نزدیک به 60 حافظ شرکت کردند که از این 60 حافظ 14 نفر راه پیدا کردند. من قسمت آقایان را می‌گویم قسمت بانوان را اطلاع ندارم و قطعاً قسمت بانوان هم به همین شکل است. حسن حفظ‌های افرادی که من دیدم همه بالای 97 بود. تلاوت‌هایشان هم نسبتاً تلاوت‌‌های خوبی است و این خیلی گام خوبی بود برای اینکه سطح مسابقات بالا برود، شاید هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود و هم اینکه سطح مسابقات را بالا می‌بریم. وقتی حافظان و قاریان قوی باشند، مردم هم بیشتر جذب این مسابقات می‌شوند.

آقایی همچنین در رابطه با حضورش در جلسه دیدار با مقام معظم رهبری در روز مبعث گفت: عمده صحبت‌هایشان در مورد مبعث، ویژگی‌ها و برکات این روز بود. خیلی برداشت‌های زیبایی از آیات قرآن کرده بودند و نکته آخر اینکه از مبعث رسیدیم به اینکه ما باید وحدت کلمه و اتحاد را در جهان اسلام داشته باشیم، مسئله فلسطین را مطرح کردند. مثل همیشه خیلی خوب بود و ما خیلی استفاده کردیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha