بازگشت احمدرضا احمدی از بیمارستان به خانه
کد خبر: 4140768
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷

بازگشت احمدرضا احمدی از بیمارستان به خانه

فرزند احمدرضا احمدی شاعر، نمایشنامه‌نویس و نقاش نامدار کشومان از ترخیص او از بیمارستان بعد از سپری کردن مراحل درمان خبر داد.

بازگشت احمدرضا احمدی از بیمارستان به خانهبه گزارش ایکنا، ماهور احمدی، دختر احمدرضا احمدی، شاعر، نمایشنامه‌نویس و نقاشی نامدار ایرانی که 14 اردیبهشت از بستری شدن این هنرمند در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان خبر داده بود، طی یادداشتی از ترخیص وی از بیمارستان و بازگشتش به منزل برای ادامه روند درمان خبر داده است.

ماهور احمدی در این یادداشت که در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرده است آورده: 

«ممنونم از شما، از شمایی که نمی‌شناسمتان

ندیدمتان

از شمایی که خانواده ما هستند

عشق شما

دعای شما

پسرم را به خانه آورد...»

احمدرضا احمدی یکی از برجسته‌ترین شاعران و از بنیان‌گذار سبک موج نو در دهه ۱۳۴۰ خورشیدی در شعر معاصر ایران است. احمدی در ۱۳۴۳ خورشیدی به همراه نادر ابراهیمی، اسماعیل نوری‌علا، مهرداد صمدی، محمدعلی سپانلو، بهرام بیضایی، اکبر رادی و… گروه طرفه را با هدف دفاع از هنر موج نو تاسیس کرد. انتشار ۲ شماره از مجله‌ طرفه و تعدادی کتاب در حوزه‌ شعر و داستان از فعالیت‌های این گروه است.

احمدی در مهر ۱۳۴۹ خورشیدی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول به کار شد. تا ۱۳۵۸ خورشیدی به عنوان مدیر تولید موسیقی برای صفحه و نوار به ایفای نقش پرداخت و از ۱۳۵۸ خورشیدی تا زمان بازنشستگی یعنی ۱۳۷۳ خورشیدی در بخش انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویراستاری مشغول شد.

حاصل یک عمر کوشش بی‌وقفه‌ او آثار متعدد منظوم و منثور است که بسیاری از آن‌ها به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شد. برخی از آثار تولیدی کانون در دوران مدیریت او به این شرح است: مجموعه صدای شاعر که معرفی شعر معاصر و شعر کلاسیک فارسی بود، مجموعه زندگی و آثار موسیقیدانان ایران و جهان، مجموعه آوازهای فولکلور ایران، مجموعه کل ردیف موسیقی ایران، مجموعه بازسازی تصنیف‌های کلاسیک موسیقی ایران، مجموعه قصه برای کودکان. به طور کلی از احمد رضا احمدی بیش از ۱۸ مجموعه شعر، ۱۵ کتاب برای کودکان، دکلمه اشعار خودش در کاست یادگاری و اشعار حافظ، نیما، سهراب سپهری و شاعران معاصر منتشر شده است.

کسب جوایز متعدد داخلی و خارجی و نیز نامزدی او برای جایزه هانس کریستین اندرسن نمای دیگری از ظهور و پویایی احمدی است که نامش را برای هفت دهه در خاطر چندین نسل تثبیت کرد. همچنین در ۱۳۸۵ خورشیدی او به‌عنوان شاعر برگزیده در پنجمین دوره اهدای جایزه شعر بیژن جلالی انتخاب شد.

احمدرضا احمدی بنیان‌گذار سبک موج نو در دهه ۱۳۴۰ خورشیدی در شعر معاصر ایران است که در نیمه دوم این دهه، تبدیل به یک حرکت مدرنیستی در فرهنگ ایرانی شد و در داستان، نمایشنامه، تئاتر، سینما و نقاشی تأثیر گذاشت. آشنایی عمیق احمدرضا با شعر و ادبیات کهن ایران و شعر نیمایی باعث شد، او رویکردی تازه را در شعر معاصر آغاز و پی‌ریزی کند. وی از ۲۰ سالگی به‌طور جدی به سرودن شعر پرداخت و نخستین مجموعه شعری‌ خود را به نام طرح در سال ۱۳۴۱ خورشیدی منتشر کرد.

انتهای پیام
captcha