دحوالارض؛ روز شکرگزاری برای آنچه داریم و از آن غافلیم
کد خبر: 4147695
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

دحوالارض؛ روز شکرگزاری برای آنچه داریم و از آن غافلیم

کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی گفت: فلسفه روز دحوالارض، فکر کردن به نعمت‌های بی‌شماری است که خداوند به ما عطا کرده و ما به‌دلیل برخورداری از آن غافلیم.

حجت‌الاسلام علی طاهری، کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام علی طاهری، کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در خصوص ویژگی‌ها و اعمال دحوالارض گفت: این روز که خداوند، گسترش یافتن زمین از محل خانه کعبه را یادآوری می‌کند، در واقع از روزهای مهم است.

وی با بیان اینکه در این روز خداوند با گسترانیدن زمین، به جهان حیات بخشید و مقدمات زندگی بر روی کره خاکی را فراهم کرد، افزود: خداوند در آیه ٣٠ سوره نازعات می‌فرماید: «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا؛ و پس از آن زمين را با غلتانيدن گسترد»، همچنین در آیه 33 می‌فرماید: «مَتَاعًا لَكُمْ وَلِأَنْعَامِكُمْ؛ تا وسيله استفاده براى شما و دام‌هايتان باشد»؛ بنابراین خداوند ملزومات زندگی کردن را برای ما در این روز فراهم کرده است، پس باید به بهانه این امر شکرگزار باشیم.

وی اظهار کرد: بعضی از نعمت‌ها به دلیل اینکه همیشه با انسان هستند دیده نشده و شاید جلب توجه نکند؛ زندگی کردن روی کره خاکی نیز مصداق همین امر است؛ اما روزی مانند دحوالارض به ما نشان می‌دهد که چه نعمت‌هایی داشته و داریم که شاید قدردان نباشیم.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: گذشته از اعمالی که بر این روز وارد است که با مراجعه به مفاتیح‌الجنان درک خواهد شد؛ توجه به شکرگزاری آنچه در دست داریم و اینکه اگر نبود زندگی معنای دیگری داشت، بسیار حائز اهیمت است. کمی تأمل کنیم که اگر زمین پر از آب بود زمینه‌ای برای زندگی کردن نداشتیم؛ بنابراین حس و حال خوب امروز به معنای برخورداری از نعمتی است که شاید چندان در میان دغدغه‌های زندگی روزمره دیده نشود.

وی گفت: پیش از هر عملی در این روز به شکرگزاری خداوند مشغول شویم و کمی درباره نعمت‌هایی که در اختیار داریم و حواسمان به آن نیست تفکر کنیم؛ نعمت‌هایی که شاید اگر یک دقیقه از زندگیمان حذف شوند، قادر به ادامه حیات نخواهیم بود. فلسفه این روز فکر کردن به نعمت‌های بی‌شماری است که خداوند به ما عطا کرده و ما به‌دلیل برخورداری از آن غافلیم و در واقع تفکر کردن در مورد آن ما را به خداشناسی خواهد رساند؛ پس فرصت را قدر بدانیم.

انتهای پیام
captcha