روایت‌های مختلف را از موضوع زیارت به هنر بیاوریم
کد خبر: 4144525
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳

روایت‌های مختلف را از موضوع زیارت به هنر بیاوریم

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) گفت: ما در بنیاد امام رضا(ع) از این دریچه به موضوع نگاه می‌کنیم که بتوانیم روایت‌های مختلفی را از موضوع زیارت به هنر بیاوریم.

مرتضی سعیدی‌زاده، مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مرتضی سعیدی‌زاده، مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، امروز، هشتم خردادماه، در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی که در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: شاید تاریخ هنر عکاسی نسبت به سایر هنرهای ما متاأر باشد. خوشنویسی از زمان نزول قرآن بوده، شاعران از ابتدای صدر اسلام و حضور اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) در تاریخ اسلامی شعر سرودند، قصص و داستان از ابعاد مختلف هنر اسلامی در قرآن وجود داشته و با بشر نهادینه شده، اما عکاسی هنری متاخر است و توانسته در مواجهه با ابعاد مختلف وجودی ساحت مقدس اسلام، توسعه خوبی در ثبت وقایع و اتفاقات تاریخی داشته باشد.

وی گفت: ما در بنیاد امام رضا(ع) از این دریچه به موضوع نگاه می‌کنیم که بتوانیم روایت‌های مختلفی را از موضوع زیارت به هنر بیاوریم. زیارت یک کنش انسانی در ساحت ارتباط بین آدمیان به عنوان دلدادگان با انسان کامل بوده و این دیدگاه همان رویکردی است که باید در نگاه به زیارت داشته باشیم. ثبت این کنش انسانی برای بنیاد می‌تواند محور تولیدات آثار هنری و ذخیره آن‌ برای آیندگان باشد. بنیاد از این دریچه نگاه می‌کند که ثبت آثار هنری را انجام دهد تا جریان هنر و رسانه کشور را مدیریت کند و جریان فرهنگی دینی را گسترش دهد.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) با بیان اینکه در این دوره ۱۶ جشنواره برگزار شد و در فضای کنش هنری اتفاقات با برکاتی رخ داد، بیان کرد: مهر ماه سال آینده همزمان با دور بیست و یکم جشنواره تولیدات را در معرض دید هنرمندان و مخاطبان قرار می‌دهیم، همچنین مجموعه عکس فاخری از آثار ۱۲ دوره گذشته تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال تأسیس دفاتر تخصصی در حوزه‌های مختلف شعر، ادب، داستان، هنرهای تجسمی و نمایشی در بنیاد انجام خواهد شد که با این دفاتر جریان مستمری از تولید آثار هنری خواهیم داشت و در قالب این دفاتر علاوه بر جریان آموزش و استعدادیابی به تولید، انتشار و مصرف در حوزه فرهنگ نیز کمک می‌کنیم و با رویدادهای فاخر جریان آثار رضوی را توسعه می‌دهیم.

سعیدی‌زاده اضافه کرد: اتفاق دیگر رونمایی از تندیس نشان ارادت است. این نشان روز میلاد امام رضا(ع) در جشن اختتامیه جشنواره‌های شانزده‌گانه رضوی رونمایی و به نفرات برتر اهدا خواهد شد و نشان تقدیر از مجموعه هنرمندان و نشان ارادت هنرمندان به ساحت امام رضا(ع) است.

در  ادامه مراسم نیز برگزیدگان این جشنواره مشخص شدند.

بر این اساس در بخش حرفه‌ای نفر اول مهدی انتظاری از مشهد برنده ۴۰ میلیون تومان، نفر دوم امیرحسین ترکمن از همدان برنده ۲۰ میلیون تومان و نفر سوم سید مرتضی فاطمیان از مشهد برنده ۱۰ میلیون تومان به عنوان نفرات برتر معرفی شدند. همچنین جلال بهنام از مشهد لوح شایسته تقدیر را دریافت کرد.

در بخش موبایلی نیز سارا یوسفی از مشهد، برنده هشت میلیون تومان به عنوان نفر اول، جابر غلامی از اراک برنده ۶ میلیون تومان به عنوان نفر دوم و سروش جوادیان از تهران برنده چهار میلیون تومان به عنوان نفر سوم معرفی شدند. حمیدرضا حبیبی از قوچان نیز لوح شایسته تقدیر را دریافت کرد.

در این مراسم نمایشگاه عکس رضوی در نگارخانه فردوسی فرهنگسرای جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گشایش یافت.

انتهای پیام
captcha