اولین رویشکده منطقه‌ای کودکیار در رشت برگزار شد
کد خبر: 4125593
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵

اولین رویشکده منطقه‌ای کودکیار در رشت برگزار شد

اولین رویشکده منطقه‌ای کودکیار با هدف حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض آسیب با حضور اساتید ملی و استانی و کنشگران اجتماعی از استان‌های گیلان، مازندران و گلستان امروز، 11 اسفندماه در رشت برگزار شد.

رویشکده منطقه‌ای کودکیار در رشت

به گزارش ایکنا از گیلان، اولین رویشکده منطقه‌ای کودکیار با حضور اساتید ملی و استانی و کنشگران اجتماعی از استان‌های گیلان، مازندران و گلستان با هدف حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض آسیب امروز، 11 اسفندماه در سالن همایش‌ شهید فیاض بهزیستی در رشت برگزار شد.

حجت‌الاسلام ملکی، مسئول شتاب‌دهنده ملی کودکیاران ایران قرارگاه مردمی تحول اجتماعی کشور در این همایش با اشاره به اهمیت دغدغه‌مندی نسبت به موضوع مهم حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض آسیب، اظهار کرد: با توجه به شرایط بحرانی حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض آسیب، ظرفیت‌های مردمی با تمام داشته‌های خود پای کار آمده‌اند و کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه آسیب‌های اجتماعی در شرایط بحرانی قرار داریم، افزود: عوامل مختلفی سبب آسیب‌های اجتماعی موجود در کشورها هستند؛ درصد رشد آسیب‌ها در کشور عادی نیست. در شرایط جنگ اقتصادی و فرهنگی قرار داریم و رشد آسیب‌های اجتماعی در حال فراگیر شدن است؛ در نتیجه تلاش‌های سازمان‌های متولی به تنهایی نمی‌تواند مسائل را حل کند و باید ظرفیت‌های مردمی به کمک دستگاه‌های اجرایی بیایند.

ملکی گفت: اگر چه موضوع کودکان کار امری تخصصی است و مداخله افراد غیر متخصص ممکن است به دلیل عدم دانش، آگاهی و تجربه موجب پیچیده‌تر شدن مشکل و حتی افزایش آن شود، اما ظرفیت‌های مردمی می‌تواند با همراهی و در کنار افراد متخصص و با تجربه بسیار کمک‌کننده و تسهیل‌گر باشد. نیازمندیم تا مردم به کمک بیایند و موانع را کنار بزنیم و با راهبردهای حل مسئله آسیب‌ها و مشکلات را برطرف کنیم.

مسئول شتاب‌دهنده ملی کودکیاران ایران گفت: مؤسسه‌های مردم نهاد می‌توانند موجب اتصال ظرفیت سازمان‌ها، دستگاه‌های اجرایی، صاحب‌نظران و متخصصین با ظرفیت‌های مردمی شوند و تعامل و هم افزایی مطلوبی ایجاد کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاشوری، مسئول قرارگاه مردمی تحول اجتماعی استان گیلان نیز در این همایش گفت: در قرارگاه تحول اجتماعی در حوزه آسیب‌های اجتماعی مناطق حاشیه شهر، کنشگران فعال را شناسایی کرده و برمبنای گفتمان و تلاش برای رسیدن به شرایط مطلوب با همکاری و هم‌افزایی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی متولی در مسیر حل آسیب‌ها گام برمی‌داریم.

وی افزود: در نگاه ما کار و تلاش کودکان و نوجوانان در مسیر آموختن روابط اجتماعی و سواد امور مالی به فراخور سن و سال کودکان و نوجوانان ناپسند نیست، ما با استثمار اطفال و نوجوانان به صورت سازمان‌دهی  برنامه ریزی شده که آنها را از حقوق اصلی‌شان محروم کند و از طرفی در شرایط اقتصادی نامطلوب موجب برانگیختن حس ترحم جامعه و خدشه‌دار شدن عواطف مردم شود، مخالف هستیم؛ امیدواریم با هم‌افزایی کنشگران و ظرفیت‌های مردمی و همکاری سازمان‌ها به مساوات حقیقی دست یابیم.

سیدمهدی خدمت‌بین دانا، مدیرکل بهزیستی استان گیلان هم در این همایش اظهار کرد: سازمان بهزیستی طبق وظایف سازمانی خود در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی، تاب آوری و توانمندسازی جامعه نقش‌آفرینی کرده، خوشبختانه در طی این سال‌ها نگرش‌ها بسیار تصحیح شده و بهبود یافته است.

وی افزود: با توجه به اینکه گیلان در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جز پنج استان اول کشور است. اگر چه مراکز فعالی در حوزه کودک و نوجوان بد سرپرست و بی‌سرپرست و مرکز اورژانس اجتماعی به شماره 123 در مجموعه بهزیستی فعالانه مشغول خدمت‌رسانی هستند، به نظر می‌رسد در حوزه اطفال و نوجوانان در معرض آسیب و کودکان کار لازم است مثل کرونا به عنوان یک بحران دیده شود.

مدیرکل بهزیستی گیلان بیان کرد: سازمان بهزیستی در این حوزه بسیار تنهاست لذا از دانشجویان، دانشگاهیان، کنشگران اجتماعی و سایر مسئولین می خواهیم که در مباحث ساختاری، نرم افزاری و سخت‌افزاری نیازمند به‌روزرسانی و کمک هستیم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فاطمه قلیزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۲ - ۲۰:۰۰
0
0
همه چیز عالی و‌مفید بود،سپاس از تیم اجرایی خوب شما
فاطمه قلیزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۲ - ۲۰:۰۲
0
0
مثل همیشه برنامه ها عالی و همیشه مسیر روشن و موفق بود،انشالله همواره پیروز و درخشان باشید‌
captcha