بررسی ظرفیت‌های کاشان به‌عنوان نامزد شهر جهانی نساجی سنتی
کد خبر: 4124642
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰

بررسی ظرفیت‌های کاشان به‌عنوان نامزد شهر جهانی نساجی سنتی

ارزیاب‌های شورای جهانی صنایع‌دستی یونسکو به منظور بررسی ظرفیت‌های کاشان به‌عنوان نامزد شهر جهانی نساجی سنتی، به این شهرستان سفر کردند.

نساجی سنتی کاشان

به گزارش ایکنا از اصفهان، ارزیاب‌های شورای جهانی صنایع‌دستی یونسکو به منظور بررسی ظرفیت‌های شهرستان کاشان برای معرفی و انتخاب به‌عنوان شهر جهانی نساجی سنتی، طی روزهای پنجم و ششم اسفندماه در این شهرستان حضور پیدا کردند.

بازدید از مرکز هنرهای سنتی و صنایع‌دستی کاشان، مجموعه کارگاه‌های اقامتگاه سنتی منوچهری، کارگاه رنگرزی سنتی، کارگاه‌های زیلوبافی و زری‌بافی، کارگاه‌های بافندگی، زری‌بافی و فرش اسلیمی در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه کاشان، بازدید از بازار و کاروانسرای امین‌الدوله و فروشگاه‌های صنایع‌دستی، کارگاه شعربافی محتشمی و خانه نساجی، از برنامه‌های سفر دوروزه ارزیاب‌های شورای جهانی صنایع‌دستی یونسکو بود.

همچنین در جریان این سفر و با حضور معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث ‌فرهنگی، دبیرخانه شهر ملی نساجی سنتی در خانه تاریخی باکوچی کاشان افتتاح و طی حکمی از سوی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، محمد شریف زارعی، فرماندار کاشان به مدت دو سال به‌عنوان دبیر «شهر کاشان، شهر ملی نساجی سنتی» منصوب شد.

به گفته احمد دانایی‌نیا، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و‌ صنایع‌دستی شهرستان کاشان، مهارت بافت فرش کاشان در فهرست میراث معنوی یونسکو ثبت شده است و مخمل‌بافی، شعربافی، قالی‌بافی، زیلوبافی، گیوه‌بافی، رنگرزی سنتی و مهارت بافت فرش جوشقان که همگی با نساجی سنتی مرتبط هستند، از جمله آثار ثبت ‌شده در فهرست میراث ناملموس کشور به‌شمار می‌روند. بنابراین، وجود بافته‌های متنوع در کاشان موجب شده تا این شهر به‌عنوان‌ شهر ملی نساجی انتخاب و با توجه به ظرفیت‌هایش، نامزد شهر جهانی نساجی سنتی در یونسکو شود که این موضوع، نشان‌دهنده تاریخ و فرهنگ غنی کاشان است.

علاوه بر این، مجموعه تاریخی بازار کاشان با قدمت سلجوقی و با برخورداری از تیمچه‌ها و کاروانسراها، در طول تاریخ محل استقرار تجار، مرکز عرضه محصولات نساجی و فروش مواد اولیه کارگاه‌ها بوده و نقش بزرگی در ماندگاری نساجی سنتی در این شهر داشته است.

انتهای پیام
captcha