اهدای ۱۴۵ جزوه قرآنی قرون ۱۳ و ۱۴ به مرکز نسخ خطی کتابخانه رضوی
کد خبر: 4147246
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱

اهدای ۱۴۵ جزوه قرآنی قرون ۱۳ و ۱۴ به مرکز نسخ خطی کتابخانه رضوی

امام جماعت مسجد معتمدالدوله کرمانشاه گفت: ۱۴۵ جزوه قرآنی متعلق به قرون ۱۳ و ۱۴ هجری قمری موجود در مسجد معتمدالدوله کرمانشاه به مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی رضوی اهدا شد.

جزوه قرآنیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام سیدمحمداحسان میرمعین متولی و امام جماعت مسجد معتمدالدوله کرمانشاه اظهار کرد: 145 جزوه قرآنی متعلق به قرون 13 و 14 هجری قمری موجود در مسجد معتمدالدوله کرمانشاه به مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی رضوی اهدا شد. بنای مسجد معتمدالدوله یکی از بناهای مذهبی کرمانشاه مربوط به دوران قاجاریه است که در زمان سلطنت محمدشاه قاجار توسط منوچهرخان معتمدالدوله گرجی حاکم کرمانشاهان در سال 1252 بنا شده است. 

وی با اشاره به اینکه این جزوات قرآنی توسط بانی ساخت مسجد در آنجا گذاشته شده و مسئولیت آن بر عهده امام جماعت آن قرار داده شد بیان کرد: با اشاره به نفیس بودن نسخ و عدم شرایط نگهداری مساعد آن در مسجد، بهترین مکان برای حفاظت از این جزوات قرآنی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است.

عذرا یوسفی، رئیس امور مخازن نسخ خطی و چاپ سنگی نیز در ادامه گفت: تعداد 13 جزوه از این مجموعه در قرن 13  کتابت شده که به خط نسخ مشکول خوش در کاغذ فرنگی نخودی تیره 16 صفحه‌ای نگاشته شده است. تعداد 86 جزوه از مجموع 145 جزوه قرآنی قرن 14 هجری قمری نیز به خط نسخ مشکول عالی 9 سطری در کاغذ نباتی صنعتی کتابت شده که در جلد تیماج یک لای ضربی محفوظ شده است.

یوسفی همچنین به تعداد 46 جزوه دیگر به خط نسخ مشکول خوش 11 سطری کتابت شده در قرن 13 در کاغذ نخودی صنعتی و جلد تیماج ضربی اشاره کرد و گفت: طی سال 1401 نیز 1324 نسخه خطی و 673 نسخه چاپ سنگی به این مجموعه اهدا شده است.

انتهای پیام
captcha