درگذشت باستان‌شناس دايره‌المعارف بزرگ اسلامی
کد خبر: 4138021
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵

درگذشت باستان‌شناس دايره‌المعارف بزرگ اسلامی

فاطمه کریمی، عضو شورای عالی علمی دايره‌المعارف بزرگ اسلامی و عضو هيئت‌های باستان شناسی سازمان ميراث فرهنگی پس از 4 سال درگیری با بیماری سرطان، صبح امروز در بیمارستانی در تهران درگذشت.

فاطمه کریمی درگذشت

به گزارش خبرنگار ایکنا، فاطمه کریمی، عضو شورای عالی علمی دايره‌المعارف بزرگ اسلامی و عضو هيئت‌های باستان‌شناسی سازمان ميراث فرهنگی ايران صبح امروز، سه‌شنبه ۱۲  اردیبهشت‌ در ۷۸ سالگی درگذشت.

مدیر روابط‌عمومی مرکز دايره‌المعارف بزرگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا ضمن تایید خبر درگذشت وی، علت فوت زنده‌یاد کریمی را ابتلای وی به بیماری سرطان عنوان کرد و گفت: مرحومه کریمی پس از حدود 4 سال درگیری با بیماری سرطان، صبح امروز در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت.

وی همچنین زمان احتمالی تشییع و تدفین این عضو شورای عالی علمی دايره‌المعارف بزرگ اسلامی را روز پنجشنبه  14 اردیبهشت‌ عنوان کرد و افزود: زمان و مکان دقیق تشییع و تدفین پیکر مرحومه کریمی به زودی اعلام و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

زنده یاد کریمی متولد ۱۳۲۴ در تهران و کارشناسی ارشد باستان‌شناسی بود. وی علاوه بر فعالیت در مرکز دايره‌المعارف بزرگ اسلامی، عضو هیات‌های باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی ایران، سرپرست کاوش علمی در دژ حسن صباح الموت سال ۱۳۷۸- سرپرست هیات کاوش در قلعه باستانی بندر هرمز -سال ۱۳۷۴- و از سال۱۳۸۷ تا زمان حیات- اردیبهشت ۱۴۰۲- مدیر بخش هنر و معماری دايره‌المعارف بزرگ اسلامی بود.

کتاب‌های «مقدمه‌ای بر هنر کاشيگری ايران»، «هنر سفالگری دوره اسلامی ايران» و «گلستان خيال» از جمله آثار مکتوب به جای مانده از زنده‌یاد فاطمه کریمی است.

همچنین مقالات «مقدمه‌ای بر شناخت رباط در ايران»، «کاوش کنگاور»، از مسهود آذرنوش با ترجمه فاطمه کريمی و کارنامه علمی باستان شناسی ايران» از دیگر آثار تحقیقی پژوهشی به جای مانده از این باستان‌شناس فقید است.

خبرگزاری ایکنا درگذشت این بانوی فرهیخته و باستان‌شناس را به جامعه علمی و فرهنگی کشور و خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام
captcha