اقتضائات آموزشی قرآن‌آموزان با افزایش سن تغییر می‌کند
کد خبر: 4146690
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۰
بررسی وضعیت مؤسسات قرآنی / ۲

اقتضائات آموزشی قرآن‌آموزان با افزایش سن تغییر می‌کند

آسیه مؤمنی، مدیر اجرایی بیت‌القرآن «معراج» معتقد است که قرآن‌آموزان با افزایش سن، بیشتر از گذشته درگیر کلاس‌های تقویتی و کنکور می‌شوند و به همین دلیل ناخواسته از فراگیری این مصحف شریف فاصله می‌گیرند.

مؤسسات قرآنی استان مرکزی

آسیه مؤمنی، مدیر اجرایی بیت‌القرآن «معراج» تفرش، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، بیان کرد: این مرکز قرآنی در سال 93 مجوز خود را از اداره کل تبلیغات اسلامی دریافت و در دارالقرآن فعالیت خود را آغاز کرد. البته در این دارالقرآن مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت دیگری نیز تحت عنوان «بوستان امام رضا(ع)» فعال بوده و مجوز را از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه رده سنی 3 تا 70 سال مخاطب بیت‌القرآن هستند، ادامه داد: این مرکز در دو گروه بانوان و آقایان در رده سنی تعریف شده قرآن‌آموز می‌پذیرد. علاقه‌مندان می‌توانند از کلاس‌های آموزشی حفظ، قرائت، روخوانی و روان‌خوانی، تجوید استفاده کنند. سال‌های گذشته نیز دوره آموزشی مفاهیم در سطوح یک تا چهار تدریس می‌شد که به دلیل عدم استقبال از چرخه آموزش حذف شده است.


بیشتر بخوانید:


مؤمنی افزود: علاوه بر رشته‌های یاد شده علاقه‌مندان می‌توانند از کلاس‌های آموزشی خوشنویسی، نقاشی قرآنی، طب اسلامی - ایرانی که در حواشی برگزاری کلاس‌های قرآنی برپا می‌شود استفاده کنند.

از سرگیری آموزش‌های حضوری پس از کرونا  

وی در ادامه به کرونا و ضربات سنگین این بیماری به پیکره فعالیت‌های قرآنی نیز اشاره کرد و گفت: بیت‌القرآن «معراج» در بازه زمانی این بیماری فعالیت‌های خود را در فضای مجازی ادامه داد و کلاس‌های تجوید و تفسیر همچون گذشته ادامه داشت. دوره روخوانی نیز آموزش داده می‌شد که به دلیل عدم بازخورد لازم و سختی آموزش در این فضا متوقف شده و پس از کاهش بیماری آموزش به صورت حضوری از سرگرفته شد.

مؤمنی از استقبال خوب مردم از کلاس‌های تابستان سال گذشته خبر داد و افزود: با توقف اجباری کلاس‌های حضوری و فعالیت در عرصه فضای مجازی، مردم از دوره‌های آموزش حضوری استقبال کرده و سال 1401 دوره‌هایی همچون تجوید بزرگسالان، تربیت فرزندان، شخصیت‌شناسی ویژه بانوان، حفظ در گروه‌های سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان، روخوانی و روان‌خوانی، نقاشی قرآن کودکان همراه با ایجاد خلاقیت، کاردستی و ... با حضور بیش از 100 قرآن‌آموز برگزار شد.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام دوره تابستانه در سال 1402، 13 خرداد به اتمام رسیده و کلاس‌ها از 20 همین ماه آغاز و تا 20 شهریور ادامه دارد، اضافه کرد: خوشبختانه کلاس‌های آموزشی بیت‌القرآن فقط به تابستان محدود نشده و برنامه‌ریزان این مرکز برای تمام طول سال جامعه هدف برنامه دارند.

اجرای طرح موفق «مشکات»

مدیر اجرایی بیت‌القرآن «معراج» تفرش به اجرای موفق طرح «مشکات» ویژه ماه مبارک رمضان در کانال ایتا مربوط به این مرکز اشاره کرد و ادامه داد: اجرای این طرح از سال گذشته با هدف ترویج و توسعه تفسیر قرآن آغاز و مورد استقبال مردم قرار گرفته است. اجرای طرح بدین صورت است که هرسال سوره‌ای از قرآن انتخاب و سؤالات مربوطه مطرح و به قید قرعه هر روز به دو نفر از شرکت‌کنندگان که پاسخ صحیح بدهند جایزه‌ای در حد توان مجموعه اعطا می‌شود.

مؤمنی به سؤال تاکنون چند حافظ کل تربیت کرده‌اید، اینگونه پاسخ داد: متأسفانه حافظ کل نداریم. قرآن‌آموزان می‌آیند به محض اینکه حافظ سه یا چهار جزء می‌شوند، می‌روند. هرسال افراد جدیدی به جمع ما اضافه می‌شوند که امری راضی‌کننده است، اما مشکل اینجاست که کودکان قدیمی‌تر با افزایش سن دارالقرآن را به دلیل تغییر در نگاه، ذائقه و اولویت ترک می‌کنند که این امر باید مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد.

وی گفت: شاید یکی از دلایل این باشد که قرآن‌آموزان با افزایش سن بیشتر از قبل درگیر درس، کلاس‌های تقویتی، زبان، ورزش، هنر یا حتی کنکور می‌شوند و همین دلیل باعث می‌شود که اولویت آنان از آموزش قرآن به درس و تحصیل تغییر مسیر داده و از فراگیری این مصحف شریف فاصله بگیرند. از طرف دیگر خانواده‌ها نیز دغدغه‌ای جز تحصیل و پیشرفت فرزندان ندارند و برای آموزش مبانی قرآنی احساس نیاز جدی نمی‌کنند.

مؤمنی ضرورت ارج نهادن به قرآنیان در جامعه را متذکر شد و افزود: باید بدانیم قرآن کجای زندگی ما قرار دارد. اگر عموم مردم به این مهم که هرچه دارند به برکت قرآن است و تأسی و تمسک به آموزه‌ها و احکام الهی یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیتشان به شمار می‌آید پی ببرند، قطعاً دست از فراگیری نکشیده و آموزش این مصحف شریف را یکی از اولویت‌های مهم زندگی قرار می‌دهند، اما درصد خیلی کمی از مردم دارای این تفکرات هستند.

زنگ قرآن را ریاضی نبینیم

به گفته وی اکثر مردم براین باورند که قرآن نمی‌تواند آینده شغلی و معیشتی فرزندانشان را تأمین کنند و با این تفکر که فرزند ما حافظ کل یا قاری هم شد در آینده شغلی او چه تأثیری دارد، فرزندان خود را به سمتی هدایت می‌کند که بتواند در آینده شغلی او اثرگذار باشد؛ از این رو از قرآن و آموزش فاصله می‌گیرند. از سوی دیگر تا زمانی‌که معلمان به زنگ قرآن به چشم زنگ علوم و ریاضی نگاه می‌کنند و این درس را درس معدل بیار محصلان می‌دانند، نمی‌توان اهمیت و نیاز اجتماعی به قرآن را به دانش‌آموزان آموخت.

وی در ادامه توضیحات خود بیان کرد: از سال گذشته سه عدد دوچرخه در دارالقرآن ویژه افرادی که حافظ 5 جزء به بالا می‌شوند در نظر گرفته‌ایم. پس از گذشت یک سال فقط یکی از قرآن‌آموزان با حفظ 5 جزء موفق به دریافت یکی از آنان شد. به مخاطبان گفته شد اگر فردی حافظ 5، 7 و 10 جزء شود دوچرخه‌ها را اعطا خواهیم کرد، اما این تشویق نتوانست برای قرآن‌آموزان جذاب باشد و انگیزه ایجاد کند. سعی و تلاش ما برای آموزش با بازخورد و بازدهی که می‌بینیم تناسب ندارد. در واقع بازخورد وجود دارد، اما در حد انتظار نیست.

مؤمنی با اشاره به امکانات موجود در بیت‌القرآن، یادآور شد: امکانات این مرکز در توان به روزست و مشکلی از این جهت وجود ندارد، اما مورد توجه قرار نمی‌گیرد، گویا هرچه تلاش می‌کنیم بازخورد کمی دریافت می‌کنیم، اما با وجود این امر دست از تلاش برنداشته و برای آموزش هرچه بهتر قرآن‌آموزان و عامه مردم هرچه در توان داریم به کار خواهیم گرفت.

ضرورت پرهیز از موازی‌کاری دستگاه‌ها در شهرهای کوچک

وی از موازی‌کاری‌های صورت گرفته در شهرستان گلایه کرد و افزود: تفرش، شهری کوچک است و با توجه به محدود بودن تعداد قرآن‌آموزان موازی کاری و برگزاری چند دوره آموزشی پاسخگوی نیاز شهرستان نیست. گاه دوره‌های آموزشی از سوی چند دستگاه و ارگان برگزار می‌شود که این امر باید ساماندهی شود. بارها از دستگاه‌ها خواستیم برای رفع این مشکل پیشقدم شده و فکری اساسی کنند.

مؤمنی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه برای اشاعه فرهنگی دینی و قرآنی باید همه همت کنند تا مبانی الهی در جامعه نهادینه شود، اظهار کرد: برای توسعه فرهنگ مبتنی از مفاهیم قرآن باید برنامه‌ریزی در سطح کلان انجام شود. نوجوان و جوان امروز که درگیر فضاسازی مسموم غربی‌ها و امریکایی‌هاست باید آموزش ببیند و این امر باید با جذابیت صورت گیرد تا بتواند ایجاد انگیزه کند. اگر فرهنگ‌سازی انجام شود، قطعاً نوجوانان و جوانان به فعالیت در حوزه قرآن مفتخر خواهند بود.  

انتهای پیام
captcha