امام زمان(عج) از زبان امام حسین(ع)
کد خبر: 4126561
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
یادداشت وارده

امام زمان(عج) از زبان امام حسین(ع)

آیت‌الله محمدجعفر طبسی، استاد درس خارج حوزه علمیه، در یادداشتی به توصیف امام زمان(عج) و شرایط جهان بعد از قیام آن حضرت با استناد به روایاتی از امام حسین(ع) پرداخته است.

محمدجعفر طبسیمتن یادداشت آیت‌الله محمدجعفر طبسی، استاد درس خارج حوزه علمیه، به ایکنا به شرح زیر است:

پانزدهم شعبان سالروز ولادت باسعادت دوازدهمین شمس ولایت و امامت حضرت بقیة‌ الله الاعظم روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداست. مرحوم شیخ مفید (متوفای 413ق) در کتاب الارشاد (ج 2، ص 339) مطالب مهم و دقیقی را درباره امام زمان(ع) نوشته است که می­‌توان آنها را در ده بند ذیل خلاصه کرد:

اول: زمان ولادت آن حضرت، شب نیمه شعبان سال ۲۵۵ق بوده و مادر ایشان نرجس خاتون است.

دوم: حضرت هنگام شهادت پدر بزرگوارش، پنج ساله بود.

سوم: خداوند حکمت را به او عنایت فرمود.

چهارم: خداوند او را آیه و نشانه‌­ای از نشانه‌­های الهی قرار داد.

پنجم: خداوند حکمت را در کودکی به او عنایت فرمود همان‌طور که به حضرت یحیی در کودکی حکمت عطا شد.

ششم: خداوند به او امامت عطا کرد همان طور که به حضرت عیسی بن مریم نیز امامت اعطا شده بود.

هفتم: پیامبر و ائمه(علیهم‌السلام)، پیش از تولد ایشان، خبر و بشارتِ ولادت او را داده بودند.

هشتم: پیامبر و ائمه(علیهم‌السلام)، پیش از تولد ایشان، خبر غیبت ایشان و انتظار مردم برای ظهورش و قیام به حق او برای تشکیل حکومت را بیان کرده بودند.

نهم: پیشاپیش قدرت و سیطره او بر کره زمین و عالم بیان شده بود.

دهم: بشارت قیام به حق آن حضرت و تشکیل دولت ایمان به مردم داده شده بود.

در این نوشتار درصدد هستیم تا به طور اجمال و در قالب شش بند به توصیف برخی خصوصیات حضرت ولی‌عصر از زبان سیدالشهدا(ع) بپردازیم:

1. امام زمان(ع) از نسل امام حسین(ع)

مرحوم شیخ صدوق (متوفای 381ق) در کتاب کمال‌الدین و تمام النعمة (ج 1، ص 317) در حدیثی از امام حسین(ع) نقل می‌­کند که قائم این امت نهمین فرزند از نسل من است و او دارای غیبت است.

2. امام زمان(ع) و همراه‌ داشتن سنت‌های پیامبران(ع) گذشته

یکی از خصوصیات امام زمان(عج) این است که سنت‌­های پیامبران گذشته را داراست. مرحوم شیخ صدوق با سندی از امام صادق(ع) از پدرش امام باقر(ع) از پدرش امام سجاد(ع) نقل می­‌کند که امام حسین(ع) فرمود: در نهمین فرزندم سنتی از یوسف و سنتی از موسی بن عمران است و او قیام کننده ما اهل بیت است؛ خداوند مقدمات ظهورش را یک شبه فراهم می‌کند.(کمال‌الدین، ج 1، ص 459)

3. گسترش عدالت در سراسر جهان

یکی از خصوصیات منحصر به فرد حضرت آن است که قیامش مساوی با ایجاد عدالت در تمام جهان است و این چیزی است که برای احدی از انبیا و ائمه فراهم نشده است و خداوند عزوجل آن را فقط برای آن حضرت فراهم کرده است. مرحوم برقی(متوفای 280 ق) در کتاب سنن(ص 61، باب 80، حدیث 104) با سندی از بشر بن غالب اسدی نقل کرده که امام حسین(ع) فرمود: هر كه ما را دوست بدارد و اين محبّت او فقط به خاطر خدا باشد در روز قيامت ما و او مانند اين دو ـ حضرت دو انگشت اشاره‌­اش را به موازات هم قرار داد ـ وارد مى­‌شويم و هر كه ما را دوست بدارد و اين محبّت او فقط براى دنيا باشد بايد بداند كه هرگاه برپا كننده عدالت قيام كند، عدالت و دادگرى او شامل نيكوكار و بدكار خواهد شد.

4. طولانی بودن غیبت امام زمان(ع)

اسرار طولانی‌شدن غیبت بر ما پوشیده است و این غیبت طولانی نباید سبب سستی و لغزش در عقیده به وجود و ظهور ایشان بشود. مرحوم شیخ صدوق(متوفای 381ق) در مقدمه کتاب کمال‌الدین و در بیان سبب تألیف کتاب خود می‌­نویسد: چیزی که من را وا داشت این کتاب را به رشته تحریر درآورم این بود که وقتی از زیارت حضرت علی بن موسی(ع) فارغ شدم به نیشابور برگشتم و در آنجا توقف کردم؛ دیدم اکثر افرادی که به دیدنم آمدند امر غیبت آنها را متحیر کرده است (قد حیرتهم الغیبة) و از راه مستقیم انحراف پیدا کرده­‌اند و سعی کردم که آنها را راهنمایی کنم.

این گفته شیخ صدوق پس از 124سال از ولادت آن حضرت بود زیرا ولادت آن حضرت در سال ۲۵۵ بوده است. در آن برهه زمانی، این انحراف در میان آنها پدید آمده بود؛ حال که یک هزار و اندی سال از ولادت آن حضرت می‌­گذرد، لزوم مستحکم‌سازی پایه‌های اعتقادی نسبت به آمدن ایشان خیلی بیشتر است تا طول غیبت، سستی در اعتقاد به آمدن و ظهور آن حضرت به وجود نیاورد.(کمال‌الدین، ص 32)

مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب اثبات الهداة فی النصوص و المعجزات(ج 3، ص 569) با سندی از امام محمد باقر(ع) روایت نقل کرده که امام حسین(ع) فرمود: خداوند قائم ما را ظاهر خواهد کرد و او از ظالمان انتقام خواهد گرفت. گفته شد: ای فرزند رسول‌الله(ص)! قائم شما چه کسی است؟ فرمود: هفتمین فرزند از فرزندان من و او حجة بن حسن بن علی بن محمد بن علی است. اوست که مدتی طولانی در غیبت به سر می‌برد سپس ظاهر می­‌شود و زمین را پر از عدل و داد می‌­کند همان طوری که پر از ظلم و جور شده است.

5. قیام امام زمان تسکین دهنده قلب امام حسین(ع)

ابن شهرآشوب در کتاب مناقب(ج 4، ص 85) از امام حسین(ع) نقل می‌­کند که به فرزندش امام زین‌العابدین(ع) فرمود: ای فرزندم ای علی! به خدا سوگند خون من ساکن نمی­‌شود تا اینکه خداوند مهدی(ع) را مبعوث می­‌کند پس او برای انتقام خون من با 70 هزار نفر از منافقان کافر و فاسق مبارزه می­‌کند.

احیاکننده دین خدا

مرحوم صدوق در کتاب کمال‌الدین(ج 1، ص 317، حدیث 3) با سندی از عبدالرحمان بن سلیط نقل می­‌کند که امام حسین (ع) فرمود: از ما اهل بیت دوازده مهدی است که اول آنها امیرالمومنین علی بن ابیطالب(ع) است و آخرین آنها نهمین فرزند از فرزندان من است و او به حق قیام می‌­کند و خداوند زمین مرده را با او زنده می‌­کند و با او دین حق را بر سایر آیین­‌ها مسلط می‌­سازد هر چند که برای مشرکان ناخوشایند باشد.

او غیبتی می‌کند که برخی گروه‌­ها در اعتقاد به ایشان تردید می­‌کنند اما برخی در اعتقادشان ثابت قدم می‌­مانند. پس به ثابت قدمها گفته می­‌شود: آن وعده در چه زمانی به وقوع می­‌پیوندد اگر راستگو هستید؟ اما به درستی که صبر کنندگان بر اذیت­ها و تکذیب‌ها در زمان غیبت او، به منزله مجاهدان با شمشیر در رکاب رسول الله(ص) هستند.

انتهای پیام
captcha