هفته‌ای به رنگ جوانی و نیکوکاری
کد خبر: 4127112
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
برخط جامعه

هفته‌ای به رنگ جوانی و نیکوکاری

بررسی مشکلات پیش پای جوانان، مدیریت امور خیر و احسان، برگزاری مراسم نواختن زنگ نیکوکاری، برپایی جشن‌های نیمه شعبان، برگزاری هفتمین جشنواره آموزشی تحصیلی جایزه ملی ایثار، پیامد‌های تجرد قطعی و راهکارها و ... از مهم‌ترین اخبار سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهای؛ سنگ‌های پیش پای ازدواج جوانان را چه کسانی باید بردارند، ۳ ساحت مهم در معرفی الگوی فرهنگی باروری، لزوم به‌روز شدن نظام وقف و نیکوکاری، گسست اجتماعی؛ آسیب خطرناک دوری از فرهنگ احسان و نیکوکاری، تهران؛ کم‌خون در آستانه عید و رمضان، برگزاری مراسم نواختن زنگ نیکوکاری، پیامد‌های تجرد قطعی و راهکارها، مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره رسانه ابوذر، برگزاری اولین همایش ملی تجلیل از یاریگران سلامت دانش‌آموزان، توضیح وزیر آموزش و پرورش برای استقرار پلیس در مدارس، برگزاری هفتمین جشنواره آموزشی تحصیلی جایزه ملی ایثار، رونمایی از سند ملی «توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار» و عزم ۱۵ ساله علیه پرستاران؛ مجلس ورود نظارتی کند را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سنگ‌های پیش پای ازدواج جوانان

گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته‌ای که گذشت و به مناسبت روز جوان نسبت به انتشار گزارشی در رابطه با وضعیت جوانان کشور و معضلات و مشکلات مربوط به این قشر اقدام کرد که در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: «ابراهیم رزاقی، اقتصاددان بزرگترین مانع بر سر راه افزایش جمعیت را مسئولان ناکارآمد و غیرمتخصص می‌داند. وی معتقد است؛ امروز ۶۰ میلیون ایرانی زیر خط فقر هستند. متأسفانه اقتصاد سرمایه‌داری زیرساخت‌های اجرای سیاست‌های فرزندآوری و افزایش جمعیت را ویران کرده است. مسئولان کشور باید توجه کنند که اگر اوضاع اقتصادی کشور درست نشود، نمی‌توان به هیچ یک از مطالبات بحق رهبری جامه عمل پوشاند و اوضاع کشور آشفته‌تر خواهد شد.

اگر اقتصاد کشور درست شود، قطعاً جوانان ازدواج می‌کنند و خانواده تشکیل می‌دهند و صاحب فرزند می‌شوند، مگر ذات بشر چیزی غیر از این است. جوانی که کار ندارد، چگونه می‌تواند به فکر ازدواج و تشکیل خانواده باشد؟ امروز شرایط اقتصادی عرصه را بر سایر حوزه‌های کشور تنگ کرده و راهکار آن عمل کردن به قانون اساسی و فرمایشات رهبر معظم انقلاب است. اگر مسئولان نیت کردند که به سیاست‌های کلی افزایش جمعیت جامه عمل بپوشانند، اولین کار این است که اوضاع اقتصادی را تصحیح کنند تا جوانان بتوانند تشکیل خانواده دهند».

برای مطالعه کامل این گزارش اینجا کلیک کنید!

۳ ساحت مهم در معرفی الگوی فرهنگی باروری

وبینار «الگو‌های فرهنگی دینی افزایش جمعیت» ظهر روز ۱۳ اسفند طی سلسله نشست‌های جوانی جمعیت و به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل چراغی، استاد جمعیت‌شناسی و جامعه‌شناسی و مشاور خانواده در این وبینار به نرخ باروری در کشور اشاره کرد و گفت: نرخ کل باروری در ایران به ۱.۷ رسیده و نرخ رشد جمعیت نیز زیر یک درصد است، بنابر این چند سال دیگر بیشتر جمعیت کشورمان، پیر خواهند بود؛ از این رو کیفیت جمعیت از بین می‌رود و این امر کشورمان را در آینده نه چندان دور با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد.

وی افزود: ایران از دهه ۷۰ باید از میانگین ۶ فرزند به ۴ فرزند می‌رسید و این رقم بسیار زودتر به هدف رسید و از آن سال تاکنون کاهش شدیدی یافته و اکنون به ۱.۷ فرزند رسیده است؛ بنابراین الگو‌هایی که باید در زمینه فرزندآوری معرفی شود، باید به همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... پرداخته شود، اما روی سخن ما ارائه الگوی فرهنگی است.

استاد جمعیت‌شناسی گفت: توجه به وضعیت موجود، وضعیت مطلوب و ترسیم مسیر حرکت و شناخت مسیر سه ساحت مهم در معرفی و ترسیم الگوی فرهنگی باروری است.

لزوم به‌روز شدن نظام وقف و نیکوکاری

نشست رونمایی از پیمایش ملی «گرایش مردم ایران به نیکوکاری» روز ۱۳ اسفند در مرکز خیریه خیر ماندگار برگزار شد.

یونس نوربخش، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این نشست ضمن تبریک ۱۴ اسفند روز نیکوکاری گفت: پیمایش ملی باید مستمر باشد و هر چند سال یکبار تکرار شوند. پیمایش‌هایی که در عرضه نیکوکاری انجام شود در ایران بسیار کم بوده یا اصلاً اتفاق نیفتاده است و از این جهت این کار بسیار مبارک است.

وی ادامه داد: بعضی از یافته‌های این پیمایش خیلی قابل توجه است که به آمار و تعداد مراکز نیکوکاری‌ها در آن اشاره شده است. مسئله نیکوکاری کمتر مورد توجه جامعه دانشگاهی بوده است و نظام وقف و نیکوکاری ما باید به‌روز شود و باید از این کمک‌های انبوه و بزرگی که می‌شود در توسعه جامعه از آنها استفاده کرد، اما چنین برنامه‌ریزی‌ای در جامعه ما نبوده و اوقاف و مجموعه نیکوکاران همچنان به صورت سنتی کار می‌کنند.

وی مطرح کرد: مسئله نیکوکاری کمتر مورد توجه جامعه دانشگاهی بوده است و نظام وقف و نیکوکاری ما باید به‌روز شود و باید از این کمک‌های انبوه و بزرگ در توسعه جامعه استفاده کرد.

جمعه////////هفته‌ای به رنگ جوانی و نیکوکاری

آسیب خطرناک دوری از فرهنگ احسان و نیکوکاری

گروه اجتماعی ایکنا طی هفته گذشته گفت‌گویی را با محمدرضا پویافر، مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر کرده به موضوع اهمیت احسان و نیکوکاری در جامعه و آسیب‌ها و چالش‌های دوری از این فرهنگ نیکو پرداخت. در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: « در کلیت موضوع سیاست‌گذاری در امور اجتماعی ویژگی‌هایی وجود دارد که به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و مسائلی مانند هنر، فراغت و... مربوط می‌شود و نیز با فعالیت‌های داوطلبانه، مشارکت اجتماعی، احسان و نیکوکاری شباهت‌هایی دارد. لذا آنچه با آن در امور اجتماعی و سیاست‌گذاری مواجه بوده‌ایم، کمابیش ویژگی‌ها و چارچوب‌هایی را دربرمی‌گیرد که شباهت‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی دارد.

اگر بتوانیم به صورت اختصاصی به این حوزه بیندیشیم، می‌توانیم این‌گونه درنظر بگیریم که حوزه احسان و نیکوکاری به نوعی به ایفای مسئولیت اجتماعی فردی و مشارکت اجتماعی مربوط است. مشارکت اجتماعی مفهوم بزرگی دارد. اول اینکه می‌تواند شکل فردی و نهادی داشته باشد؛ یعنی شامل مشارکت‌های اجتماعی افراد بوده و یا بر روی این موضوع متمرکز شود که بخش نهادی مشارکت اجتماعی چگونه حرکت می‌کند و چه سیاست‌گذاری‌ها و رویه‌هایی در مورد آن وجود دارد که این مسئله شرایط، قوانین، مقررات و نحوه سیاست‌گذاری‌های مربوط به مجوزهای مؤسسات اجتماعی غیردولتی به اعم معنا از جمله خیریه‌ها و...، نحوه فعالیت، حمایت و نظارت بر آن‌ها و نیز نسبت‌ آن‌ها با سیاست‌ها و حاکمیت را دربرمی‌گیرد».

برای مطالعه کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

تهران؛ کم‌خون در آستانه عید و رمضان

نشست خبری سیدمنتظر شبّر، مدیرکل انتقال خون استان تهران، روز یکشنبه ۱۴ اسفند در آستانه عید نوروز و ماه مبارک رمضان برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری امیرمسعود ناظمی، معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون استان تهران با اشاره به ضرورت و اهمیت اهدای خون، گفت: مصرف فراورده‌های خونی در جهان روز به روز در حال افزایش است و این مسئله موجب می‌شود ما نیز گسترش خدمات خود را در دستور کار قرار دهیم.

سیدمنتظر شبّر، مدیرکل انتقال خون استان تهران نیز در این نشست با اشاره به اینکه در فصل سرد سال اهدای خون به دلیل شیوع آنفولانزا، سرماخوردگی، کرونا و نیز آلودگی هوا که طی آن به مردم توصیه می‌شود از خانه خارج نشوند، کاهش پیدا می‌کند، گفت: در فصول سرد اهدای خون کاهش پیدا می‌کند، اما نیاز به خون کاهش پیدا نمی‌کند.

مدیرکل انتقال خون استان تهران ضمن هشدار نسبت به کاهش ذخایر خون گفت: در حال حاضر در تهران چند صد واحد بیشتر از دریافت خون، خون توزیع می‌کنیم و هشدار می‌دهیم که اگر این شرایط ادامه پیدا کند، دچار بحران خواهیم‌ شد.

برگزاری مراسم نواختن زنگ نیکوکاری

مراسم نواختن زنگ نیکوکاری، روز دوشنبه ۱۵ اسفند در مدرسه دخترانه شاهد شهدای هفتم تیر با حضور مصطفی خاکسار قهرودی، قائم‌مقام کمیته امداد امام خمینی(ره)؛ اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش؛ وحید بیگدلی رئیس سازمان دانش‌آموزی و احمد موسوی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان تهران برگزار شد.

مصطفی خاکسار قهرودی، قائم‌مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) در این مراسم گفت: رفتار انسان ریشه در باورهای دینی او دارد و آن چیزی که در این کشور به آن توجه می‌شود احیا و زنده نگه‌داشتن عادات و رفتارهای اجتماعی اسلامی است. اگر جامعه‌ای بخواهد سالم و بالنده باشد و با تکیه بر ویژگی‌های انسانی ساخته شود و بتواند برای دیگران رسالت بخش باشد؛ باید نسبت به رفتار و عادات شایسته انسانی توجه داشته باشد.

خاکسار قهرودی بیان کرد: علی‌رغم مشکلات مالی که در کشور وجود دارد اما هر روز و هرساله کمک‌های مردمی برای کارهای خیرخواهانه بیشتر می‌‌شود. آنچه که ما به عنوان کار خیر و برکات کار خیر دریافت می‌کنیم بیشتر از سال‌های گذشته است.

پیامد‌های تجرد قطعی و راهکارها

وبینار «تلاقی بحران‌ها، سریع‌ترین و بیشترین نرخ تجرد قطعی و جوانی جمعیت» ظهر روز ۱۵ اسفند با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی ابوترابی، استاد حوزه و دانشگاه ذیل سلسله نشست‌های جوانی جمعیت به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه برگزار شد.

حجت‌الاسلام ابوترابی در این نشست درباره کاهش جمعیت گفت: با آغاز روند کاهش جمعیت در کشورمان، شاهد تغییر سبک زندگی بودیم و همین اتفاق موجب رشد سریع کاهش جمعیت در جهان شد. به این معنی که مثل سابق نه ازدواج و نه فرزندآوری ارزش تلقی نمی‌شود و جوانان تصمیم به تجرد گرفتند و خانواده‌ها نیز میل به داشتن یک یا دو فرزند دارند.

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: آنچه در تصمیم‌سازی جوانان دیده می‌شود، تصمیم به عدم ازدواج است که به نظر می‌رسد مفهوم جدیدی است و اگر کمیت آن‌ها قابل توجه باشد، می‌تواند ما را با فروپاشی خانواده، بحران‌های اخلاقی، اجتماعی و ... مواجه کند.

جمعه////////هفته‌ای به رنگ جوانی و نیکوکاری

اختتامیه هشتمین جشنواره رسانه ابوذر

مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره رسانه ابوذر و معرفی برترین رسانه‌های کشور روز ۱۵ اسفندماه با حضور سردار حسین معروفی، معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج مستضعفین، سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت و مرتضی کارآموزیان، رئیس سازمان بسیج رسانه در محل تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

سردار معروفی، معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج مستضعفین نیز در سخنانی اظهار کرد: بزرگترین حدوث تاریخی بشر بعثت نبی مکرم اسلام(ص) است و با ورود ایشان به مدینه منوره و تشکیل حکومت، اسلام ترویج پیدا کرد. ایشان برای تداوم این حکومت، بسیجی را تشکیل دادند که پایه‌های اسلام را محکم کرد اما پس از ۵۰ سال این نهضت به سلطنت تبدیل شد و امام حسین(ع) به کربلا ورود کرد و بقای دین خدا شد.

وی افزود: امام(ره) نیز در زمان طاغوت حدوث کرده و انقلاب اسلامی را با اسلام ناب احیا کرد و برای بقای آن بسیج مستضعفین را تشکیل داد. بسیج یعنی همه دلدادگان در طریق حق و حقیقت و اسلام عاشورایی. امروز بسیج رسانه و مجموعه رسانه‌ها در قالب انقلاب اسلامی مسئولیت بقای دین خدا را به عهده دارند. نگاه به رسانه در چارچوب نظام الهی ما باید برای عزت و شرف و بزرگی ملت باشد و همه باید در این راه گام بردارند که این مسئله بقای انقلاب را به همراه دارد.

معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه دشمن‌شناسی، مسئله اصلی رسانه‌های انقلابی در مواجهه با جنگ ترکیبی دشمنان است، گفت: نظام ولایی شهید سلیمانی نظام دستور گرفتن نیست بلکه نظام ایشان نظام ولایت‌باوری بود.

تجلیل از یاریگران سلامت دانش‌آموزان

اولین همایش ملی تجلیل از یاریگران سلامت دانش‌آموزان با حضور یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش؛ سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور؛ صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران و چند تن از مقامات عالی کشور، روز دوشنبه ۱۵ اسفند در سالن فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در این مراسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه بیان کرد: مایه مباهات است که در کشور عزیز ما اینگونه انسان‌های فداکار حضور دارند. در دنیایی زندگی می‌کنیم که معیارهای سنجش بر اساس داشتن پول است و افراد سرمایه‌دار الگوی بچه‌ها می‌شوند. ما باید افراد فداکار را به عنوان الگو به بچه‌ها معرفی کنیم. حضور آحاد مردم در کارهای خیر یکی از وجوه تربیتی است.

وزیر آموزش وپرورش گفت: پزشکان با کار تحقیقی به این نتیجه دست یافتند که مسمومیت دانش‌آموزان میکروبی، ویروسی و پرتوی نبوده و از این بابت مشکلی نیست.

توضیح وزیر آموزش و پرورش برای استقرار پلیس در مدارس

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه اولین همایش ملی تجلیل از یاریگران سلامت دانش‌آموزان در جمع خبرنگاران در رابطه با مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان بیان کرد: ما جلسات متعددی در رابطه با این موضوع داریم و بخش اعظم جلسات دستگاه‌های مرتبط به این موضوع اختصاص یافته است. با توجه به بیانات مقام معظم رهبری این موضوع در اولویت قرار گرفته است و امروز دو جلسه بسیار مفصل در این رابطه برگزار شده است. در این جلسات مقرر شد تا هرکدام از این مجموعه‌ها چه کارهایی را انجام دهند.

نوری در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه آیا تدبیری برای قرار دادن نیروی امنیت محسوس یا غیر محسوس در مدارس گرفته شده است یا خیر، گفت: براساس قواعدی که داریم موردی رخ دهد به صورت اورژانسی رسیدگی می‌شود و به طور طبیعی همه کنترل‌ها انجام می‌شود. براساس فرمایشات مقام معظم رهبری با عوامل و مسببین این اتفاق که ان‌شاءالله به زودی مشخص ‌می‌شود، برخورد خواهد شد.

وی‌ در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر استقرار نیروی پلیس جلوی مدارس برای ایجاد حس امنیت خانواده‌ها بیان کرد: نیروی پلیس معمولاً بوده و هرجایی که ما درخواست کردیم کارهای مربوطه را انجام دادند و مشکلی نبوده است.

جشنواره آموزشی تحصیلی جایزه ملی ایثار

هفتمین جشنواره آموزشی تحصیلی جایزه ملی ایثار روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند در سالن همایش‌های امام خمینی(ره) دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در این مراسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه بیان کرد: امروزه مهم‌ترین مسئله برای یادگاران ایثارگران درک تاریخ است. بزرگترین وظیفه ما مطالعه تاریخ به خصوص تاریخ انقلاب اسلامی است. دشمن تاریخ را نشانه گرفته و تحریف می‌کند. چگونه است که بعد از ۴۴ سال فرزند شاه سابق را انتخاب می‌کنند و به او وکالت می‌دهند؟ این نشان‌دهنده عدم مطالعه تاریخ است.

وی ادامه داد: ایثار لغت مقدسی است که بابت آن هزاران شهید را تقدیم کردیم. امروز تحریف تاریخ خطر بزرگی است و نسل جوان چون در گذشته حضور نداشته ممکن است اشتباه کند. وظیفه نسل حاضر است که به صورت عملی از تاریخ پرافتخار خودمان دفاع و تبیین کند. مهمترین مسئله ادامه راه است و باید ادامه راه انقلاب را پیش بگیریم و جلو برویم.

عین‌اللهی با بیان اینکه دشمن به دنبال این است که جلو پیشرفت ما را بگیرد اضافه کرد: به همین دلیل است که دشمنان می‌خواهند مدارس، دانشگاه و جامعه را تعطیل کنند. یکی از بزرگترین پیشرفت‌های ما در حوزه سلامت است و موفقیت‌های بسیار بزرگی را در این زمینه به دست آوردیم. جمهوری اسلامی ایران با فاصله از کشور‌های منطقه در حوزه سلامت جلوتر است و شاخص‌های این موضوع را اثبات می‌کند.

جمعه////////هفته‌ای به رنگ جوانی و نیکوکاری

رونمایی از سند ملی «توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار»

سند ملی «توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار» در مراسم شب نیمه شعبان مسجد مقدس جمکران به همت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و تولیت مسجد مقدس جمکران رونمایی شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، شامگاه سه‌شنبه در مراسم رونمایی از سند ملی «توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار» اظهار کرد: رونمایی از این سند به معنای دولتی شدن فعالیت‌ها در حوزه مهدویت نیست و قطعاً فعالیت‌ها در حوزه مهدویت باید مردمی باشد و مردم باید فرهنگ مهدوی و انتظار را توسعه دهند؛ اما سازمان‌های دولتی و حاکمیتی که بودجه‌های فرهنگی دارند نیز باید در این زمینه گام بردارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان ادامه داد: مهدویت بحث مهم جهانی و بین‌المللی است و همه ادیان به موعودگرایی اعتقاد دارند که به‌همین دلیل ضرورت دارد ما پیام مهدویت اسلامی را به کل جهان انتقال دهیم و ادیان دیگر نیز علاقه‌مند هستند که بدانند مسلمانان نسبت به موعود چه اعتقادی دارند.

عزم ۱۵ ساله علیه پرستاران؛ مجلس ورود نظارتی کند

محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری کشور طی نشستی خبری به بیان دست‌آوردهای این نهاد طی دوره پنجم فعالیت خود پرداخت و ضمن انتقاد شدید از عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری، گفت: با آغاز کار دوره پنجم، مشروعیت طرح قاصدک که یکی از مشکلات نظام پرستاری بود را لغو کردیم و تفکیک اضافه‌کار از کارانه با انحلال قاصدک رخ داد و قرار شد اضافه‌کار جداگانه به پرستاران پرداخت شود.

وی به وجود معوقات طولانی پرستاران نیز اشاره کرد و گفت: در شروع دوره پنجم قبل از کرونا پرستاران معوقات طولانی حتی بیش از یک سال داشتند که در سال ۹۸ با سازمان برنامه و بودجه توافق و ۲۰ هزار میلیارد بودجه گرفته شد تا معوقات پرداخت شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: سوال پرستاران این است که مگر ثبت خدمات پرستاری درHISها چقدر کار دارد که هیچ کدام از بیمارستان‌ها این کار را نکرده‌اند.

ترسیم جهان بدون منجی در بازی‌های رایانه‌ای

ایکنا طی هفته‌ای که گذشت به مناسبت میلاد حضرت مهدی(عج) به بررسی موضوع بازی‌های رایانه‌ای مروج فرهنگ مهدویت و معرفی امام عصر به کودکان پرداخت.

صنعت بازی‌های رایانه‌ای در سال‌های اخیر به یکی از پرسودترین صنایع برای تولیدکنندگان در دنیا تبدیل شده و یکی از پرطرفدارترین سرگرمی‌ها برای بسیاری از افراد محسوب می‌شود. اغلب بازی‌های ساخته شده در دنیا، استراتژیک هستند و هدف خاصی را دنبال می‌کنند و می‌خواهند مفهوم خاصی را به مخاطب خود منتقل کنند. یکی از موضوعاتی که در این دایره می‌گنجد، موضوع آخرالزمان و مهدویت است، البته مهدویت، نه به مفهومی که ما در دین اسلام می‌شناسیم، بلکه مفهوم جعلی که سازندگان و سرمایه‌گذاران چنین بازی‌هایی می‌خواهند، به مخاطبان خود در سطح دنیا، مخابره و ذهن و اندیشه آنها را تسخیر کنند.

در واقع بازی‌های دیجیتالی اعم از رایانه‌ای، موبایلی و ... درمیان محصولات فرهنگی، وسیله‌ای برای معرفی آخر‌الزمان غرب و تخریب مهدویت شده است. بسیاری از این بازی‌ها بر اساس فیلم‌های معروف و پرفروش هالیود ساخته می‌شوند اما نکته جالب این است که شرکت‌های بازی‌های رایانه‌ای در آمریکا بیش از شش برابر صنعت بزرگ هالیوود، سود داشته است.

تفکر حاکم بر این بازی‌ها، نشئت گرفته از منجیان متنوع آخرالزمان است که هر کدام دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. همچنین اغلب دارای رویکرد الحادی بوده و به اسلام‌هراسی پرداخته‌اند. پیشگویی درباره آینده هم در این بازی‌ها بسیار مورد توجه است؛ چرا که همواره یکی از دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌های بشر بوده است. بنابراین صنعت بازی‌های رایانه‌ای همانند نظام هالیوود، این سوژه جذاب و جهانی را محور بسیاری از محصولات خود قرار داده و شاید به جرئت بتوان گفت؛ گوی سبقت را از آن ربوده است و انواع منجیان آخرالزمانی پا به عرصه رسانه بازی‌های ویدیویی گذاشته‌اند و بازی‌های مختلفی با این مضمون تولید و روانه بازار شده‌اند.

بر اساس آمار بنیاد بازی‌های رایانه‌ای که اخیراً منتشر کرده است، در حال حاضر ۳۵ میلیون نفر گیمر در ایران وجود دارد که به طور متوسط ۹۵ دقیقه در روز بازی می‌کنند. در حالی که حدود یک دهه پیش، ۲۳ میلیون گیمر در ایران وجود داشت که به طور متوسط روزی ۷۹ دقیقه بازی می‌کردند. این تعداد گیمر در ایران ظرفیت بالقوه‌ای است که با محصولات تولیدی فاخر و ارزشمند بتوان نیازهای آنها را در حوزه‌های گوناگون پاسخ داد.

برای مطالعه متن کامل گزارش اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام
captcha