نشر معارف رضوی مورد توجه مسئولان باشد
کد خبر: 4143803
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴

نشر معارف رضوی مورد توجه مسئولان باشد

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با تأکید بر اینکه باید نسبت به معارف امام رضا(ع) توجه بیشتری داشته باشیم، گفت: اگر پایه نشر معارف رضوی در جامعه محکم بنا شود با مشکلات کنونی مواجه نخواهیم شد.

حجت الاسلام مطیعی نماینده ولی فقیه در سمنان

به گزارش ایکنا به نقل از دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان، حجت‌الاسلام مرتضی مطیعی، نماینده ولی‌فقیه در استان امروز، 6 خرداد با بیان اینکه پس از شهادت امام حسین(ع) در سال ۶۱ هجری قمری، طراحی زیرساخت‌های فکری و معرفتی شیعه توسط ائمه اطهار(ع) ایجاد شد، گفت: بخش مهمی از آن در دوران زندگی با برکت امام رضا(ع) صورت گرفت.

وی ادامه داد: دوران امامت امام رضا(ع) نزدیک به بیست سال به طول انجامید که 10 سال آن در زمان حکومت مستکبر هارون‌الرشید قرار داشت که سرشار از اختناق و خفقان بود که در این راستا پنج سال آخر عمر با برکت امام رضا(ع) در دوران حکومت مأمون قرار داشت و مأمون که فردی زیرک بود به این نتیجه رسید که شیعیان در برابر عباسیان سر فرود نمی‌آورند، لذا روش گذشتگان را کنار گذاشت و راه جدیدی را درپیش گرفت و امام رضا(ع) را به ولیعهدی خود انتخاب کرد.

امام جمعه سمنان با تأکید بر اینکه هدف مأمون عباسی از این اقدام آن بود که مبارزات شیعیان را زیر سوال ببرد یادآور شد: مامون با این اقدام تلاش می‌کرد ادعای شیعیان مبنی بر غصبی بودن حکومت عباسی را زیر سوال ببرد و حکومت خلفای پیشین را مشروع جلوه دهد.

مطیعی با بیان اینکه هدف سوم مأمون از انتقال امام رضا(ع) از مدینه به خراسان آن بود که ایشان را تحت نظر قرار دهد و به زعم خودش امام را کنترل کند متذکر شد: هدف چهارم مأمون، ایجاد فاصله بین امام رضا(ع) و مردم بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با اشاره به اینکه هدف دیگر مأمون آن بود که امام رضا(ع) را توجیه کننده اقدامات و عملکرد زشت حکومتش قرار دهد افزود: اگر کیاست، درایت و هوشیاری امام رضا(ع) نبود و نقشه‌های مأمون توسط امام خنثی نمی‌شد، مأمون به اهداف خود می‌رسید اما ایشان در اولین اقدام خود در هنگام ترک مدینه، ابراز نارضایتی کرد.

به گفته وی امام رضا ع) پس از حرکت (اجباری) به سمت خراسان از پذیرش ولایتعهدی مأمون خودداری کرد تا آنجا که فضل بن سهل گفت آنقدر جایگاه خلافت نازل شده است که حاکم، ولایتعهدی را به امام رضا(ع) پیشنهاد کرده اما او نپذیرفته است.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه در نهایت، مأمون برای تحت فشار قرار دادن امام با هدف پذیرش ولایتعهدی، ایشان را تهدید به قتل کرد و امام نیز با وجود نارضایتی، اعلام فرمودند این پیشنهاد را به شرطی خواهند پذیرفت که در عزل و نصب‌ها، جنگ و صلح و امورات مهم حکومت مداخله‌ای نداشته باشند یادآور شد: امام رضا(ع) این تهدید را به فرصتی برای شیعیان تبدیل کرد و اندیشه‌ها و معارف شیعه را در معرض دید دیگران قرار داد.

نماینده ولی فقیه در استان اگر پایه نشر معارف رضوی در جامعه محکم بنا شود با مشکلات کنونی مواجه نخواهیم شد اظهار کرد: امام رضا(ع) از این فرصت برای ارتباط با مردم استفاده کردند تا آنجا که مأمون عباسی نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد.

به گفته وی همچنین در این دوره، مبارزان شیعی و علوی از حضور امام رضا(ع) دلگرم شدند تا آنجا که دعبل خزاعی که یکی از شعرای فراری شیعه بود در حضور امام به قصیده خوانی پرداخت.

مطیعی با بیان اینکه باید نسبت به معارف امام رضا(ع) توجه بیشتری داشته باشیم افزود: اینکه مجالس جشن و سرور در دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) برگزار شود ارزشمند است اما نباید اجازه دهیم معارف رضوی در حاشیه این برنامه‌ها قرار بگیرد.

انتهای پیام
captcha