امام(ره) قرآن و اسلام را احیا کرد
کد خبر: 4145761
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴

امام(ره) قرآن و اسلام را احیا کرد

عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اسلام، قرآن و ملت ایران به‌وسیله امام(ره) زنده شد، گفت: امام(ره) احیاگر اسلام، قرآن و ملت ایران است و ما باید از میراث آن حضرت که تضمین کننده بقای اسلام است پاسداری کنیم.

آیت الله محسن اراکی عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

به گزارش ایکنا از گیلان، آیت‌الله محسن اراکی، عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز، ۱۴ خردادماه در مراسم استانی بزرگداشت یاد و خاطره امام(ره) که در مصلی رشت برگزار شد، با بیان اینکه امروز روز بزرگداشت احیاگر اسلام، بنیانگذار جمهوری اسلامی و جنبش نوین آزادی خواهی اسلامی در سراسر جهان است، اظهار کرد: ابعاد شخصیت امام(ره) آن چنان گسترده است که نمی‌توان حتی به بخشی از این ابعاد هم پرداخت، سخنرانی امروز رهبر معظم انقلاب بسیار عمیق، جامع و آموزنده بود که توصیه می‌کنم به تفصیل همه این سخنرانی را با جدیت گوش کنیم.

وی با بیان اینکه اسلام، قرآن و ملت ایران به‌وسیله امام(ره) زنده شد، افزود: امام(ره) احیاگر اسلام، قرآن و ملت ایران است و ما باید از میراث آن حضرت که تضمین کننده بقای اسلام است پاسداری کنیم. احیای قرآن به این معنی است که قرآن در جامعه ما، خانه‌ها و گوشه مساجد متروک مانده بود و تنها کاربردش در فاتحه خوانی‌ها بود، این کتاب الهی در حیات زنده و عرصه سیاست جایی نداشت اما امام قرآن را به عرصه زندگی مردم آورد.

آیت‌الله اراکی گفت: از روایات و آیات به این نکته پی می‌بریم که‌ در روز قیامت رسول خدا شکوه می‌کند و می‌گوید: خدایا قوم من قرآن را رها کرده‌اند، مرحوم صدوق در کتاب الخصال‌ به این شکایت اشاره شده، در کتب اهل سنت هم این شکوه منتسب به علی‌بن‌ ابی‌طالب آمده مبنی بر اینکه سه دسته هستند که در پیشگاه خداوند عرضه‌ شکایت می‌کنند و آنها قرآن، مسجد و عترت می‌باشند؛ در حالی‌که مساجد اربعه سنگر فرهنگی و اعتقادی در اسلام هستند و قرآن هم عامل وحدت است.

عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: رسول اکرم این شکایت را خود به‌زبان می‌راند مبنی بر اینکه این قرآن، عترت و مسجد نعمت بزرگ من برای شما بود؛ قرآن و عترت و مسجد وحدت و خوب زندگی کردن را به شما نشان می‌دادند. در روز عید غدیر آیه نازل شد تمامیت نعمت، یعنی مردم دور رهبری الهی جمع شوند، مردم آزاده می‌شوند از قید و بند حقه‌های شیطانی آزاد می‌شوند، زندگی‌شان مبتنی بر عدالت، دوستی و تقوا می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین شاخصه‌های دین اسلام پیوند مردم و ایجاد محبت است، جامعه اسلامی به برکت قرآن، عترت و مسجد جامعه یکدل، یکرنگ و یکدست می‌شود درحالیکه اروپاییان و غرب برای جوامع اسلامی از هم پاشیدگی و دشمنی می‌خواهند تا خود سروری کند. آنچه به یک ملت عزت، سروری می‌دهد این است که ملت یک‌دست و یکپارچه شود و این از طریق دین اسلام و قرآن میسر می‌شود.

این مدرس حوزه علمیه بیان کرد: در سال‌های ۷۰ الی ۷۲، حدود سه میلیون جمعیت در پی بمباران‌های صدام و سختی زندگی از عراق وارد ایران شدند؛ نامه‌ای به همراه طلا به دستم رسید و در نامه آمده بود که فرزند شهید هستم، تازه با یک آزاده ازدواج کردم، عراقی‌ها وارد کشور ما شدند من این طلا را هدیه می‌کنم تا خرج آنها کنید! 

آیت‌الله اراکی با بیان اينکه روحیه ایثار یعنی جان و مال بدهیم، امام(ره) به ما ایثار، عشق، مقاومت و همدلی را آموخت که همگی برگرفته از قرآن است، گفت: اهل بیت الگوهای ایثار در جامعه بشری هستند. دشمنان می‌خواهند ارزش‌ها را در جامعه ما از بین‌ ببرند اماما پای ارزش‌ها می‌مانیم و صبر می‌کنیم و حتی می‌میریم تا ارزش‌ها بماند و به فرزندان‌مان منتقل شود. 

وی با بیان اینکه چرا مسلمین در برابر وقایع فلسطین خاموش شدند چون قرآن در آن جوامع مغفول مانده است، افزود: دشمنان اسلام، مفهوم خدا و رسول را در بین جامعه ما تحریف کرده بودند، خدا در مفهوم آنها یک آفریننده است که بازنشسته شد اما اسلام، خدا را حاکم و فرمانروایی عادل معرفی می‌کند که از طریق نمایندگانی که حکم او را می‌دانند در اجرای حکم او عادل هستند؛ عادل یعنی کسی که امین در تبیین و اجرا باشد و از ویژگی‌ بارز امام بوده و شفاعت امام در گرو اطاعت و نصرت است و آنهایی که در این دو پیمان با امام‌شان صادق هستند مشمول شفاعت می‌شوند.

وی با بیان اینکه امام امت خمینی بزرگ مفهوم امامت و اسلام را زنده کرد، تصریح کرد: امروز ملت و دولت ایران به عنوان ملت قدرتمند در معادلات جهانی شناخته می‌شود؛ امروز تنها قدرت برتر در صحنه مبارزه با آمریکا، ایران است. این قدرت مقاومت تبدیل به جبهه مقاومت شده و برخی دولت‌ها مثل چین و روسیه هم به این جبهه پیوستند، جبهه مقاومت را ما آغاز کردیم. این ماییم که آغازگر بودیم و در عرصه کارزار مقاومت در برابر آمریکا ایستاده‌ایم، این مقاومت هاو صبرها نتیجه‌اش پیروزی است. بعد از این صبری که ملت ایران در فشارهای اقتصادی تحمل می‌کنند، پیروزی بوده و به اعتقاد اندیشمندان جهان پیروزی اقتصادی ایران نزدیک است.

انتهای پیام
captcha