نگاه تعاملی با جامعه مخاطب از اهداف جدی رسانه در دهه کرامت
کد خبر: 4144255
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۱
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی بیان کرد:

نگاه تعاملی با جامعه مخاطب از اهداف جدی رسانه در دهه کرامت

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی گفت: تلاش در جهت تنوع بخشی به مخاطب برنامه‌ها و هدف‌مند کردن آن‌ها و نگاه تعاملی با جامعه مخاطب را در دهه کرامت به طور جدی مد نظر قرار دادیم.

محسن هوشمند، رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محسن هوشمند، رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، در آیین «رونمایی از تولیدات رسانه‌ای مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی» که امروز 7 خردادماه، در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به رویکردهای ویژه این مرکز در دهه کرامت و تلاش برای توسعه فعالیت‌های این مرکز، اظهار کرد: این فعالیت‌ها ناظر به سه هدف مهم است. هدف نخست، فعال‌سازی ظرفیت‌هایی بود که در خارج از مجموعه آستان وجود داشت و اگر وارد مذاکره و جهت‌دهی با آن‌ها می‌شدیم، می‌توانستیم اتفاقات متفاوتی را در سطح کشور رقم بزنیم. امسال با مجموعه‌های مختلف از جمله رسانه ملی، شهرداری‌ها و نهادهایی که تولیدات فرهنگی و رسانه‌ای انجام می‌دادند، ارتباطات خوبی برقرار شد و شاهد بودیم که حجم تولیدات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مرتبط با ایام دهه کرامت توسعه چشمگیری داشته است.

«منم بچه مسلمان» تولید محتوا برای مخاطب کودک 

وی ادامه داد: تلاش کردیم جهت‌گیری تولیدات خودمان را به سمت تولیدات خاص‌تر ببریم، تولیداتی که هم به لحاظ شبکه مخاطبین و جامعه مخاطب، هدف‌گذاری بیشتری را داشته باشد و هم بخش بیشتری از جامعه را دربرگیرد. همچنین به لحاظ کیفی با توجه به تغییر ذائقه مخاطب در شرایط امروز، بتواند بخشی از نیازهای مخاطب را پاسخ دهد. این نگاه تا حدی محقق شد و امسال برای اولین بار توفیق پیدا کردیم در حوزه کودک تولیداتی داشته باشیم.

هوشمند بیان کرد: با کمک دو ضلع شبکه قرآن و معاونت تبلیغات اسلامی، ارتباط و طراحی خوبی شکل گرفت و برای اولین بار از حرم مطهر رضوی و رواق کودک، برنامه‌ «منم بچه مسلمان» را تولید کردیم. بدین ترتیب بسیاری از دغدغه‌هایی که پیش از این تولیت آستان قدس رضوی داشتند نسبت به اینکه بچه‌ها و مخاطب کودک با حرم آشنا شود، لحاظ شد. تاریخچه حرم و اتفاقاتی که در آن می‌افتد، با هنرمندی‌ که دوستان در گروه تولید برنامه به خرج می‌دهند، با یک ادبیات بسیار هنرمندانه و ساختار متفاوت در اختیار مخاطب کودک قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی افزود: همچنین تولیدات متعدد مستند و برنامه کلیپ‌هایی که برای مخاطبان مختلف در رده‌های سنی متفاوت تولید شد، از آن جمله بخش برنامه‌ «توحیدخانه» از آنتن شبکه یک که از شب گذشته آغاز شده و قرار است ادامه یابد. تلاش برنامه بر این است که بتواند یک فضای گفتمانی عمیق، محتوای نخبه پسند و عوام فهم درباره سیره وجودی علی ابن موسی الرضا (ع) را در اختیار مخاطبین قرار دهد.

وی ابراز کرد: تلاشی که در جهت تنوع بخشی به مخاطب برنامه‌ها و هدف‌مند کردن آن‌ها شکل گرفته، در نهایت نگاه تعاملی با جامعه مخاطب هدف دیگری بود که در دهه کرامت به طور جدی مد نظر قرار دادیم. با این نگاه چند مورد از تولیدات مرکز رسانه از جمله بسته سرود در شبکه روبیکا، شاد و برنامه رضوان با مشارکت همراه اول به پویش تبدیل شد و طی این چند روز 800 گروه سرود از سراسر کشور فیلم همخوانی این سرودها را برای ما ارسال کرده‌اند.   

هوشمند با اشاره به 8 محصول هنری که در این مراسم رونمایی می‌شود، تصریح کرد: نخست مستند «فرش‌های بهشت» است و روایت اتفاق مبارکی است که در ابتدای دهه کرامت امسال رقم خورد و فرش‌های نفیس دست‌بافت خادمان آستان قدس رضوی تقدیم حرم حضرت معصومه(س) شد. دیگری دو مجموعه مستند در حوزه فعالیت‌های عمرانی حرم مطهر رضوی تولید شده است، مستند «زیر سایه پرچم 2» که ناظر به فعالیت‌های عمرانی یکی دو سال اخیر حرم مطهر رضوی است، دیگری مجموعه مستند «تجلی» که روایتی از تاریخچه معماری حرم مطهر رضوی است و از ابتدای دهه کرامت هر روز در شبکه‌های مختلف در حال پخش است.

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی اضافه کرد: بسته سرود «بابا رضا» که اتفاق مبارکی برای مخاطب کودک است و اولین همکاری مشترک با مؤسسه اوج بوده و الحمدلله کار قابل قبولی شده و مخاطب هم خیلی از آن استقبال کرده و در شهرهای مختلف پویش‌های آن برگزار می‌شود. نماهنگ «چای فیروزه» با موضوع چایخانه‌های حرم در دهه کرامت تولید شده است.

رونمایی از نسخه جدید اپلیکیشن رضوان

وی با اشاره به رونمایی از نسخه جدید اپلیکیشن «رضوان» در این مراسم، گفت: در این نسخه، امکان پخش زنده شبکه‌های اینترنتی آستان قدس رضوی بر روی آن فراهم شده است و تلویزیون رضوی (Razavi TV) با عنوان یک شبکه کاملاً 24 ساعته اینترنتی داریم و شبکه تلویزیون شمس (Shams TV) که بخش خبری بوده در آن ادغام شده است بعلاوه چند کانال که ناظر به مراسم حرم مطهر رضوی است و پخش زنده بخش‌های مختلف حرم مطهر رضوی است.

هوشمند ادامه داد: بحث مسیریابی با کیفیتی مناسب و با بازنویسی که از زیرساخت نرم‌افزار نشان دریافت شده، به اپلیکیشن اضافه شده است. توسعه بخش تعامل با کاربر، اتفاق مهم دیگری است که در نسخه جدید اپلیکیشن رضوان رقم خورده است. پویشی از ابتدای دهه کرامت برای جشن‌های زیر سایه خورشید راه‌اندازی شد و کسانی از نقاط مختلف کشور از این جشن‌ها عکاسی و این عکس‌ها را در این اپلیکیشن برای ما ارسال می‌کنند. تاکنون بیش از 4000 عکس توسط هزار نفر شرکت‌کننده فقط با موضوع زیر سایه خورشید در اپلیکیشن رضوان به دست ما رسیده است.

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با اشاره به آماده شدن سه عنوان کتاب در مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی بیان کرد: کتاب «همه خادم‌الرضاییم» روایت نرمی از این اتفاقی است که در قالب پویش عکس و متن منتشر شده است. کتاب «به نام زن علیه زندگی» به همت مجموعه فرهنگی قدس منتشر شده که مجموعه محتواهای تحلیلی و تبیینی ناظر به فتنه سال گذشته، در این کتاب تجمیع شده است. کتاب «آستان معاصر» روایتی از سده گذشته حرم مطهر رضوی و تصویری واقعی از برکت انقلاب اسلامی برای حرم مطهر رضوی و شرایط قبل از انقلاب این مجموعه است.

انتشار اولین آلبوم سرود امام رضایی

وی با اشاره به تولید اولین آلبوم سرود امام رضایی با عنوان «اذن دخول»، اظهار کرد: قبلاً کارهای جسته گریخته و تک کارهای زیادی تولید شده بود که همگی کارهای شایسته‌ای بودند. در این آلبوم تلاش شد 8 سرود را با هم آماده کنیم. هر کدام از این سرودها ناظر به یکی از احادیث و روایات علی ابن موسی الرضا(ع) است و تلاش شده در هر کدام یک بخش از موضوع سبک و سیره زندگی امام رضا(ع) مورد توجه قرار گیرد.

هوشمند گفت: نگاه تولیت آستان قدس رضوی به فعالیت‌های رسانه‌ای و مجموعه مرکز ارتباطات و رسانه به شدت پدرانه است و قطعاٌ اگر حمایت‌های ارزشمند و ویژه ایشان نبود، نمی‌توانستیم خیلی از اتفاقات را رقم بزنیم. تغییر برخی سنت‌های چندین ساله در برخی جاها و گذشتن از یک سری ساختارها کارهای سختی بود که با حمایت ایشان اتفاق افتاد.

انتهای پیام
captcha