«عطیه عزیزی»؛ دختری پرورش یافته نان حلال پدری و نیت پاک مادری + فیلم
کد خبر: 4132277
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹
گفت‌وگو با دختر 9 ساله‌ای که حافظ قرآن شد

«عطیه عزیزی»؛ دختری پرورش یافته نان حلال پدری و نیت پاک مادری + فیلم

عطیه عزیزی، حافظ 9 ساله قرآن، حفظ را از زمانی که سه سال و نیم داشت آغاز کرد و توانست در منزل و با همراهی مادرش تا شش‌سالگی به درجه حفظ کل برسد و در سال گذشته مفتخر به دریافت مدرک تخصصی درجه سه حفظ همتراز با مدرک کارشناسی شد.

عطیه عزیزی، حافظ کل قرآن دهه نودیعطیه عزیزی در پایه سوم مقطع ابتدایی تحصیل می‌کند. وی حافظ کل قرآن کریم از استان خراسان جنوبی شهر حاجی‌آباد شهرستان زیرکوه است. اشتیاق عطیه برای شنیدن آیات و حفظ سوره‌های کوتاه توانایی او را در این عرصه نشان می‌دهد. او از زمانی که سه سال و نیمه بود به حفظ قرآن روی آورد.

عطیه تک‌فرزند است و در خانواده‌ای با پدری کشاورز و برق‌کش ساختمان و مادری خانه‌دار، هردو با تحصیلات ابتدایی و با کمترین امکانات توانسته است، تقریباً طی سه سال (هنگامی که شش سال داشت) در خانه و با همراهی مستمر مادرش به درجه حفظ کل قرآن برسد.

عطیه در گفت‌وگو با ایکنا درباره طریقه حفظش گفت: ابتدا جزء ‌سی‌ام قرآن را حفظ کردم. پس از آن، هنگامی که خواستم از جزء نخست قرآن شروع کنم، روزی یک صفحه را حفظ می‌کردم و کم‌کم تعداد صفحات را بیشتر کردم و در اواخر حفظم روزی سه و گاه چهار صفحه را حفظ می‌کردم.

وی درباره تأثیر استماع تلاوت بر روند حفظش بیان کرد: اوایل که هنوز به صورت جدی حفظ را در نظر نداشتم، بارها از تلویزیون آیات قرآن را می‌شنیدم و صدای تلاوت قرآن از تلویزیون همواره در فضای خانه بود و چون آیات زیرنویس می‌شد، چشمانم با کلمات قرآن و نحوه نوشتن آنها آشنا شد. پیش از اینکه به مدرسه بروم با خواندن و نوشتن آشنا بودم و می‌دانستم. همین امر موجب سهولت امر حفظم در سنین خردسالی‌ شد، به طوری که با همراهی مادرم آیات را حفظ می‌کردم(چون پس از بارها تماشای زیرنویس آیات هنگام تلاوت‌ها، چشمم با آنها آشنا بود).


بیشتر بخوانید؛


عطیه درباره سخت‌ترین آیه‌ای که حفظ کرده است، گفت: هیچ آیه‌ای سخت نیست. البته ممکن است برای برخی از افراد که توانایی کمتری داشته باشند، حفظ برخی از آیات سخت‌تر به نظر بیاید یا در حفظ آیه‌ای با سختی روبه‌رو باشند که آن هم با تکرار و تمرین زیاد برطرف می‌شود. بنابراین سخت‌ بودن امری نسبی است و به استعداد حافظان و اراده آنها بستگی دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه میزان در جذب دوستانش به عرصه قرآنی، اثرگذار بوده است؟ گفت: دوستان همسن من بیشتر به بازی فکر می‌کنند. بسیاری از دوستانم می‌گویند استعداد نداریم، در حالی که تا استعداد شکوفا نشود، نمی‌توانیم بفهمیم استعداد داریم یا خیر. استعداد یعنی علاقه درونی که در خیلی‌ها هست.

عطیه به بازی‌های دونفره با پدرش چون دارت و بسکتبال علاقه‌مند است و علاقه‌ای به انجام بازی‌های کامپیوتری ندارد و بیشتر اوقات خود را به کتاب خواندن سپری می‌کند.

دریافت مدرک درجه 3 (همتراز مدرک لیسانس)

وی با گلایه از اینکه در منطقه ما کلاس‌های قرآن زیاد نیست، ادامه داد: چند جلسه جلسات خانگی داریم. بنابراین قرائت و صوت و لحن را با اساتیدی چون شهریار پرهیزکار، سیدمهدی سیف و... به صورت تلفنی و از طریق پیام‌رسان‌ها کار کردم.

این حافظ خردسال پس حضور در آزمون اعطای مدرک حافظان قرآن در سال 1401، به دریافت مدرک درجه 3 (همتراز مدرک لیسانس) با تسلط بر خواندن کل قرآن از حفظ همراه با درک معنای آیات موفق شده است.

وی درباره برنامه روزانه‌اش برای مرور و تثبیت بیان کرد: از ساعت 7:30 تا 12:30 در مدرسه حضور دارم و هنگامی که به خانه برمی‌گردم، تکالیفم را انجام می‌دهم، اما روزانه حدود سه جزء از قرآن را طی یک ساعت مرور و تثبیت می‌کنم.

عطیه درباره برکت قرآن در زندگی‌اش گفت و ادامه داد: موجب شد که درس‌هایم را با نمرات خوب پیش ببرم. اینکه توانستم پیش از سن مدرسه بخوانم و بنویسم از برکت قرآن است.

وی در پاسخ به این سؤال که درباره آینده‌ات برنامه خاصی دارید؟ گفت: فکر خاصی ندارم، اما دوست دارم در کنار فعالیت قرآنی‌ام برای جامعه‌ام ثمربخش باشم و باعث سربلندی پدر و مادرم شوم.

در ادامه حلیمه آذری، مادر این حافظ خردسال، درباره میزان تأثیر همراهی با قرآن در دوران بارداری گفت: هنگامی که عطیه را باردار بودم، آیات را زمزمه می‌کردم و در ماه مبارک رمضان بعضاً حتی پنج تا شش بار قرآن را ختم کردم و در ماه‌های عادی نیز روزانه یک جزء را می‌خوانم که این امر در علاقه و اشتیاق عطیه بی‌تأثیر نبوده است. هنگم بارداری کمتر بیرون می‌رفتم و بیشتر در منزل بودم و اوقات خود را با قرآن‌خوانی سپری می‌کردم یا از طریق تلویزیون شبکه قرآن را می‌دیدم و همواره طنین قرآن در منزلمان وجود داشت.


بیشتر بخوانید؛


وی ادامه داد: انس با قرآن در دوران بارداری موجب فرزند صالح می‌شود، برکت این موضوع را در زندگی‌ام دیده‌ام. هنگامی که عطیه دو سال داشت، با او آیت‌الکرسی را تمرین و بارها تکرار کردم. دیدم علاقه نشان می‌دهد. بنابراین تأثیر خانواده بسیار مهم است. البته در خانه مادربزرگم جلسه روضه‌خوانی برقرار بود و برخی از اعضای خانواده ما مداحی می‌کنند و من هم مداحی کردن را دوست دارم، اما در جایی مداحی نکرده‌ام. شاید بخشی از علاقه عطیه به این امر بازمی‌گردد.

تأثیر رزق حلال بر تربیت فرزند صالح

سپس مهدی عزیزی، پدر عطیه، درباره تأثیر رزق حلال بر فرزند صالح گفت: رزق و روزی حلال در تربیت فرزند قرآنی صددرصد اثرگذار است. شغل من کشاورزی و برق ساختمان است. کشاورزی که صددرصد درآمد خالص دارد و از خدا خواسته‌ام که همیشه مال حلال را سر سفره بیاورم و همواره سعی کرده‌ام که این‌گونه باشد و خداوند نیز در این مسیر همراهی‌ام کرده است.

عطیه عزیزی، حافظ کل قرآن دهه نودی

وی با تأکید بر اینکه همسرم در مسیر حفظ عطیه بسیار تأثیرگذار بوده است، افزود: من شب‌ها به خانه بازمی‌گردم و بیشتر اوقات را همسرم همراه عطیه است و زحماتش موجب شد که عطیه به درجه حفظ کل برسد و محیط قرآنی کمک‌کننده بوده است. از سوی دیگر عطیه حفظ قرآن را از سنینی شروع کرد که حافظه‌اش به مانند لوحی، سفید و خالی بود و هنگامی که از این سن حفظ شروع شود، فراگیری و ضبط و تثبیت محفوظات بهتر انجام می‌شود. البته در برهه‌ای برنامه حفظ جدید عطیه با شیوع کرونا همزمان و تمام آموزش‌ها مجازی شد.

وی یادی از نخستین معلم عطیه، خانم غلامی کرد و گفت: ایشان سبب بروز استعداد عطیه شدند و به همسرم گفتند: «عطیه دختری مستعد در امر حفظ هست و حیف است از این سفره متنعم نشود». بنابراین حرف ایشان در استمرار ما در این مسیر بی‌تأثیر نبوده است.

عزیزی درباره نحوه آشنایی با مؤسسه کشوری مهد قرآن اظهار کرد: در سفر عتبات همراه یکی از دوستان بودیم و به ایشان درباره دخترم گفتم و از طریق آقای صدرالدین با استاد پرهیزکار مرتبط شدیم و با استاد درباره عطیه صحبت کردند. سپس تماس‌ برقرار شد و استاد پرهیزکار در کمال لطف و با سعه صدر ایشان را جلو بردند.

نسخه‌ای واحد برای سن آغاز حفظ وجود ندارد

در این جلسه محمود کریمی، معاون آموزش مؤسسه مهد قرآن، گفت: عطیه یکی از درخشش‌های آزمون ترنم وحی در سال 1401 بود. وی دو سال است که برای برنامه مرور و تثبیت و مفاهیم با مؤسسه مهد قرآن همراه شده‌ است و از شاگردان ویژه استادان پرهیزکار و سیف هستند. عطیه در امر حفظ ترتیبی و موضوعی آیات مسلط است و در بحث مفاهیم دقت بالایی دارد و شأن نزول آیات را می‌داند و در حال حاضر در امر تجوید و صوت و لحن کار می‌کند.

این حافظ قرآن درباره اینکه بهترین سن آغاز حفظ قرآن چه زمانی است؟ افزود: پیش از آغاز مدرسه چون ذهن بچه‌ها پاک‌تر است، بهتر است. البته این امر در هر فردی متفاوت است و این موضوع با توجه به سطح هوشیاری افراد متفاوت است. نمی‌توان نسخه واحدی را ارائه داد، اما استثنائاتی وجود دارد و بچه‌های بااستعداد و باعلاقه‌ در امر حفظ ظهور می‌کنند. در امر حفظ وجود علاقه و استعداد مهم است و اگر می‌خواهیم بچه‌ها از سنین کم و پس از استعدادیابی و سنجش توانایی به حفظ قرآن بپردازند، باید به آنها توجه کنیم. بچه‌ها علاقه را چگونه نشان می‌دهند؟ برخی از آنها بسیار به شنیدن صدای قرآن علاقه نشان می‌دهند و دائماً دوست دارند، قرآن گوش دهند و این بچه متفاوت است با بچه‌ای که برای او تلاون قرآن را می‌گذاری، اما حوصله نمی‌کند به آن گوش دهد.

عطیه عزیزی، حافظ کل قرآن دهه نودی

وی ادامه داد: در صورتی که خردسالان از این دو مورد بهره‌مند نیستند. نمی‌توان گفت همه خردسالان می‌توانند از سه سالگی به حفظ قرآن اقدام کنند. چه‌بسا اغلب بچه‌ها به حفظ آیات و سوره‌های کوتاه و پیام‌های قرآنی علاقه نشان می‌دهند، اما هنگامی که می‌خواهند به صورت جدی وارد عرصه حفظ شوند به آن اشتیاقی نشان نمی‌دهند. بنابراین نمی‌‌توان توصیه کرد که همه در سن مشخصی وارد، عرصه حفظ شوند، چراکه در این صورت با آسیب‌های جدی همراه خواهیم بود.

معاون آموزش مؤسسه مهد قرآن در پاسخ به این سؤال که چقدر تشویق‌های اطرافیان و خرید هدایا برای تشویق حفاظ ثمربخش است؟ گفت: این امر در ابتدای کار جواب می‌دهد و می‌تواند زمینه تشویق بچه‌ها را فراهم کند، اما نمی‌توان آن را ادامه داد. البته هرچه بیشتر حافظان قرآن تشویق شوند، خوب است. تشویق‌ نیز دو نوع است؛ یکی اینکه به صورت شخصی از حافظ تجلیل می‌شود و دیگر اینکه دستگاه‌های متولی برای ایجاد مدل‌سازی و زمینه‌های انگیزشی برای دیگران از حافظان قرآن تجلیل می‌کنند. تکریم حافظان قرآن القای مثبت به جامعه است که اگر به سراغ قرآن آمدید، حواسمان است و از سوی دیگر این امر با اثرات و برکاتی چون مصونیت از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی همراه است.

نابغه دهه نودی که حفظ را از 3 سالگی آغاز کرد + فیلم

کریمی در پایان به غفلت‌ مسئولان از حافظان و استعدادهایی که به ثمر نشسته‌‌اند گلایه کرد و افزود: متأسفانه سیستم برنامه‌ریزی و اجرایی ما برنامه تعریف‌شده‌ای برای این افراد به ویژه پس از سن تکلیف در دختران ندارد و با محدودیت‌هایی همراه هستند. دختران حافظ در مقطع زمانی به جایگاهی می‌رسند که بدون برنامه‌ریزی مناسب از سوی دستگاه‌های متولی رها می‌شوند. امید است مسئولان به این امر توجه کنند.

یادآور می‌شود این حافظ خردسال در برنامه محفل شبکه سه سیما، که چهارم فروردین‌ به روی آنتن رفت، حضور داشت و به سؤالات داوران و اساتید قرآنی حاضر در این برنامه پاسخ داد و موجب تعجب و شگفتی حاضران در برنامه و مخاطبان شد و فیلم اجرای او بارها در شبکه‌های اجتماعی دیده شد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
مدافع امنیت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۶ - ۱۶:۳۴
0
1
با سلام و احترام
احسنت و احسنت بر این نعمت های کشور عزیز جمهوری اسلامی و دین مبین اسلام
رقیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۸:۲۹
0
0
عالی ماشالله
captcha