پرونده ثبت جهانی «زیارت رضوی» امسال به یونسکو ارسال می‌شود
کد خبر: 4142610
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷

پرونده ثبت جهانی «زیارت رضوی» امسال به یونسکو ارسال می‌شود

معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از ارسال پرونده ثبت جهانی «زیارت رضوی» به یونسکو در سال جاری خبر داد.

زیارتبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، مهدی قیصری‌ نیک، معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همزمان با هفته میراث فرهنگی اظهار کرد: این سازمان در اولین گام در مسیر معرفی و ثبت میراث ملموس و ناملموس آستان قدس رضوی در فهرست آثار ملی و معنوی ایران، موفق به ثبت «زیارت رضوی» در فهرست میراث فرهنگی معنوی ملی کشور در دی‌ماه 1398 شد.

معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: بی‌شک با ثبت موضوع زیارت رضوی در فهرست میراث معنوی ملی ایران، مسیری تازه برای معرفی میراث ناملموس مجموعه حرم مطهر رضوی به جهانیان گشوده شده است.

قیصری‌ نیک ادامه داد: به این ترتیب تکمیل و ارسال پرونده ثبت «زیارت رضوی» برای دفاع در سال جاری به سازمان جهانی یونسکو برای ثبت در فهرست میراث ناملموس جهانی پیگیری می‌شود که می‌تواند آغازگر مسیری نو در این حوزه باشد.

وی به ثبت 65 اثر بی‌بدیل موزه رضوی در فهرست آثار ملی ایران طی سال‌های 1399، 1400 و 1401 اشاره کرد و افزود: در سال گذشته علاوه بر پیگیری ثبت میراث ملموس موزه رضوی، پرونده ثبت میراث ناملموس آستان قدس رضوی از جمله آیین‌های «خطبه‌خوانی» و آیین «صفه» نیز در دستور کار قرار گرفت.

قیصری‌ نیک گفت: پرونده‌ها تکمیل و به همراه فیلمی از مراسم برای ثبت به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده است، از این‌رو امیدواریم در اوایل سال جاری جلسه دفاع آن در تهران برگزار شود و موفق به ثبت این دو آیین ارزشمند حرم مطهر در فهرست میراث معنوی کشور شویم و قدمی مؤثر در معرفی آیین‌های این آستان مقدس به جهانیان برداریم.

انتهای پیام
captcha