تولید محتوا؛ محور اصلی فعالیت‌های مدیریت شهری اصفهان در هفته جمعیت
کد خبر: 4141407
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

تولید محتوا؛ محور اصلی فعالیت‌های مدیریت شهری اصفهان در هفته جمعیت

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه یکی از اقدامات اصلی این معاونت، پرداختن به موضوع جوانی جمعیت و تعالی خانواده است، گفت: طی یک پژوهش جامع، گره‌های ذهنی افراد در خصوص فرزندآوری کشف و احصا شده است که با تولید محتوا، کار تبلیغاتی درباره آنها انجام می‌شود.

جمعیت ایرانسعید امامی، معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: روز ملی جمعیت، رویدادی سالانه در اردیبهشت‌ماه است که به پیشنهاد سازمان ثبت‌احوال ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری در تقویم رسمی ایران به ثبت رسید.

وی ادامه داد: سیاست‌های کلی جمعیت به مواردی مانند ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به‌ویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزندپروری با تأکید بر آموزش مهارت‌های زندگی و… اشاره دارد.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: با توجه به وظیفه ذاتی شهرداری در حوزه فرهنگی که اصلی‌ترین آن، پرداختن به حوزه شهروندی است، شهرداری‌ها در سراسر کشور پایگاه مردمی قوی‌تری نسبت به سایر ارگان‌های دولتی دارند، جنسشان مردمی‌تر است و مردم اعتماد بیشتری به آنها دارند. بنابراین، به حوزه‌ای که دغدغه بیشتر مردم است، پرداختند و در بعضی از حوزه‌ها که نهادهای اصلی متولی آنها بودند، نقش‌آفرینی بیشتری داشتند.

وی با بیان اینکه معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در حوزه‌های گوناگون مانند خانواده، آسیب‌های اجتماعی و سالمندان فعالیت می‌کند، گفت: به بهانه هفته ملی جمعیت، یکی از اقدامات اصلی این معاونت، پرداختن به موضوع جمعیت است. حوزه خانواده با تمام مشتقاتش برای ما اهمیت دارد، چون خانواده محور و عنصر اصلی تشکیل‌دهنده جامعه است. اگر خانواده‌های ما سالم باشند و نهاد خانواده در جامعه کارکرد صحیحی داشته باشد، جامعه پیشرفت می‌کند و سالم است، اما اگر نهاد خانواده کارکرد خود را از دست بدهد، ریشه اصلی تمام تبعات اجتماعی خواهد بود.

امامی تأکید کرد: جوانی جمعیت، موضوعی مهم و حیاتی برای کشور است؛ زیرا به تعبیر جامعه‌شناسان، اگر به این مهم توجه نشود، در چاله جمعیتی می‌افتیم و دیگر قابلیت بازتولید جریان جمعیتی را نداریم. در حال حاضر، نرخ رشد جمعیت کشور ما دچار آسیب فراوانی شده است و پیش‌بینی می‌شود اگر هر خانواده حتی حداقل دو فرزند داشته باشد، در سال ۱۴۳۰ رشد جمعیت متوقف خواهد شد. با نرخ جایگزینی ۲‌.۳ در سال ۱۴۳۰، دچار توقف رشد جمعیت می‌شویم و با بحران‌های بسیار زیاد دیگر مانند پیری جمعیت، بحران امنیتی، خدماتی، اداره کشور و بحران‌های متنوع دیگر مواجه خواهیم شد. بنابراین، یکی از موضوعات جدی در حوزه خانواده که سال گذشته به آن پرداختیم و امسال نیز پیگیری می‌شود، جوانی جمعیت است.

وی ادامه داد: اقداماتی که در نیمه دوم سال گذشته پیگیری کردیم، بیشتر در حوزه مطالعات و برگزاری جلسات متنوع و اتاق فکر برای دستیابی به راهبرد و شکافتن دقیق ابعاد قضیه بود. با مشارکت گروه‌های فعال در حوزه جمعیت، یک پژوهش کامل که حاصل مصاحبه با نخبگان و ساعت‌ها اتاق فکر است، انجام‌ و برنامه‌ای طراحی‌ شده که گره‌های ذهنی افراد در این حوزه را احصا کرده است.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اضافه کرد: برای متقاعدسازی شهروندان، آنها باید به لحاظ ذهنی آمادگی پذیرش این موضوع را داشته باشند. درواقع، ابتدا باید اقناع عمومی انجام شود، سپس افراد ترغیب شوند و در پایان تبلیغ اتفاق بیفتد. در این خصوص، سلسله جلساتی برای اقناع عمومی با عنوان تفکر پیشگیرانه و با موضوع جوانی جمعیت و تعالی خانواده در سال گذشته برگزار شد که طی آن، نخبگان کشور را در اصفهان دور هم جمع کردیم و به یک خروجی و نسخه متقن در این زمینه رسیدیم.

وی تصریح کرد: همچنین برای ترغیب و همراهی نهادهای مدنی، فراخوان «گام نو» را منتشر کردیم که تعداد قابل‌ توجهی از مجموعه‌های سطح شهر در آن مشارکت کردند و در نهایت، ۱۷ گره ذهنی به‌عنوان اصلی‌ترین گره‌های ذهنی افراد در خصوص فرزندآوری کشف‌ شده است که کار تبلیغاتی درباره آنها انجام می‌شود. از جمله این اقدامات می‌توان به تولید ده‌ها موشن‌گرافی، برگزاری سیر نمایشگاهی، انتشار کتاب، تدوین بسته‌های آموزشی و ارائه مشاوره‌های خانوادگی اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha