اهدای 1324 نسخه خطی به کتابخانه مرکزی رضوی طی یک سال
کد خبر: 4139179
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴

اهدای 1324 نسخه خطی به کتابخانه مرکزی رضوی طی یک سال

مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: 1324 نسخه خطی و 673 نسخه چاپ سنگی طی سال 1401 به این مجموعه اهدا شده است.

کتابخانه مرکزیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از  آستان‌نیوز، ابوالفضل حسن‌آبادی،مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: تاریخ کتابت نسخه‌های خطی اهدا شده که موضوعات متنوعی را شامل می‌شود بین قرون 9 تا 14 هجری قمری است.

وی تصریح کرد: بررسی مقایسه‌ای آمار اهدا در دو سال 1400 و 1401 نشان می‌دهد که تعداد نسخ خطی بیش از 4 برابر و ارزش منابع اهدایی بیش از 12 برابر شده است.

حسن‌آبادی به اهدای 20 نسخه قرآن خطی از هند اشاره و بیان کرد: شامل 19 نسخه قرآن خطی و یک نسخه قرآن چاپ سنگی و بیش از 6 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است.

وی به معرفی منابع اهدایی خاندان حجت‌الاسلام روضاتی پرداخت و اظهار کرد: مجموعه اهدایی شامل نسخه‌های خطی، مصاحف شریف، جزوات قرآنی خطی، چاپ سنگی، سربی و افست است که وجود نسخه‌های خطی در موضوعات علم حدیث، فقه، تفسیر، ادعیه، اصول، کلام و تقریرات و مواعظ خاندان روضاتی مهمترین بخش این مجموعه را شامل می‌شود.

حسن‌آبادی بیان کرد: مجموعه اهدایی خاندان روضاتی مشتمل بر  889 نسخه خطی و 405 نسخه چاپ سنگی، سربی و افست به انضمام 36 برگ اسناد تاریخی است.

مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با دارا بودن بیش از 90 هزار عنوان انواع منابع خطی، نماد تاریخی و هویت وقف فرهنگی به شمار می‌رود که مستند بودن هویت تاریخی کتاب‌های خطی، وقفی بودن بیشتر آثار، سابقه آرشیوی و وجود واقفان بی‌شمار از طبقات مختلف اجتماعی، آن را از دیگر مراکز خطی در دنیا مستثنی کرده است.

انتهای پیام
captcha