حال و هوای عید فطر در کشورهای اسلامی/ تأکید بر حمایت از مسجدالاقصی
کد خبر: 4135784
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

حال و هوای عید فطر در کشورهای اسلامی/ تأکید بر حمایت از مسجدالاقصی

نماز عید سعید فطر امروز، جمعه، اول اردیبهشت‎‌ماه در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی از جمله مصر، عربستان، قطر، کویت، بحرین، امارات، سوریه، لبنان، فلسطین، اردن، الجزایر، تونس، سودان، یمن، تاجیکستان، قیرقیزستان، ترکیه و...برگزار شد و حمایت از قدس و مسجدالاقصی محور خطبه‌های نماز عید فطر در برخی از این کشورها بود.

به گزارش ایکنا؛ نماز عید فطر امروز در مساجد سراسر این کشور از جمله مسجد جامع الازهر برگزار شد، به‌طوی که هزاران مصری امروز نماز عید سعید فطر را در محوطه‌های مسجد جامع الازهر و اطراف آن اقامه کردند.

همچنین، شهروندان مصری امروز نماز عید سعید فطر را در مسجد امام حسین(ع) در استان قاهره این کشور برگزار کردند، به‌طوری که میادین منتهی به این مسجد مملو از نمازگزاران شده بود.
 
این مراسم تحت تدابیر شدید امنیتی برای جلوگیری از وقوع ازدحام جمعیت برگزار شد.

قطر

به گزارش بخش عربی خبرگزاری آناتولی، نماز عید سعید فطر امروز با حضور گسترده شهروندان قطری در استادیوم «المدینة التعلیمیة»(یکی از ورزشگاه‌های میزبان جام جهانی 2022) برگزار شد.

در این مراسم که علاوه بر شهروندان قطری، اتباع خارجی مقیم این کشور حضور داشتند، برنامه‌ها متنوعی از جمله نقاشی روی صورت کودکان، بازی، توزیع شیرینی و نوشیدنی و فعالیت‌های سرگرم‌کننده برای خانواده‌ها برگزار شد.

اردن

همچنین، هزاران شهروند اردنی نیز نماز عید فطر را امروز در شهرک «الحسین للشباب» در مرکز شهر «امان»، پایتخت اردن اقامه کردند.

محمد الخلایله، وزیر اوقاف اردن، خطبه نماز عید را در این نمازخانه خواند و بر ضرورت حمایت از اهالی بیت‎‌المقدس، فراموش نکردن مسجدالاقصی و دعا برای ثبات قدم و استقامت ساکنان قدس تأکید کرد.

نوار غزه

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، ائمه جماعات مساجد نوار غزه نیز در جریان ایراد خطبه‌های عید سعید فطر، مسئله قدس و مسجدالاقصی را در کانون توجهات خود قرار دادند و حمایت و حراست شبانه‌روزی از این مسجد و فلسطینیان ساکن قدس را یک تکلیف دانستند.

خطیبان مساجد غزه ضمن تمجید از پایداری فلسطینیان ساکن قدس و ثابت‌قدمی اعتکاف‌کنندگان در مسجدالاقصی، تأکید کردند که فلسطینیان ساکن بیت‌المقدس و اعتکاف‌کنندگان طرح های رژیم صهیونیستی در زمینه تحمیل واقعیت موجود را نافرجام گذاشتند.  

تاجیکستان و قرقیزستان

همچنین، براساس اعلام برخی منابع خبری، نماز عید سعید فطر در تاجیکستان و قرقیزستان با مشارکت تعداد زیادی از مسلمانان این دو کشور برگزار شد.
 
«سیدمکرم عبدالقادرزاده»، رئیس مرکز اسلامی تاجیکستان در حضور نمازگزاران فرارسیدن عید فطر را بر همگان تبریک گفت و آنها را به احسان و نیکی دعوت کرد.
 
همچنین در قرقیزستان، نماز عید سعید فطر در میدان اصلی شهر بیشکک با مشارکت «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان و«قمچی بیک تاشی اف» رئیس کمیته دولتی امنیت ملی برگزار شد.

یمن و کویت

به گزارش المیادین، نماز عید سعید فطر با حضور «محمدعلی الحوثی»، عضو شورای عالی سیاسی یمن در مسجد جامع شهر «صنعاء»، پایتخت این کشور برگزار شد و در کویت نیز خیل عظیم نمازگزاران با حضور در مساجد و نمازخانه‌های این کشور، نماز عید فطر را اقامه کردند.
 
تبریک عید فطر از سوی حماس و جهاد اسلامی

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) نیز طی بیانیه‌ای عید سعید فطر را به ملت فلسطین و امت اسلامی و عربی تبریک گفت.

این جنبش عنوان کرد که امیدواریم ایام عید سعید فطر مایه شادی، سرور، همبستگی و مهربانی و تجدید بیعت و وفاداری به مسجدالاقصی باشد و موجب وحدت و الفت هرچه بیشتر شده و شاهد تحقق خواسته‌های ملت در رابطه با آزادسازی سرزمین خویش و بازگشت به آن باشیم.

حماس این عید مبارک را به عموم ملت فلسطین به ویژه نمازگزاران و اعتکاف‌کنندگان در مسجدالاقصی، دلاورمردان مقاومت و اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی تبریک و تهنیت گفت.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز عید فطر را تبریک گفت.

در بیانیه جهاد اسلامی فلسطین آمده است: ما این عید را به مبارزان سرایا القدس  همه بازوها و کتائب و گروههای مقاومت تبریک عرض می‌کنیم و از خداوند می‌خواهیم جهاد آنها را مقبول و شهیدان را قرین رحمت کند و لباس عافیت به تن مجروحان کند.

جهاد اسلامی این عید را به خانواده شهیدان و اسیران و خانواده‌های آنها و محافظان مسجدالاقصی تبریک گفت و اعلام کرد: از خداوند می‌خواهیم که ما را بر دشمنانمان یپروز گرداند و مبارزان ما را ثابت قدم کند. همچنین این عید را به برادر مبارز خضر عدنان که به اعتصاب غذای خود ادامه داده و اشغالگران را به چالش می کشاند هم تبریک می گوییم.

گردان‌های قدس شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین نیز ضمن تبریک عید فطر به امت اسلامی اعلام کرد: خداوند سرزمین ما و مقدسات ما را از لوث صهیونیستهای غاصب برهاند.
 
لازم به ذکر است که برخی از کشورهای اسلامی به علت عدم ثبوت رویت هلال ماه شوال اعلام کردند که نخستین روز عید سعید فطر روز شنبه فردا 22 آوریل است.

براساس این گزارش، در کشورهای عمان، ایران، پاکستان، اندونزی، مالزی، مراکش، برونئی، استرالیا، هند، بنگلادش، تایلند، سنگاپور و ژاپن اعلام کردند به دلیل رؤیت نشدن هلال ماه در عصر پنجشنبه، فردا شنبه عید فطر است.

دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی، مرجع دینی شیعیان در عراق نیز شنبه را عید سعید فطر اعلام کرد و بر این اساس امروز نیز همچنان ماه رمضان است و شنبه نخستین روز از ماه شوال و عید سعید فطر خواهد بود.

این درحالی است که اداره اوقاف اهل‌سنت عراق، مجمع فقهی و دارالافتای عراق و اداره اوقاف اقلیم کردستان جمعه را روز نخست عید فطر اعلام کردند. 
 
جواد پارسامهر 
انتهای پیام
captcha