مرکز تخصصی حفظ قرآن فارسان آغاز به‌کار کرد
کد خبر: 4128249
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۲
با حمایت خیران قرآنی

مرکز تخصصی حفظ قرآن فارسان آغاز به‌کار کرد

مرکز تخصصی حفظ قرآن کریم فارسان الراسخون فی العلم، با حمایت و همت خانواده خیر قرآنی مرحوم حاج عزت‌الله اسماعیلی کار خود را آغاز کرد.

مریم قاسمی کُرانی، حافظ کل قرآن کریم

آیین آغاز به‌کار مرکز تخصصی حفظ قرآن کریم فارسان با عنوان «الراسخون فی العلم»، با حمایت و همت خانواده خیر قرآنی مرحوم حاج عزت‌الله اسماعیلی، ۲۲ اسفندماه با حضور امام‌جمعه فارسان، رئيس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان، خانواده مرحوم اسماعیلی و جمعی از قرآن‌دوستان فارسانی در مؤسسه قرآنی الراسخون فی العلم برگزار شد.

مؤسسه قرآنی الراسخون فی العلم با توجه به سابقه فعالیت مدیر و مؤسس مرکز در زمینه تدریس و داوری حفظ، به تازگی از سوی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان به‌عنوان مؤسسه تخصصی حفظ قرآن کریم استان معرفی شده است که طرح‌ها و برنامه‌های تخصصی حفظ را ویژه بانوان پیگیری و اجرا می‌کند.

مریم قاسمی کُرانی، حافظ کل قرآن و مدیر مؤسسه و مرکز تخصصی حفظ الراسخون فی العلم فارسان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با قدردانی از همت و دغدغه قرآنی خانواده مرحوم اسماعیلی، اظهار کرد: این خیر قرآنی وصیت داشته که فرزندانش مکانی را برای فعالیت‌های خیریه‌ و قرآنی احداث کنند و این ساختمان ۲ طبقه با متراژ حدود ۱۲۰ متر به‌منظور این امر احداث شده است که طبقه اول آن به مرکز بهداشت شهرستان واگذار شده و طبقه دوم با یک سالن و ۴ کلاس به فعالیت‌های قرآنی مؤسسه اختصاص یافته است.

وی با ذکر اینکه جامعه ما نیازمند این همت‌های والا در مسیر رشد و ارتقای فرهنگی و قرآنی است، ادامه داد: ترویج این دست کارهای خیرانه در راه خدمت به قرآن و فرهنگ سبب تشویق دیگر افراد جامعه و ترویج این سنت حسنه می‌شود؛ روزی که تصمیم داشتم این مرکز قرآنی تخصصی را راه‌اندازی کنم مشکلات عدیده‌ای که مهم‌ترین آن فضا و مکان فعاليت بود، پیش‌رو قرار داشت که با همت و نگاه خیرانه خانواده مرحوم اسماعیلی این موانع برداشته شد و خوشبختانه امسال توانستیم این مرکز را راه‌اندازی کنیم.

برکات ورود خیران به مباحث قرآنی 

قاسمی به مشکلات تجهیز و تأمین امکانات نیز اشاره کرد و توضیح داد: در این زمینه هیچ سازمان و نهادی از ما حمایت نکرد اما خوشبختانه باز هم به مدد خیرانی از خارج استان، بخشی از هزینه‌ها تأمین شد. در ادامه مسیر نیز با توجه به رویکرد مرکز و تخصصی بودن آموزش‌ها ناگزیر از دعوت اساتید صوت و لحن، تجوید، قرائت و حفظ خارج از شهرستان هستیم و لذا در این زمینه نیز بی‌نیاز از همت و حمایت خیران و دلسوزان قرآن و عترت(ع) نخواهیم بود.

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری تأکید کرد: تلاش ما در مرکز قرآنی راسخون فی العلم این است که هیچ فرد علاقه‌مندی به علت عدم توانایی در تأمین هزینه از فراگیری قرآن بازنماند و برایمان موضوعیت دارد که کلاس‌ها و دوره‌ها با حداقل شهریه یا رایگان برگزار شوند و طیف وسیعی از علاقه‌مندان بتوانند استفاده کنند. لذا تمام تلاش و مبنای کار ما بر رایگان بودن مدرسه برای افراد علاقه‌مند اما نیازمند است و امیدواریم کسی نباشد که به‌‌دلیل ناتوانی مالی از حفظ قرآن محروم شود.

مسئول کمیته فنی حفظ قرآن استان با تصریح اینکه مرکز تخصصی حفظ در تمامی زمینه‌ها اعم از صوت و لحن، تجوید و تدبر ورود دارد، ادامه دارد: حافظ قرآن علاوه بر تسلط بر محفوظات باید در قرائت و تجوید و نیز درک مفاهیم آیات نیز سرآمد باشد لذا در کنار حفظ، آموزش دیگر مباحث نیز گنجانده می‌شود.

اهم برنامه‌های پیش‌رو در مرکز تخصصی حفظ فارسان

وی افزود: برنامه‌های آموزشی مرکز تخصصی حفظ با برپایی یک دوره تثبیت آغاز می‌شود که نخستین کلاس این دوره طی یکی دو روز آینده برگزار خواهد شد. برای این منظور، حافظان شهرستان شناسایی و برای شرکت در دوره تثبیت دعوت شده‌اند.

مدرس حفظ و تدبر در استان آماده خدمت ساختن اساتید و مربیان قرآن شهرستان که همکاری با مرکز تخصصی دارند را دیگر اقدام در دست اجرا برشمرد و گفت: طرح تربیت مربی تدبر دیگر برنامه در دستور کار ما طی روزهای آتی است چرا که توجه به فهم قرآن در قرآن‌آموزان حفظ بسیار برای ما حائز اهمیت است و در این راستا نیازمند تربیت نیرو هستیم؛ فهم قرآن کریم متناسب با سن قرآن‌آموزان ناظر بر مباحث فنی و گسترده‌ای است که برای ارائه آموزش‌های تدبر نیازمند مربیان کاربلد هستیم لذا تربیت مربی تدبر از سوره محمد(ص) تا پایان قرآن کریم برگزار می‌شود.

قاسمی برنامه جزءخوانی روزانه به همراه تفسیر آیات را از برنامه‌های ماه مبارک رمضان مطرح کرد و افزود: در همین راستا، مسابقات تدبر از سوره محمد(ص) در بین شرکت‌کنندگان برنامه‌های جزءخوانی و اهدای جوایز روزانه برگزار خواهد شد؛ طرح تفسیر و برگزاری مسابقات تدبر در سوره مبارکه محمد(ص) از سوی هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان و در برنامه‌های جزءخوانی مؤسسات و خانه‌های قرآن فعال در ماه مبارک اجرایی خواهد شد که ساز و کار و محتوای طرح به این مراکز ارسال شده است.

مدیر مؤسسه قرآنی الراسخون فی العلم فارسان تصریح کرد: عمده برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی مرکز تخصصی حفظ متمرکز بر تابستان است و در این راستا از نهادها به‌ویژه آموزش و پرورش که با طیف وسیع مخاطبان ما سر و کار دارند انتظار حمایت داریم تا بتوانیم فرهنگ قرآنی را در مدارس تبلیغ و ترویج کنیم و امکان تبیین و توضیح فعالیت‌های مؤسسه در مدارس فراهم شود تا فرزندانمان را به مؤسسه جذب کنیم.

ساز وکار جذب قرآن‌آموزان دوره‌های تخصصی حفظ

قاسمی اجرای طرح‌ حفظ یک جزء، سه جزء و پنج جزء ويژه دانش‌آموزان را یکی از مهم‌ترین طرح‌های مؤسسه و مرکز تخصصی حفظ فارسان در ایام تابستان دانست و توضیح داد: در این طرح، قرآن‌آموزان پنج روز هفته را در مؤسسه حضور می‌یابند و به حفظ می‌پردازند که از بین آنان، افراد مستعد و توانمند حفظ قرآن کریم شناسایی و تحت پوشش قرار می‌گیرند تا وارد دوره‌های تخصصی حفظ سه‌ساله مرکز تخصصی شوند.

وی بیان کرد: از تعدادی اساتید برجسته استان قول همکاری با مرکز تخصصی حفظ را گرفته‌ایم و تلاش ما این است که اساتید شاخص استان در فارسان حضور یابند و آموزش‌ها در سطح بالا به علاقه‌مندان ارائه شود؛ دغدغه بنده همواره این بوده است که بتوان آموزش‌های تخصصی را به افراد راغب و علاقه‌مند ارائه کرد و این یک درد است که با وجود استعدادهای قرآنی فراوان اما به علت نبود آموزش‌ مطلوب، در صحنه مسابقات قرآن حرفی برای گفتن نداریم.

قاسمی افزود: تلاش ما این است که نه تنها چهره‌های قرآنی توانمند در عرصه مسابقات بلکه نیروهایی را تربیت کنیم که در محیط پیرامونی خود بتوانند منشأ تحول و تأثیرات خوب باشند. بارها گفته‌ام که روستای کُران به لطف قرآنی بودن اهالی و توجه به مصحف شریف، از بسیاری جرائم و بزه‌ها پاک بوده و محیطی سالم و بدون مشکلات را در این روستا شاهد هستیم که می‌طلبد کل جامعه از چنین موهبتی برخوردار باشد. لازمه این مهم فراهم ساختن بستر مناسب برای ارتباط‌گیری آحاد جامعه با آموزه‌های نورانی و تعالی‌بخش قرآن کریم است.

رئیس مرکز تخصصی حفظ فارسان با تأکید بر اینکه هیچ صحنه‌ای در جامعه نباید خالی از حضور قرآن باشد، گفت: آموزش قرآن از روخوانی و روانخوانی گرفته تا تدبر و فهم قرآن کریم باید بتواند تأثیر لازم را بر روح و نفس انسان‌ها بگذارد و درواقع آموزش قرآن باید منجر به‌عمل به آموزه‌ها شود و این مهم به مربیان تدبر تأکید می‌شود.

قاسمی گفت: از خیران قرآنی استان و کشور می‌خواهم که این حرکت قرآنی را در فارسان حمایت کنند؛ جامعه نيازمند آن است که بر سر سفره پرنعمت قرآن بنشیند و ما قرآنیان در تحقق این مهم احساس تکلیف می‌کنیم و لذا در این مسیر نیازمند حمایت و کمک هستيم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha