زمان‌شناسی و کارکرد اجتماعی؛ ویژگی شاخص هیئت‌های مذهبی خراسان‌جنوبی
کد خبر: 4127281
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
معاون استاندار خراسان‌جنوبی بیان کرد:

زمان‌شناسی و کارکرد اجتماعی؛ ویژگی شاخص هیئت‌های مذهبی خراسان‌جنوبی

سیدمحمدرضا طالبی گفت: در خراسان‌جنوبی، هیئت‌های مذهبی با توجه به ولایی و انقلابی بودن، علاوه بر کارکردهای مذهبی و اعتقادی، دارای کارکردهای اجتماعی نیز بوده و با زمان‌شناسی در حوادث طبیعی به مردم و مسئولان کمک می‌کنند.

زمان‌شناسی و کارکرد اجتماعی؛ ویژگی شاخص هیئات مذهبی خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان‌جنوبی، سیدمحمدرضا طالبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی، شب گذشته، 19 اسفندماه در همایش «شه با وفا، قرنی بر مدار قمر»؛ جشن یکصدمین سالگرد تأسیس هیئت ابوالفضلی بیرجند که با حضور جمعی از مدیران استان و خادمان سیدالشهدا(ع) برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد دو هزار شهید خراسان‌جنوبی به‌ویژه سردار شهید سیداحمد رحیمی از اعضای فعال هیئت ابوالفضلی بیرجند گفت: در سال 1402، همایش بین‌المللی شه با وفا به میزبانی بیرجند برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هیئت ابوالفضلی بیرجند از هیئت‌های تأثیرگذار و ولایت‌مدار بیرجند است، افزود: براساس سخنی از مقام معظم رهبری هیئت‌های مذهبی با سه خصلت مهم و برجسته از مردم، برای خدمت به مردم و تأمین هزینه‌ها توسط مردم و با وجود سه محور اساسی روحانیون، مداحان و عوامل اجرایی قوام گرفته‌اند.

معاون استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه هیئت‌های مذهبی وابستگی به بدنه حاکمیتی ندارند، تصریح کرد: بعضی از افراد احساس می‌کنند هیئت‌های مذهبی تنها در ماه محرم و در ایام شهادت ابا‌عبدالله‌الحسین(ع) ایفای نقش می‌کنند، در حالی که این مکان‌ها در کنار این موضوع، کارکردهای بسیاری دارند.

طالبی یادآور شد: در خراسان‌جنوبی، هیئت‌های مذهبی با توجه به ولایی و انقلابی بودن، علاوه بر کارکردهای مذهبی و اعتقادی، دارای کارکردهای اجتماعی نیز بوده و با زمان‌شناسی که دارند در حوادث طبیعی به مردم و مسئولان کمک می‌کنند.

به گفته وی هیئت‌های مذهبی استان در مقابله و پیشگیری از کرونا با تهیه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و نیز اقدام برای ضدعفونی کردن فضای هیئت‌ها و مکان‌های عمومی، نقش مهمی ایفا کردند.

وی با بیان اینکه در زمان شیوع کرونا هیئت‌های مذهبی مجالس عزاداری را با رعایت دستورالعمل‌ها برگزار کردند، بیان کرد: هیئت‌ها نگذاشتند که کرونا مراسم ملی، مذهبی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

معاون استاندار خراسان‌جنوبی از تهیه جهیزیه و کمک به محرومان به‌عنوان عمل به نقش اجتماعی هیئت‌های مذهبی یاد کرد و ادامه داد: هیئت‌ها همیشه در کمک به محرومان و نیازمندان پیشگام و پیش‌قدم بوده‌اند.

طالبی با اشاره به کارکرد فرهنگی هیئت‌های مذهبی از آن‌ها به‌عنوان رسانه‌هایی بسیار بزرگ و تأثیرگذار یاد کرد و افزود: همه گروه‌های سنی از جوان تا بزرگسال در فعالیت‌های هیئت‌ها حضور دارند.

وی با تأکید بر اینکه همه افراد با هر عقیده سیاسی، پای علم سیاسی امام حسین(ع) حضور می‌یابند، یادآور شد: به خصوص در شرایط فعلی کشور از این فرصت باید بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم.

موفقیت‌های نظام را به جوانان منتقل نکرده‌ایم 

معاون استاندار با اشاره به جنگ ترکیبی دشمن و استفاده از هر روشی برای نفوذ به کشور گفت: جهاد تبیین در هیئت‌های مذهبی با توجه به مخاطب زیادی که دارند، به‌خوبی می‌تواند ظهور و بروز پیدا کند.

طالبی با بیان اینکه مداحان در کنار مداحی، به مسائل روز نیز می‌توانند بپردازند، بیان کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون موفقیت‌های بسیاری داشته‌ایم که به‌طور صحیح آن‌ها را به نسل جوان منتقل نکرده‌ایم و این کم‌کاری سبب بروز آسیب‌هایی در جامعه شده است.

به گفته وی مداحان بصیر در کنار پرداختن به مصائب اهل بیت(ع)، توفیقات نظام را نیز برای مردم می‌توانند بیان کرده و هرچند در ماده چهار اساسنامه هیئت‌های مذهبی آمده، هیئت‌ها حق دخالت در امور مربوط با احزاب را ندارند، اما در موضوعات ملی و مذهبی و در انتخابات برای حضور حداکثری مردم می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

زمان‌شناسی و کارکرد اجتماعی؛ ویژگی شاخص هیئت‌های مذهبی خراسان‌جنوبی

همچنین در این مراسم تمبر یکصدمین سالگرد تاسیس هیات ابوالفضلی بیرجند با حضور جمعی از مسئولان استان، پیرغلامان و خادمان هیات‌های مذهبی و مدیرکل پست خراسان‌جنوبی رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha