موفقیت کاروان قرآنی حج چگونه حاصل می‌شود + فیلم
کد خبر: 4149156
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹
حجت‌الاسلام خورشیدی بیان کرد:

موفقیت کاروان قرآنی حج چگونه حاصل می‌شود + فیلم

عضو کاروان قرآنی حج با بیان اینکه زمینه تلاوت قاریان ایرانی نسبت به گذشته در سرزمین وحی فراهم شده است، گفت: اگر بتوانیم آیات مرتبط با موضوع حج و سیره پیغمبر(ص) را به صورت ملموس تلاوت و پیام‌ آیات را منتقل کنیم، موفقیت بزرگی برای ما قاریان اعزامی خواهد بود.

کاروان قرآنی نور امسال با حضور ۲۰ قاری و حافظ قرآن کریم از ۱۲ استان عازم سرزمین وحی شده است تا ضمن اجرای برنامه و برپایی محافل قرآنی در بین زائران بیت‎‌الله‌الحرام و مدینه منوره، اهتمام جدی جمهوری اسلامی ایران به ترویج فرهنگ انس با قرآن را بین حجاج دیگر کشور‌ها منعکس کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمداسماعیل خورشیدی از اعضای کاروان قرآنی نور در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به فعالیت‌های شاخص کاروان قرآنی نور و برنامه‌های فعلی و پیش روی آن اظهار کرد: کاروان قرآنی نور یک حوزه فعالیتی دارد و طبعا بیشتر کار آن به برنامه‌های بعثه مقام معظم رهبری معطوف می‌شود. این برنامه‌ها با عنوان برنامه انس و معرف شناخته می‌شوند که در آن سخنرانی، مداحی و تلاوت مجلسی قرآن کریم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های دیگر کاروان قرآنی نور گفت: یکی دیگر از برنامه‌ها مدینه‌شناسی است که در این برنامه هم بحث تلاوت قرآن را داریم. حجاج ایرانی با توجه به حال و هوای این مکان مقدس و به طور خاص وقتی برنامه‌های قرآنی انجام می‌شود استقبال خوبی دارند. به عنوان مثال، بعداز ظهر‌ها که زائران در حالت احرام از هتل‌ها خارج می‌شوند و به قصد محرم‌ شدن به سمت مسجد شجره و بعد به مکه می‌روند در آنجا برنامه‌های بسیار عالی و پرشوری برگزار می‌شود. در خلال این برنامه‌ها به‌محض اینکه ما شروع به تلاوت قرآن می‌کنیم زائران خانه خدا شروع به اشک ریختن می‌کنند. این حس و حال هم به این دلیل است که مقدمات آماده شده و فضا مناسب است.

عضو کاروان قرآنی نور نوع دیگر برنامه‌های کاروان قرآنی را در مباحث مناجات‌خوانی، دعای کمیل و ندبه و همچنین جلسات روحانیون دانست و افزود: به لطف و عنایت خدا دوستان همگی توانمند هستند و توفیق تلاوت قرآن وجود دارد. البته باتوجه به شرایط موجود، زمینه تلاوت قرآن نسبت به گذشته فراهم‌تر شده است و بحث تلاوت قرآن توسط قاریان به‌صورت جدی بها داده شده است.

خورشیدی با بیان اینکه تحول در برنامه‌های قرآنی را در حج امسال شاهدیم، تصریح کرد: این اتفاق نسبت به گذشته فراهم‌تر شده است و قطعا این موضوع به برکت تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری است.

وی در خصوص استقبال عربستان از کاروان قرآنی گفت: حلقه‌های قرآنی مسجدالنبی روز‌های جمعه و شنبه برگزار می‌شود و ما نیز در این حلقه شرکت کردیم و بنده و استاد ابوالقاسمی تلاوت قرآن داشتیم. حتی با صدای بلند در جمع حلقه‌های قرآنی عربستانی‌ها و دیگر کشور‌ها توفیق تلاوت داشتیم. این برنامه‌ها جدا از حلقه‌های قرآنی کاروان ایرانی بود. اما اگر اجازه بدهند ما صدایمان کمی بلندتر باشد مردم بیشتر استقبال می‌کنند، اما در حلقه‌های قرآنی خودشان راحت‌تر قرآن می‌خوانیم و جالب است که دائما از ما می‌پرسند، اهل کجا هستید؟

عضو کاروان قرآنی نور با بیان اینکه کار‌های اداری و مباحث از این دست نسبت به سال‌های گذشته حج بسیار تسهیل شده است، گفت: یکی از مهمترین اهداف کاروان قرآنی تبلیغ تدبر در قرآن کریم است. همانطور که ما در این سفر به لحاظ جسمانی احساس نیاز به غذای خوب و تغذیه خوب می‌کنیم، زائر خانه خدا هم باید تغذیه روحانی شود. اصل تشریع حج در قرآن همین است و ما باید اتفاقاتی که در رابطه با پیغمبر خدا در مکه و مدینه رخ داده است و قرآن به طور مفصل در مورد آن‌ها سخن گفته تلاوت کنیم.

خورشیدی ادامه داد: اگر زائران خانه خدا با این آیات انس بگیرند، قطعاً به گونه‌ای دیگر این سفر روحانی را درک می‌کنند؛ لذا اگر بتوانیم آیات قرآن مخصوصا آیاتی که ارتباط مستقیم به بحث حج و سیره پیغمبر دارد به شکل ملموس بیان و در کنار تلاوت پیام‌های این آیات را منتقل کنیم برای ما موفقیت بسیار بزرگی خواهد بود.

وی در پایان گفت: حضور اساتید همه ساله در کاروان قرآنی نور بسیار عالی بوده است و برنامه‌های شاخصی را از آن‌ها شاهد بودیم و امسال نیز همچون سال‌های گذشته تلفیقی از یک جوان‌گرایی بسیار هوشمندانه را با کارایی بالا در کنار باتجربه‌هایی که می‌توانند از این تجربه در پیشبرد اهداف کاروان قرآنی استفاده کنند، شاهد هستیم. به علاوه اینکه کاروان این دوره به لحاظ محتوایی و انتقال پیام آیات قرآن کریم این قابلیت را دارد که در کنار تلاوت قرآن یک کار تدبری و محتوای خوب انجام دهد.

یادآور می‌شود اعضای این کاروان شامل؛ محمدحسین سعیدیان از تهران، امید حسینی‌نژاد از خراسان‌ رضوی، محسن یاراحمدی از لرستان، علی‌اکبر کاظمی از یزد، محمداسماعیل خورشیدی از قم، محمد کاظمی از تهران، سیدمحمد حسینی‌پور از سمنان، علیرضا عتیق‌زاده از زنجان، رسول تمجید از اردبیل، محمد موحدیان‌عطار از تهران، علی غلامی از قزوین، علی کبیری از مازندران، محمدمهدی روحانی از فارس، محمدرضا جاهدی‌نیا (حافظ) از خراسان رضوی و گروه همخوانی و مدیحه‌سرایی میعاد از خوزستان متشکل از باقر سواری، علی سواری، یاسر سواری، منصور علوی‌مرام و ایوب تمیمی از خوزستان است که از روزهای ابتدایی خرداد عازم عربستان شده‌اند.

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha