ازدواج دو زائر غیر ایرانی در حرم مطهر رضوی
کد خبر: 4124725
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸

ازدواج دو زائر غیر ایرانی در حرم مطهر رضوی

همزمان با اعیاد نورانی شعبانیه، پیوند آسمانی دو زائر غیر ایرانی در رواق دارالرحمه حرم مطهر رضوی برگزار شد.

پیوند آسمانی دو زائر غیر ایرانی در حرم مطهر رضوی

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم پیوند خانم سکینا محسن رضا، از کشور پاکستان با آقای عمل معزعلی، از کشور ماداگاسکار، صبح امروز، هشتم اسفندماه، زندگی مشترک‌شان را در رواق دارالرحمه حرم مطهر حضرت رضا(ع) آغاز کردند.

در این مراسم خطبه عقد توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد ذوالفقاری، مدیر زائرین غیرایرانی آستان قدس رضوی قرائت شد.

وی پس از جاری کردن خطبه عقد در سخنانی با اشاره به اهمیت فریضه با اهمیت ازدواج، اظهار کرد: بشر از نخستین روز‌های حضور خود بر عرصه خاک و شکوفایی جوانه‌های تأمّل و تدبیر در حیات بشری، به خوبی دریافته است که خانواده بهترین مأمن انسان و شایسته‌ترین کانون برای تبلور سکون و اطمینان است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که خانواده یکی از اساسی‌ترین و طبیعی‌ترین نیاز‌های انسان به شمار می‌آید. بسیاری از مشکلات روانی حاصل از تنش‌های زندگی روزمرّه توسط یک خانواده سالم و بهنجار التیام یافته، جبران می‌شود. به همین دلیل است که تحقیقات انجام شده در زمینه مسائل خانواده، در مجموع نشان می‌دهد که افراد ازدواج کرده به طور متوسط، سالم‌تر و خوشحال‌تر از آن‌هایی هستند که ازدواج نکرده‌اند. البته خانواده می‌تواند به شکلی کاملاً معکوس، به عنوان منبع مهم ایجاد تنش در زندگی فرد باشد، ولی اگر معیار‌های زندگی سالم در خانواده رعایت گردد، می‌توان جلوی تنش‌ها را سد کرد و خانواده را به تعادل و سلامتی رساند.

حجت‌الاسلام ذوالفقاری بیان کرد: ازدواج و موفقیت در آن به عنوان یک واقعه اجتماعی، زیستی و فرهنگی، به دلیل نقش بنیادین آن در تشکیل خانواده از اهمیتی بسیار برخوردار است، به گونه‌ای که می‌توان گفت بدون ازدواج، خانواده مفهوم چندان روشن و واضحی ندارد. چرا که ازدواج به عنوان سنگ بنای اولیه خانواده و به عنوان عاملی اساسی برای زوجیت و همدلی دو جوان و زمینه بالندگی و پیشرفت همسران به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: انسان‌ها می‌توانند در سایه اندیشه و ایمان واقعی و در پناه زوجیتی شایسته، با اطمینان و صلابت، بر ناکامی‌ها و فراز و نشیب‌های زندگی چیره شوند و از وادی‌های شکست، مصمّم و استوار عبور کرده و از گذرگاه اسفل السافلین به سوی اعلا علّیین، که همان مقصود خلقت است، مسیری بگشایند. به همین دلیل، متفکران اخلاقی و حقوقی جوامع بشری درصدد برآمده‌اند تا بر استحکام این کانون بیفزایند و ازدواج، این سنّت تغییرناپذیر الهی را در جامعه، هر چه بیشتر تقویت کنند تا انسان‌ها ازدواج را، که یک نیاز فطری و طبیعی نه تنها برای انسان‌ها، بلکه حتی در میان دیگر موجودات نیز به شکل‌های گوناگون وجود دارد، زمینه کسب کمال خویشتن بیابند.

وی به اهمیت ازدواج از دیدگاه اسلام و قرآن با استناد به آیات و روایات اشاره کرد و افزود: خداوند متعال در آیه ۲۱ سوره روم می‌فرمایند «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ، و از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکّر می‌کنند» و یا در روایتی پیامبراکرم(ص) می‌فرماید: «هر کس ازدواج کند نیمی از دینش را به دست آورده، پس در حفظ نیمه دیگر آن بکوشد». این روایت اهمیت ازدواج از دیدگاه اسلام و قرآن را به‌خوبی بیان می‌کند.

در ادامه نیز خانم سکینا محسن رضا، گفت: از این که در کنار حرم مطهر حضرت رضا(ع) زندگی مشترک را آغاز می‌کنم، بسیار احساس خوشبختی می‌کنم و گویا در بهشت هستم. از مسئولان آستان قدس رضوی بابت فراهم کردن این پیمان الهی تشکر می‌کنم.

انتهای پیام
captcha