ویژه‌برنامه‌های حرم رضوی برای زائران غیر ایرانی در دهه کرامت
کد خبر: 4142637
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰

ویژه‌برنامه‌های حرم رضوی برای زائران غیر ایرانی در دهه کرامت

مدیر زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی برنامه‌های تدارک دیده شده این مدیریت در دهه کرامت را تشریح کرد.

بارگاه منور رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ذوالفقاری، مدیر زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی به تشریح ویژه برنامه‌های این مدیریت در ایام جشن‌های دهه کرامت پرداخت و اظهار کرد: دهه مبارک کرامت از میلاد حضرت معصومه(س) تا ولادت امام رضا(ع) مناسبتی است که با ابتکار آستان قدس رضوی در میان محبان و علاقه‌مندان به امام رضا(ع) هر سال در مقایسه با سال گذشته با شکوه هرچه بیشتر برگزار می‌شود.

 وی ادامه داد: دهه کرامت یکی از ایام و موسم‌های مناسبت‌های خاص و ویژه در حرم امام رضا(ع) محسوب می‌شود که تمامی بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی برای بزرگداشت این مراسم برنامه‌های متنوعی را در دستور کار خود قرار می‌دهد. مدیریت زائران غیر ایرانی نیز که مسئولیت خدمت‌گزاری به زائران حوزه بین‌الملل و غیر ایرانی‌هایی که برای عرض ارادات به شهر مشهد سفر کرده و به محضر ثامن‌الحجج(ع) شرفیاب می‌شوند، برنامه‌های گوناگونی را برای این ایام پیش‌بینی کرده است.

ذوالفقاری، رونمایی از کتاب «فی رحاب الامام رضا(ع)» که به چهار زبان عربی، فارسی، اردو و آذری تولید شده را یکی از این برنامه‌ها برشمرد و افزود: این کتاب ویژه کودکان زائر غیر ایرانی تولید شده و در این ایام به آنان تقدیم می‌شود.

 وی همچنین بیان کرد: در حاشیه برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع)، پیش‌نشستی تخصصی با حضور مخاطبان ایرانی و غیر ایرانی با موضوع «عدالت زن و حضور اجتماعی» در ایام دهه کرامت برگزار خواهد شد که در این پیش‌نشست علمی شخصیت‌های برجسته ایرانی و غیر ایرانی به ارائه نظرات خود می‌پردازند.

مدیر زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی ادامه داد: در حوزه ادبیات و شعر نیز قالبی از ارائه شعر تحت عنوان «تخمیس» وجود دارد که برای اولین‌بار این گونه از شعر در حرم مطهر رضوی در قالب شب شعر ادبی با حضور شاعران عرب زبان برگزار خواهد شد.

وی همچنین برگزاری جشن تکلیف ویژه دختران تازه مکلف شده از 17 ملیت را از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده این ایام دانست و اظهار کرد: این ویژه برنامه با حضور 150 نفر از دختران نو مکلف برگزار می‌شود.

ذوالفقاری با بیان اینکه این مدیریت ویژه زائران اردو زبان نیز برنامه‌هایی را در نظر گرفته است، گفت: مجله خانوادگی زائر ویژه اردو زبانان تهیه شده که در این ایام در اختیار آنان قرار خواهد گرفت، همچنین ویژه این گروه از زائران نشست علمی با موضوع «آثار هجرت امام رضا(ع) به خراسان» در سالن شهدای فاطمیون واقع در باب‌الهادی حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: با همکاری هنرمندانی از کشورهای لبنان، عراق، بحرین و ایران نمایشگاه «عشرالولایه» در رواق دارالرحمه در این ایام به‌مدت 10 روز برپا می‌شود که شامل تابلوهای خطاطی، نقاشی و گرافیک است و در حاشیه این نمایشگاه نیز هنرمندان به‌صورت زنده به خلق آثار هنری می‌پردازند.

مدیر زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی تصریح کرد: مسابقاتی ویژه مخاطبان کودک، مسابقه مداحی، اجرای گروه‌های سرود به زبان عربی، اردو و هشت زبانه از دیگر برنامه‌های اجرایی در این ایام است.

وی افزود: به مناسبت فتح خرمشهر که امسال در ایام دهه کرامت قرار گرفته در صحن غدیر با مشارکت مردمی خوزستانی‌های مقیم مشهد نیز برنامه‌ای برای بزرگداشت شهدای فتح خرمشهر و جهاد عشایر علیه استکبار و استعمار انگلستان در روز سوم خرداد تدارک دیده شده است.

 ذوالفقاری گفت: در ایام دهه کرامت تئاتری توسط گروه عرب زبان با محوریت اشعار و زندگی دعبل خزایی تحت عنوان «اشک خاک» در صحن مبارک غدیر حرم مطهر رضوی اجرا و به محضر زائران تقدیم خواهد شد.

انتهای پیام
captcha