مروج عدالت امام علی(ع) در جامعه باشیم
کد خبر: 4132879
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸

مروج عدالت امام علی(ع) در جامعه باشیم

یک کارشناس ارشد تاریخ اسلام با بیان اینکه باید مروج عدالت امام علی(ع) در جامعه باشیم، گفت: جامعه امروز نیازمند الگو‌پذیری رفتاری است و معرفی شخصیت حضرت علی(ع) می‌تواند به الگوپذیری نوجوانان و جوانان کمک کند.

حمید صادقی

حمید صادقی، کارشناس ارشد تاریخ اسلام و پژوهشگر علوم دینی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با بیان اینکه حضرت علی(ع) پس از نبی مکرم اسلام(ص) امامت و هدایت مردم را عهده‌دار شده و تلاش کردند تا مردم در زمینه فکری و علمی رشد کنند، گفت: ایشان در راستای اهداف متعالی اسلام در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دست به اقدامات عام‌المنفعه زدند.

صادقی با بیان اینکه امام(ع) با وجود مخالفت حاکمان وقت مرجعیت دینی خود را حفظ کرده و با تمام وجود مردم را به سوی بهترین‌ها هدایت می‌کردند، افزود: نوع نگاه ایشان به خلافت برخلاف نگاه سایر حکما بود و همین وجه‌تمایز رمز موفقیت آن حضرت بود؛ چراکه امیرالمؤمنین(ع) از حکومت به عنوان ابزاری برای خدمت‌رسانی به مردم به ویژه نیازمندان استفاده می‌کردند.

سیره علوی تا همیشه تاریخ زنده است

وی سبک و سیاق رفتاری و عملی حضرت علی(ع) را الگوی مناسبی برای تقویت همدلی در جامعه اسلامی امروز دانست و ادامه داد: سیره و مکتب علوی تا همیشه تاریخ زنده است و می‌توان همچون چراغی مسیر را برای ما روشن سازد، اما باید این مسیر را برای نوجوانان امروز که آینده‌سازان فردای نظام هستند تبیین کرد و برای تحقق این مهم توجه به منویات مقام معظم رهبری الزامی است.

صادقی با بیان اینکه جامعه امروز نیازمند الگو‌پذیری رفتاری است و معرفی شخصیت حضرت علی(ع) می‌تواند به الگوپذیری نوجوانان و جوانان کمک کند، ادامه داد: مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان باید با الفبای عدالت امیرالمؤمنین(ع) آشنا شوند و برای تحقق این مهم همه ازجمله هنرمندان باید بسیج شده و سمت‌و‌سوی سخن، قلم و گفتار سخنوران، نویسندگان و شعرا به‌ویژه نویسندگان حوزه کودک و نوجوان در راستای نشر و بهره‌گیری عدالت کاربردی الگوهای قرآنی و خاندان نبوی باشد.

وی ضرورت تعریف عدالت حضرت امیرالمؤمنین(ع) برای جامعه و الگوپذیری از عدالت ایشان را متذکر شد و افزود: شخصیت ایشان به حدی بالاست که اندیشمندان در رابطه با ایشان سخنانی بیان کردند. به‌طور مثال طه حسین مؤلف کتاب «سودمند» این چنین می‌نویسد: «علی(ع) در بازارها قدم می‌زد و مردم را به تقوا می‌خواند. روز حساب را به یادها می‌آورد و در خرید و فروش مراقب اهل بازار بود. او از همه غرور مایه‌های مقام پرهیز داشت و هرگاه می‌خواست چیزی برای خود بخرد، جست‌و‌جو می‌کرد تا در میان بازار کسی را یابد که او را نشناسد. چون دوست نداشت فروشنده به خاطر مقام و منصب در حق او رعایتی بکند. علی(ع) از خود خشنود نبود، مگر به هنگامی که حق جامعه و مردم را ادا کرده باشد. علی(ع) حتی برای یک لحظه هم خدا را فراموش نمی‌کرد.آری، او هم امام بود و هم معلم».

یاعلی گفتن مقدمه با علی بودن است

صادقی با بیان اینکه لیالی قدر فرصتی برای بازگشت به خویشتن است و ایام شهادت آن حضرت فرصتی مغتنم برای بازبینی است تا متوجه شویم نسبت به حضرت امیر(ع) در چه نقطه‌ای هستیم، اضافه کرد: حضرت علی(ع) در نامه 53 نهج‌البلاغه خطاب به مالک‌اشتر فرمودند: «ای مالک! قلمت را نازک بگیر که مرکب زیاد نگیرد تا به بیت‌المال ضربه نخورد». بیان این سخن نشان از اهمیت بیت‌المال دارد و می‌طلبد هریک از ما در هر جایگاهی که هستیم نسبت به حفظ بیت‌المال تلاش کنیم.

وی در ادامه گفت: حفظ بیت‌المال فقط برعهده مسئولان نیست و عموم مردم نیز به نوعی دیگر در این راستا مسئولیتی برعهده دارند. مردم می‌توانند در حفظ محیط زیست و پاکی اماکن عمومی، صرفه‌جویی در امور مختلف همچون کاغذ و .. در این حوزه سهیم باشند.

کارشناس ارشد تاریخ اسلام با بیان اینکه عمل به منویات مقام معظم رهبری رمز عبور از سختی‌ها و مشکلات است، ادامه داد: با شعار دادن کار درست نمی‌شود و برای رسیدن به اهداف متعال باید به احکام دینی عمل کرد و «یاعلی» گفت. یاعلی گفتن مقدمه با علی بودن است. با علی بودن به اتحاد و همبستگی بیشتر منتج شده و در نهایت به رونق و پویایی خواهد رسد.

صادقی در پایان جوانان را به علی‌پژوهی تشویق کرد و افزود: مبانی علی‌پژوهی باید در مدارس و دانشگاه‌ها در قالب کارگاه‌های آموزشی جذاب ارائه شود. اگر سیره و مکتب اهل‌بیت(ع) و مضامین قرآنی متناسب با ذائقه نوجوانان و جوانان بیان شود، قطعاً مورد پذیرش قرار خواهد گرفت و حرکت جوانان در مسیر اهل بیت(ع) آنان را از آلودگی در امان نگه می‌دارد.

انتهای پیام
captcha