ماجرای برخورد شیخ سعید شعبان با بن‌باز درباره شیعیان/ مردی که خیلی زود با امام(ره) بیعت کرد
کد خبر: 4147306
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
عباس خامه‌یار بیان کرد:

ماجرای برخورد شیخ سعید شعبان با بن‌باز درباره شیعیان/ مردی که خیلی زود با امام(ره) بیعت کرد

معاون فرهنگی و اجتماعی و استاد دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن تجلیل از شخصیت شیخ سعید شبعان، از یاران و حامیان انقلاب و امام در لبنان به ذکر دو خاطره از صرفه‌جویی او در بیت‌المال و مواجهه با بن‌باز، مفتی وهابی پرداخت.

ماجرای برخورد شیخ سعید شعبان با بن‌باز و صرفه‌جویی در بیت‌المال ایرانیانبه گزارش ایکنا، عباس خامه‌یار؛ معاون فرهنگی و اجتماعی و استاد دانشگاه ادیان و مذاهب، 22 خردادماه در نشست «اندیشه وحدت‌گرایانه امام خمینی(ره) در سیره علامه شیخ سعید شعبان» که از سوی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، گفت: همواره یاد اندیشمندان و علما و حواریون و یاران فرهیخته نسل اولیه انقلاب اسلامی در ایران و امام خمینی(ره) را ارج نهاده‌ایم و مقام آنان را گرامی داشته‌ایم، ولی کمتر از نسل اولی یاران انقلاب و امام در خارج از ایران تجلیل می‌کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: امام در خارج از ایران یارانی داشتند که با تمام وجود دوستدار و محب و شیفته ایشان بودند و عاشقانه از انقلاب دفاع می‌کردند. وقتی تصویر امام را مشاهده می‌کردند یا به ایران می‌آمدند این آیه در ذهن ما تعبیر می‌شد: «وَإِذَا سَمِعُوا مَا أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَى أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ»؛ و چون آنچه را به سوى اين پيامبر نازل شده بشنوند مى‌بينى بر اثر آن حقيقتى كه شناخته‏‌اند اشك از چشمهايشان سرازير مى‌شود مى‏‌گويند پروردگارا ما ايمان آورده‏‌ايم. پس ما را در زمره گواهان بنويس.

شیخ سعید شعبان

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: این افراد با هر ملیت و آئین و مذهبی امام را می‌ستودند. البته عده‌ای از آنان ترور و شهید شدند و به رحمت خدا رفتند و برخی هم در قید حیات هستند که مصداق این آیه شریفه محسوب می‌شوند: «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلً.» کسانی چون پرفسور صدیقی در لندن، امام بخاری، مرحوم مزاری در افغانستان، شهید عارف حسینی در پاکستان، آصفی در عراق، شهید محمدباقر صدر و شهید محمدباقر حکیم در عراق همچنین علامه فضل الله و علامه جعفر مرتضی در لبنان، راغب حرب، سیدعباس موسوی، احمد الزین و شیخ سعید شعبان از جمله ستارگان درخشانی در بین مدافعان انقلاب در خارج مرزهای ایران هستند.

خامه‌یار با بیان اینکه شیخ سعید شعبان مانند ستاره می‌درخشید، گفت: اینها همگی با امام بیعت کرده و از مروجان مکتب اسلام و انقلاب بودند. امسال بیست و پنجمین سالگرد ارتحال شیخ سعید شعبان است و با این همایش بزرگداشت درصدد برداشتن گامی به منظور تجلیل از آن مرحوم هستیم. علامه شیخ سعید شعبان زبان گویای امام و انقلاب و خطیبی توانا و سخنوری ماهر بود که ده‌ها سال نمازگزاران مساجد مناطق شمال لبنان و طرابلس را با انقلاب آشنا کرد و سخنان شجاعانه و حماسی توأم با احساسات پاک را از خود بروز داد؛ او در برابر استعمار و ارتجاع می‌شورید و در سراسر جهان و هرجا اقتضا می‌کرد در خط مقدم جبهه مقابله با استعمار و استکبار بود.

پیشتاز وحدت اسلامی

خامه‌یار با بیان اینکه ایشان در همه همایش‌های تبلیغاتی و فکری جزء سخنوران و سخنرانان مقتدر انقلاب اسلامی بود، گفت: در مکه مکرمه و مدینه منوره و در مراسم حج پیشتاز منادیان وحدت و برائت از مشرکان بود و در حادثه شهادت صدها حاجی ایرانی و غیرایرانی پیشتاز آن تظاهرات بود و در نشست نهضت‌های آزادی‌بخش و کنگره‌ها و... هم حضور داشت. ایشان در سال 1989 و 1990 به همراه مرحوم محمد غزالی و ابراهیم شکری، رئیس حزب امل، به ایران آمدند و 64 اسیر مصری را به مصر برگرداندند و این بخشش جمهوری اسلامی به سبب جایگاه این عالم بزرگ و مرحوم شیخ محمد غزالی بود. 

وی با اشاره به اینکه شیخ سعید به‌روز بود و نگاه رسانه‌ای جدیدی داشت، تصریح کرد: او فرستنده رادیویی به نام صوت الحق را مدیریت می‌کرد و با همه گروه‌های اسلامی ارتباط برقرار می‌کرد و بنیانگذاری بسیاری از جمعیت‌ها را بر عهده داشت و دبیرکل حرکت توحید اسلامی بود. وی در 1330 به دنیا آمد و در الازهر درس خواند و اجتهاد گرفت و بعد به لبنان برگشت و در زمان عبدالکریم قاسم به عراق رفت و عربی تدریس کرد. مجدداً به لبنان برگشت و فعالیت‌های تبلیغی و تدریس را آغاز کرد و از مؤسسان و اعضای مجمع جهانی تقریب و تجمع علمای المسلمین در لبنان بود. او تحت تأثیر اسلام‌گرایی انقلاب اسلامی دست به تشکیل جنبش توحید اسلامی زد و وقتی صهیونیست‌ها بیروت را اشغال کردند مقاومت نوپای حزب‌الله را با سلاح و تجهیزات حمایت کرد.

خامه‌یار با بیان اینکه ایشان در سال 1376 به رحمت ایزدی پیوست، افزود: در روزهای اول انقلاب بدون درنگ با امام خمینی بیعت علنی کرد و در همه جا از شیفتگی به امام سخن می‌گفت و تا پایان عمر هم ثابت قدم ماند و همه می‌دانند که بیعت در فقه اهل سنت مفهوم ویژه‌ای دارد. یکی از مهمترین ویژگی‌های او نگاه تقریبی و جهانشمولی بود که در سیره عملی وحدت‌گرایانه مشاهده می‌شود. بنده سالیان طولانی با آن مرحوم از نزدیک ارتباط داشتم و با ویژگی‌های او آشنا هستم و با همه وجود این ویژگی را در شخصیت ایشان حس کردم. 

شست‌وشوی لباس در هتل

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه شجاعت، احساس و قهار بودن در نوع ادبیات و مواجهه با استعمار و استکبار و ارتجاع او زبانزد است، اظهار کرد: ایشان به انقلاب علاقه داشت؛ زمانی در هتل استقلال میهمان ما بود و در آنجا با یکی از نیروهای خدماتی هتل درگیری لفظی پیدا کرد؛ وقتی علت را جویا شدند می‌بینند او برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، لباسش را خودش شسته بود و روی مبل هتل گذاشته بود و خدمتکار معترض شده بود که چرا به خدمه هتل نداده است. آن مرحوم می‌گوید من لیست قیمت شست‌وشوی یک لباس را دیدم که یک دلار است و چگونه می‌توانستم از پول جمهوری اسلامی برای این کار هزینه کنم، در حالی که همیشه لباسم را خودم می‌شویم؛ ایشان حتی باقی‌مانده ناهارش را برای شام می‌گذاشت تا هزینه اضافی به ایران تحمیل نشود.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: شیخ سعید نعمانی از علمای عراق راوی این خبر است که او زمانی از بن‌باز مفتی عربستان در مورد شیعه سؤال کرد. بن‌باز گفته بود شیعیان گمراه هستند؛ شیخ سعید جواب داده بود یعنی خداوند بهشت را برای شما وهابیون آفریده است؟ بن‌باز به او گفته بود تو شیعه شدی؟ و او جواب داده بود؛ نه ولی سعه‌صدر دارم و تلاش می‌کنم به شیعیان احترام بگذارم.

انتهای پیام
captcha