فرمان‌های دهگانه مشترک انبیا + اینفوگرافیک
کد خبر: 4132329
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶

فرمان‌های دهگانه مشترک انبیا + اینفوگرافیک

فرمان‌های دهگانه مشترک میان همه انبیا(ع) و سفارش‌های خداوند به همه انسان‌ها در قالب اینفوگرافیک گردآوری شده است.

فرمان‌های ده‌گانه مشترک میان همه انبیا(ع)به گزارش ایکنا، می‌پرسند چرا قرآن کریم مانند تورات 10 فرمان ندارد؟ بنا بر آیات 144 و 145 سوره اعراف «قَالَ يَا مُوسَى إِنِّی اصْطَفَيْتُكَ عَلَى النَّاسِ بِرِسَالَاتِی وَ بِكَلَامِی فَخُذْ مَا آتَيْتُكَ وَكُنْ مِنَ الشَّاكِرِينَ/ وَكَتَبْنَا لَهُ فِی الْأَلْوَاحِ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْعِظَةً وَتَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ وَأْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُوا بِأَحْسَنِهَا سَأُرِيكُمْ دَارَ الْفَاسِقِينَ»، دستورات مهم توحیدی و اجتماعی در کوه سینا بر حضرت موسی(ع) نازل شد.

در تورات و قرآن به این فرامین اشاره شده است: آیات 83 و 84 سوره مبارکه بقره 10 فرمان بنی‌اسرائیل (پیمان‌های الهی و پیمان‌شکنان) و آیه 36 سوره نساء عبادت خدا و احسان به انسان‌های محبوب خدا (وظایف بندگان با خدا و جامعه نساء).  

بنا بر یک مقایسه تطبیقی متوجه می‌شویم که 10 فرمان قرآن مبسوط و جامع‌تر است. بُن‌مایه اخلاقی 10 فرمان صراط مستقیمی است که قرآن ترسیم و نیز انسان خردمند را برای تجهیز شدن و به سلامت رسیدن به مقصد و کسب رضای معبود و محبوب حقیقی، تهییج و تشویق می‌کند که نباید آنها را فراموش کنیم.

بنا بر تدبر در آیات 151 تا 153 سوره انعام این 10 فرمان بدین شرح است «قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ؛ بگو بیایید آنچه را پروردگار بر شما حرام کرده است، برایتان بخوانم»؛

  1. ممنوعیت هرگونه شرک در ادیان الهی «أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا»
  2. وجوب احسان به والدین «وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا»
  3. نهی از بی‌مهری به فرزندان بر اثر تنگدستی «وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ»
  4. نهی از نزدیک شدن به فحشا و منکرات «وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ»
  5. حرمت کشتن نفس محترم «وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ»
  6. نهی از نزدیک شدن به مال یتیم «وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ»
  7. وفای عادلانه در خرید و فروش «وَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ»
  8. وفای تکالیف برای وسع انسان «لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا»
  9. رعایت عدالت در گفتار «وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَ»
  10. وفا به عهد الهی «بِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا»

فرمان‌های ده‌گانه مشترک میان همه انبیا(ع)

محتوای این اینفوگرافیک کاری از حجت‌الاسلام علی رجبی، حافظ و مدرس حفظ قرآن، است که جلساتی را درباره تدبر در آیات و بیان مهندسی هر سوره برگزار می‌کند. او مشغول تحصیل علوم دینی و درس خارج از حوزه است. رجبی دارای تألیفاتی چون کتاب آموزه‌های قرآن بر مبنای تدبر موضوعی، کتاب بهداشت در قرآن و شرح حکمت ۳۸ نهج‌البلاغه (نصیحت پدرانه) است.

طراحی این اینفوگرافیک با نصیری از مهندسان مجموعه سایپاست که سال‌ها در جلسه تدبر در قرآن حجت‌الاسلام علی رجبی (جلسه‌ عمومی تدبر در قرآن که بیش از ۹ سال در مجموعه سایپا در حال برگزاری است) حضور دارد و به دلیل علاقه‌ به مباحث تدبری ارائه‌شده، آن‌ها را به صورت اینفوگرافیک طراحی کرده‌ است.

همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی حجت‌الاسلام علی رجبی به نشانی https://fslt.ir قابل دسترسی است.

انتهای پیام
captcha