روزهای پرکار کاروان قرآنی حج؛ استقبال حجاج از تلاوت قراء ایرانی + صوت
کد خبر: 4147045
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
حسینی‌پور بیان کرد:

روزهای پرکار کاروان قرآنی حج؛ استقبال حجاج از تلاوت قراء ایرانی + صوت

قاری بین‌المللی عضو کاروان قرآنی حج 1402 با بیان اینکه کاروان در مکه و مدینه روز‌های پرکاری را سپری می‌کند، گفت: یکی از برنامه‌هایی که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری ظرفیتش در کاروان نور فعال شده، تلاوت در کاروان‌های غیرایرانی است.

به گزارش ایکنا، کاروان نور امسال با حضور ۲۰ قاری و حافظ قرآن کریم از ۱۲ استان به سرپرستی احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشور، عازم سرزمین وحی شده است تا ضمن اجرای برنامه و برپایی محافل قرآنی در بین زائران بیت‎‌الله الحرام و مدینه منوره، اهتمام جدی جمهوری اسلامی ایران به ترویج فرهنگ انس با قرآن را بین حجاج دیگر کشورها منعکس کند.

حضور پرشور حجاج ایرانی؛ اعم از شیعه و سنی در محافل انس با قرآن بیانگر جایگاه قرآن بین مردم ایران اسلامی است که زمینه‌ساز تقویت همدلی و وحدت اسلامی حول محور این کتاب الهی در ایام حج و بعد از آن است.

اعضای این کاروان شامل محمدحسین سعیدیان از تهران، امید حسینی‌نژاد از خراسان‌ رضوی، محسن یاراحمدی از لرستان، علی‌اکبر کاظمی از یزد، محمداسماعیل خورشیدی از قم، محمد کاظمی از تهران، سیدمحمد حسینی‌پور از سمنان، علیرضا عتیق‌زاده از زنجان، رسول تمجید از اردبیل، محمد موحدیان‌عطار از تهران، علی غلامی از قزوین، علی کبیری از مازندران، محمدمهدی روحانی از فارس، محمدرضا جاهدی‌نیا (حافظ) از خراسان رضوی و گروه همخوانی و مدیحه‌سرایی میعاد از خوزستان متشکل از باقر سواری، علی سواری، یاسر سواری، منصور علوی‌مرام و ایوب تمیمی از خوزستان هستند که از روزهای ابتدایی خرداد به مرور عازم عربستان شده‌اند.

سیدمحمد حسینی‌پور، قاری بین‌المللی و جوان کشورمان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد برنامه‌های اجراشده از سوی اعضای کاروان نور در روز‌های گذشته گفت: کاروان قرآنی نور در حال حاضر هم در مکه و هم در مدینه روز‌های پرکاری را سپری می‌کند و به لطف خدا در برنامه‌های متعددی که از سوی بعثه مقام معظم رهبری برگزار شده، شرکت کرده است.

کاروان قرآنی حج

وی افزود: اعضای کاروان از قاریان تا حافظ و گروه تواشیح همگی در برنامه‌های متنوع قرآنی حضور داشته‌اند. جدا از برنامه‌هایی که از سوی بعثه اجرا می‌شود دوستان و اعضای کاروان در فضای مجازی یا در جمع‌هایی غیر از موارد عادی حضور می‌یابند و کارهای داوطلبانه قرآنی انجام می‌دهند. به طور کلی برنامه‌های بسیار با کیفیت و بسیاری از سوی کاروان نور اجرا می‌شود و بازخورد‌ها مطلوب بوده است.

این قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به مهمترین برنامه‌هایی که در حال حاضر در مکه و مدینه برگزار می‌شود، گفت: مهمترین این برنامه‌ها برپایی محافل انس و معرفت بعثه در هتل‌های حجاج ایرانی و مراسم دعای کمیل و ندبه است که در ابتدای هر کدام از دعا‌خوانی‌ها تلاوت قرآن از سوی اعضای کاروان صورت می‌گیرد. محافل قرآنی ویژه حجاج اهل سنت ایرانی نیز هر شب در هتل‌های محل استقرار آن‌ها برگزار می‌شود.

حسینی‌پور تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری ظرفیتش در کاروان نور فعال شده، تلاوت در کاروان‌های غیرایرانی است و به مرور این بخش از کاروان نور پر‌رنگ‌تر و فعال‌تر خواهد شد.

وی درباره استقبال عربستان از کاروان و برنامه‌های قرآنی گفت: طبیعتاً به دلیل قوانینی که در مسجدالحرام و مسجدالنبی وضع شده مقداری کار را جهت اجرای برنامه‌های خودجوش قرآنی سخت است. هر چند عرب‌ها حلقاتی دارند، اما بار‌ها شده است که ما قصد اجرای تلاوت داشته‌ایم که با شروع تلاوت قرآن مانع شده‌اند. البته گاهی با صدای کم و زمانی که جمعیت زیاد بوده محافلی را برگزار کرده‌ایم، اما در مجموع این حلقات ادامه داد.

این عضو کاروان قرآنی اعزامی به حج ادامه داد: اصل برنامه‌های قرآنی تمامی قاریان اعزامی به صورت حلقه قرآنی در مسجدالحرام خواهد بود. تلاوت‌های ما برای زوار دیگر کشورها بسیار تعجب‌آور است و معمولا از سؤال می‌کنند که اهل کدام کشور هستید و منتظرند که بشنوند مصری هستیم.

حسینی‌پور با بیان اینکه قرآن کریم تنها فصل مشترک همه مسلمانان بدون هیچ‌گونه اختلاف و کم و کاستی است و براساس آن جایگاه و اهمیت تلاوت مشخص می‌شود، گفت: حرف نادرستی از سوی وهابیت مطرح می‌شد که قرآن ایرانی‌ها با قرآن دیگر مسلمانان متفاوت است و این حضور موفق، گفته‌های آنان را در اذهان باطل می‌کند.

کد
کد
کد
کد

گفت‌وگو از وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha