انجام پژوهش‌های کاربردی از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
کد خبر: 4131952
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷
حجت‌الاسلام اکبری شاهرودی بیان کرد:

انجام پژوهش‌های کاربردی از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

مسئول دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: حوزه علمیه معمولا تربیت عمومی طلاب را بر عهده دارد و مؤسسات هر کدام به صورت تخصصی وارد حوزه‌ای شده‌اند اما مرکز فقهی ائمه اطهار با توجه به گستره‌ای که دارد، رصد نیازهای جامعه و مخاطبان را انجام می‌دهد و سپس طبق رصدی که انجام داده است پژوهش‌های کاربردی انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام اکبری شاهرودی

به گزارش ایکنا، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یکی از نهادهای تخصصی حوزوی است که موضوعات مختلف فقهی، از جمله مسائل به روز و مستحدثه را مورد واکاوی و ارزیابی فقهی قرار می‌دهد. این مرکز در مدت نزدیک به 30 سال فعالیت خود پژوهشگران و محققان متعددی را تربیت و وارد عرصه‌های علمی و حوزوی کرده است. این مرکز در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در بخش مکتوب و دیجیتال دینی پذیرای علاقه‌مندان به مسائل فقهی است.

حجت‌الاسلام محسن اکبری شاهرودی، مسئول دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در گفت‌وگو با ایکنا درباره فعالیت‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و غرفه این مرکز در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: دفتر انتشارت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم مانند سال‌های گذشته با نزدیک به 200 عنوان از کتاب‌ها و پژوهش‌های قرآنی و فقهی در این نمایشگاه شرکت کرده است. آثار افرادی نظیر مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضل همانند فقه القرآن، مقدمات بنیادین علم تفسیر، الدوله الاسلامیه و آئین کشورداری در این غرفه عرضه شده است. همچنین کتاب‌هایی همانند آیات الاحکامِ خمس، ربا، بازپژوهی آیات معاد، بازپژوهی تحریف ناپذیری قرآن، جهاد ابتدایی و حجاب در قرآن اثر آیت‌الله جواد فاضل منتشر شده است.

کتب منتشره در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

وی افزود: کتاب‌های دیگری از پژوهشگران این مؤسسه همانند امامت اهل بیت(ع) در قرآن، خاتمیت و عقلانیت، کتاب‌های فقهی و قرآنی همانند فقه اجتماعی، فقه جامعه، فقه درمان، موسوعه اعتکاف و موسوعه احکام اطفال و کتاب‌هایی از این قبیل منتشر شده که به حدود 200 عنوان می‌رسد و عمده آنها به صورت تخصصی در زمینه پژوهش‌های قرآنی هستند.

حجت‌الاسلام اکبری شاهرودی بیان کرد: کارشناسان ما بعد از افطار در غرفه حضور دارند و پاسخگوی قرآن پژوهان و علاقه‌مندان به سؤالات قرآنی و دینی و اعتقادی آنها هستند. لذا مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) حضور چشمگیری در این دوره از نمایشگاه دارد و خوشبختانه استقبال خوبی هم از آثار این غرفه شده است. مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور، کتاب‌‌های این مرکز را به صورت دی وی دی نیز ارائه داده است.

مسئول دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) درباره فعالیت‌های این مرکز گفت: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به دست با کفایت حضرت آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) تأسیس شد و در قسمت‌های مختلف آموزشی و پژوهشی، از برترین مراکز حوزوی است که سالیان متعدد تحت اشراف حضرت آیت‌الله جواد فاضل، به تربیت پژوهشگران و محققان زیادی پرداخته است که خوشبختانه می‌توان گفت در بحش پژوهش‌های فقهی معاصر و مسائل مستحدثه فقهی، اولین و برترین مرکز در حوزه‌های علمیه است که توانسته آثار زیادی را روانه بازار نشر کند.

گروه‌های مختلف فقهی

وی افزود: این مرکز دارای گروه‌های مختلفی همانند فقه اجتماع، فقه قرآن و حدیث، فقه معماری و شهرسازی، فقه هنر، ارتباطات و رسانه، فقه پزشکی و فقه کودک است. آثار این مرکز تاکنون برگزیده جشنواره‌های مختلفی همانند کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، کتاب سال حوزه و جشنواره‌های دیگری شده‌اند. کتابی همانند احکام کودک برای یونسکو هم ارسال شده و برخی سازمان‌های بین‌المللی در حال ترجمه تعدادی از کتب مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) هستند.

حجت‌الاسلام اکبری شاهرودی گفت: ما هم بخش آموزشی و هم پژوهشی داریم لذا در بخش آموزشی، طلاب مختلف در رشته‌هایی همانند فقه کودک، فقه پزشکی و فقه هنر، ارتباطات و رسانه، پذیرش و بعد از فارغ التحصیلی تحویل حوزه‌های علمیه می‌شوند. حوزه علمیه معمولاً تربیت عمومی طلاب را بر عهده دارد و مؤسسات هر کدام به صورت تخصصی وارد حوزه‌ای شده‌اند اما مرکز فقهی ائمه اطهار با توجه به گستره‌ای که دارد، رصد نیازهای جامعه و مخاطبان را انجام می‌دهد و سپس طبق رصدی که انجام داده است پژوهش‌های کاربردی انجام داده و پژروهشگران را تربیت می‌کند و آن افراد هم آثار پژوهشی را در اختیار جامعه علمی قرار می‌دهند.

همکاری با نهادهای مختلف

حجت‌الاسلام اکبری شاهرودی گفت: فارغ التحصیلان مرکز فقهی ائمه اطهار به این دلیل که به شکل تخصصی وارد مسائل فقهی شده‌اند، معمولاً جذب سازمان‌های حکومتی و دولتی می‌شوند. مخصوصا نهادهای قانونگذاری در نظام جمهوری اسلامی به این رشته‌ها و تخصص‌ها نیاز دارند تا بدانند فقه ما در موضوعات مختلف چه می‌گوید. بنابراین بسیاری از محققان ما و پژوهشگران مرکز در نهادهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

وی تأکید کرد: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نزدیک به 30 سال است که فعالیت دارد و با حدود پنجاه نهاد علمی و قانونگذاری تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم و همکاری‌های علمی زیادی داریم چراکه بسیاری از اسناد بالادستی که باید فقه در آنها حضور داشته باشد با حضور پژوهشگران این مؤسسه به مرحله اجرا می‌رسند.

یادآور می‌شود؛ سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 12 فروردین در محل مصلای امام خمینی(ره) آغاز به کار کرده و تا 26 فروردین‌ماه پذیرای علاقه‌مندان است.

انتهای پیام
captcha