این شغل یک یادآوری را برایت زنده می‌کند
کد خبر: 4134145
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱

این شغل یک یادآوری را برایت زنده می‌کند

در قبرستان بیرجند غرفه‌های سنگ‌تراشی بسیاری وجود دارد که درب خانه آخرت را می‌سازند؛ جالب اینجاست که اغلب مسئولان این سنگ‌تراشی‌ها از قشر جوان بوده و نوع تفکر این افراد با هم‌سالانشان به‌دلیل نوع شغلشان متفاوت است.

سنگ تراشی آخرتافرادی هستند که به‌واسطه شغل و حرفه‌شان یاد مرگ همیشه همراه‌شان است. این یادآوری یاد مرگ از این افراد انسان‌های بهتری ساخته که همواره به یاد خداوند هستند. در قبرستان بیرجند غرفه‌های سنگ‌تراشی بسیاری وجود دارد که درب خانه آخرت را می‌سازند؛ جالب اینجاست که اغلب مسئولان این سنگ‌تراشی‌ها از قشر جوان بوده و در اوج جوانی به یاد آخرت هستند؛ نوع تفکر این افراد با همسن و سالانشان به دلیل نوع شغلشان متفاوت است.

مصطفی علی‌نژاد که هشت سال است در کار سنگ‌تراشی مشغول به فعالیت است در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: با اینکه جوان هستم اما با فعالیت در این کار روزهای مرگ را می‌بینم و درک آن شاید برای من بیشتر از هم‌سالانم واقعی باشد.

این دنیا برایم اعتبار ندارد 

وی با بیان اینکه با فعالیت در این کار هر روز این نکته به من یادآوری می‌شود که من هم راهی سفر آخرت هستم و نباید زیاد حرص این دنیا را بخورم، افزود: شاید این دنیا جذابیت‌های خاص جوانی را ندارد، اما اعتباری برای این دنیا قائل نیستم، چراکه انسان‌های کودک و جوانی را می‌بینم که هر روز از این سرا خداحافظی می‌‌کنند.

علی‌نژاد با اشاره به روزهای سخت کاری و روزهایی که با نام کرونا عجین شد، گفت: در آن دوران، هر روز شاهد مرگ‌های بسیاری از هر سنی بودیم که آخرت را بیشتر برایم متجلی کرد و از طرفی سخت‌ترین بخش کار ما نوشتن نام یک مادر، کودک و یا جوان به روی تخته سنگ‌هاست و این فانی بودن دنیا را نشان می‌دهد.

مصفی علی نژاد؛ سنگ تراش

وی یادآور شد: بعضی از سنگ‌ها بدون تاریخ بوده و بعضی از افراد قبل از مرگ خود سنگ قبرشان را سفارش می‌دهند و نکته جالب اینجاست که آن سرا را در کنار تجمل دنیایی می‌بینند؛ انگار قرار نیست این سنگ قبر، درب خانه آخرت آنان باشد و قرار است در آن زندگی کنند.

آمادگی برای روز حسرت 

امین دهقانی، جوانی 25 ساله نیز در غرفه دیگر از این قبرستان در حال تراشیدن سنگ‌های سفر آخرت است، وی که مدت پنج سال است در این کار فعالیت دارد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: هر روز با دیدن انسان‌های مختلف به این فکر می‌کنم که کسی را از مرگ و آن دنیا مجال فراری نیسیت؛ این راه رفتنی است و سن و سال و فقیر و غنی نمی‌شناسد.

وی افزود: شاید در این شغل بیشتر از هر کار دیگری باید به فکر آخرت بود و همین امر باعث می‌شود در دنیا به خوبی زندگی کنی؛ همین امر باعث می‌شود برای افرادی که ثروت زیادی ندارند، مبلغ کمی را برای سنگ درنظر بگیریم؛ این شاید کمترین کاری باشد که می‌توان در این سرا انجام داد؛ حس خوب همدلی.

امین دهقانی؛ سنگ تراش بیرجندی

دهقانی ادامه داد: زندگی در میانه این راه پر فراز و نشیب برایم تجربیات زیادی را به همره دارد؛ از طرفی خرسندم که در این شغل فعالیت دارم، چراکه بیش از هر جوانی بُعد دیگری از زندگی را درک می‌کنم و این شاید تمام زندگی و تمام هدف خداوند از آفرینش باشد.

وی یادآور شد: یک جمله به همسالانم می‌گویم و آن اینکه حرص زیادی برای دنیای فانی نخورند، چراکه این دنیا ارزش چندانی ندارد؛ اگر هم ارزشی داشته باشد به انسانیت انسان‌هاست؛ تنها باید درست زندگی کرد تا سرای آخرت، روز حسرتش نباشد.

انتهای پیام
captcha