برگزاری نشست دستاوردهای اقتصادی از سوی کانون قرآن دانشگاه علامه + صوت
کد خبر: 4124242
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹

برگزاری نشست دستاوردهای اقتصادی از سوی کانون قرآن دانشگاه علامه + صوت

نشست تبیینی دستاوردهای اقتصادی و اقتصاد اسلامی در ایران از سوی کانون قرآن و عترت دانشگاه علامه با حضور قدیری‌ابیانه برگزار شد.

نشست دستاوردهای اقتصادیبه گزارش ایکنا، نشست تبیینی دستاوردهای اقتصادی و اقتصاد اسلامی در ایران از سوی کانون قرآن و عترت دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

در این نشست محمد‌حسن قدیری‌ابیانه، سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا در سخنانی گفت: برای ارزیابی دستاوردهای انقلاب باید ملاک‌هایی ارائه دهیم، حتماً دستاوردها و موفقیت‌ها و ناکامی‌هایی داشته‌ایم، نمی‌توانیم بگوییم همه‌اش موفقیت یا ناکامی بوده ولی می‌توانیم بگوییم که می‌توانستیم بهتر هم باشیم.

وی ادامه داد: یکی از سؤالات در اذهان این است که ما هفت درصد ثروت طبیعی جهان و یک درصد جمعیت جهان را داریم و مجموع ذخایر نفت و گاز ما از مجموع ذخایر هر کشوری در جهان بیشتر است، فقط معدن زره‌شوران تکاب آذربایجان غربی ۴۲ میلیون تن "معدن طلا" دارد در حالی که ۸۵ میلیون نفر جمعیت داریم، بعضی‌ها به غلط محاسبه کرده بودند که به هر ایرانی از این معدن نیم تن طلا می‌رسد، در حالی که از هر تن معدن طلا در این معدن ۵ گرم طلا استخراج می‌شود. چیزهای دیگری هم داریم، پس چرا مشکل معیشت داریم؟

بالا رفتن معیار فقر

قدیری ابیانه اظهار کرد: شرایط الان قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست، قبل از انقلاب امید به زندگی ۵۲ سال بوده الان ۷۶ سال شده است، یک درصد روستاهای ما لوله‌کشی آب آشامیدنی داشتند، الان ۹۶ درصد روستاهای ما آب لوله‌کشی آشامیدنی دارند. ما سال به سال معیار فقر را بالا برده‌ایم، تعریف محرومیت را بالا برده‌ایم، اما باز بهتر از این می‌توانستیم باشیم، با اینکه هشت سال جنگ و تحریم‌های فوق‌العاده شدید داشتیم در همه چیز پیشرفت داشتیم. ۹۰ و اندی کشور متقاضی سلاح‌های ایران هستند، مشکلاتی هم داشتیم مثل خودرو، اما باید ببینیم مشکل ما کجاست؟ چطور در موشک پیشرفت داشتیم، اما در خودرو پیشرفت لازم را نداشتیم.

سفیر اسبق ایران در مکزیک عنوان کرد: ما با این درآمدها چه کردیم؟ توقع مردم این است که با این انبوه درآمدها مشکل مسکن و معیشت و درآمد و اشتغال و رفاه نداشته باشیم، اما داریم، معتقدم نظام ما از نظر تبلیغاتی واقعاً ضعیف است و نتوانستیم خیلی چیزها را تبیین کنیم. با درآمدهای نفتی چه کردیم؟ ۴۵۵۰۰ تومان یارانه می‌دادند و می‌گفتند نداریم و نگیرید در حالی که ما می‌بینیم همسایه‌هایی داریم که این‌ها نفت‌خیز هم هستند و در رأسشان افراد خوش‌گذارن قرار گرفته‌اند، اما رفاهی بیش از ما ایجاد کرده‌اند. دلیلش این است که مثلا یک سال صادرات نفت به ازای هر تبعه این کشور معادل ۱۴۰ سال صادرات نفت یک ایرانیست. این رقم در مورد اتباع قطری معادل بیش از ۲ قرن صادرات یک ایرانی هست.

وی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم ریشه‌های فساد را بخشکانیم یکی از ریشه‌های آن همین ارز دولتی است‌ که آقای رئیسی جرئت کرد و اگر این کا‌ر را نمی‌کرد به خاطر جنگ اوکراین قیمت آرد در دنیا زیاد شده بود، اگر این کار نمیشد با این روال در ایران قحطی می‌شد.
چه کسی گفته کسی که بیشتر مصرف می‌کند باید بیشتر از بیت‌المال یارانه بگیرد، اینکه اسلامی نیست، در حالی که سهم ثروتمندتر ها از یارانه های پنهان سوخت ۳۰ برابر فقیرترهاست. اگر نخواهیم به فقیران سهم بیشتری از بیت‌‌المال بدهیم حداقل باید برابر بدهیم، اگر داریم سهم فقیر را به ثروتمند می‌دهیم چرا تدریجی کم کنیم آن را ناگهانی کم کنیم.

قدیری‌ابیانه با بیان اینکه در دنیا قیمت بنزین شناور است و ثابت نیست، گفت: چون بنزین از نفت خام تولید می‌شود و وقتی قیمت نفت خام بالا پایین می‌رود، منطقی است که قیمت بنزین هم متغیر باشد. قیمت تعیین‌کننده رفتار است، چون در اروپا بنزین گران است مردم دنبال خرید ماشین کم‌مصرف‌تر هستند، کمپانی‌ها هم هر کدام کم‌مصرف‌تر تولید کند مشتری بیشتری دارد، حتی ماشین‌های خارجی وارداتی ایران، ماشین‌های پرمصرف است.

افزایش حقوق‌ها؛ از عوامل کاهش ارزش پول ملی

وی افزود: در مسئله اقتصاد باید ریشه را بشناسیم. اگر قیمت سوخت را واقعی کنیم آلودگی کم می‌شود. همین اضافه کردن حقوق‌ها یکی از عوامل کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم است، دولت برای پرداخت حقوق بیشتر باید پول بی‌پشتوانه بیشتری چاپ کند یعنی کاهش سریع‌تر ارزش پول ملی و افزایش قیمت‌ها و فقیرها بیشتر زیر دست و پا له می‌شوند.
دولت گفته می‌خواهد ۲۰ درصد، مجلس هم گفته ۳۰ درصد افزایش حقوق را در نظر دارد، این کار بشود باید منتظر دلار ۷۰ و ۸۰ هزار تومان هم باشید.

کد
انتهای پیام
captcha