مدارس استثنایی به استانداردسازی نیاز دارند
کد خبر: 4150190
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۹
طریفی‌حسینی:

مدارس استثنایی به استانداردسازی نیاز دارند

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: فضای مراکز جامع سنجش، آموزش و توانبخشی نیاز به توجه جدی‌تری دارد و باید استاندارد لازم برای این مراکز فراهم شود تا خدمات جامعی که مدنظر است به افراد مورد نیاز داده شود. در حال هماهنگی و رایزنی هستیم که در تابستان فضاهای نامناسب را شناسایی کنیم تا از مهرماه بتوانیم مراکز استانداردی را به لحاظ فضا داشته باشیم.

حمید طریفی‌‌حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با میزان مدارس استثنایی کشور بیان کرد: خوشبختانه در حوزه فضای آموزشی برای دانش‌آموزان استثنایی مشکل حادی نداریم زیرا در این سال‌ها بسیار تلاش شد و خیرین بسیاری در این زمینه در کنار ما بودند و کمک کردند؛ حدود 80 درصد مدارس استثنایی کشور را خیرین می‌سازند.

وی ادامه داد: اکنون بیشتر بحث استانداردسازی فضاهای آموزشی را دنبال می‌کنیم تا استاندارد متناسب با نوع معلولیت دانش‌آموزان ایجاد شود؛ مثلاً برای دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا باید استاندارد فضا و تجهیزات رعایت شود. پروژه‌هایی در بعضی از استان‌ها در حال اجراست که برای بعضی از گروه‌های معلولیت مدارس تخصصی می‌سازند مثل مدرسه نابینایان یا ناشنوایان و اوتیسم.

طریفی‌حسینی افزود: فضای مراکز جامع سنجش، آموزش و توانبخشی نیاز به توجه جدی‌تری دارند و باید استاندارد لازم برای این مراکز فراهم شود تا خدمات جامعی که مدنظر است به افراد مورد نیاز داده شود. در حال هماهنگی و رایزنی هستیم که در تابستان فضاهای نامناسب را شناسایی کنیم تا از مهرماه بتوانیم مراکز استانداردی را به لحاظ فضا داشته باشیم.

کمبود مدارس استثنایی در بعضی مناطق

وی با بیان اینکه خیرین در خراسان رضوی بسیار فعال هستند بیان کرد:‌‌در  شیروان خراسان شمالی، شهرک صدرا در شیراز و شهریار در استان تهران با کمبود مدرسه خاص مواجه هستیم و نیاز به توسعه و ساخت مدرسه داریم ولی در بسیاری از مناطق نسبت به شدت نیازی که برای ساخت مدرسه عادی داریم برای مدارس استثنایی وجود ندارد. در بسیاری از مناطق می‌توان کلاسی را ضمیمه مدارس عادی کرد و در هر منطقه‌ای که چند دانش‌آموز شناسایی شوند کلاسی را در ضمیمه مدارس عادی به عنوان کلاس استثنایی ایجاد ‌می‌کنیم تا شرایط تحصیل برای دانش‌آموزان با شرایط ویژه در این مدارس فراهم کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در رابطه با برگزاری کلاس‌های مشاوره برای خانواده‌های دانش‌آموزان استثنایی بیان کرد: به تعدادی مرکز مشاوره خانواده ذیل انجمن اولیا و مربیان کشوری ویژه دانش‌آموزان استثنایی مجوز داده شده است تا  کار مشاوره را انجام دهند. همچنین حضور مشاور یکی از پست‌هایی است که در مراکز جامع تعریف کردیم و مصوب شده است و در این مراکز هم به دانش‌آموزان و هم به خانواده‌های آنها مشاوره داده می‌شود.

راهبرد خانواده محوری بر برنامه‌‌های آموزشی و پرورشی

وی با بیان اینکه اصولاً خانواده محوری یکی از راهبردهای حاکم بر برنامه‌‌های آموزشی و پرورشی است ادامه داد: در کنار خانواده می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم. خانواده باید واجد یکسری آموزش‌ها و توانمندی‌هایی باشد تا در کنار مدرسه بتواند مسئولیت‌های تربیتی خود را مؤثرتر انجام دهد. بنابراین توانمندسازی خانواده‌ها نیز از اولویت‌هاست و به صورت مستمر در طول سال‌های تحصیلی در مدارس کار آموزش آنها با اطلاع رسانی‌ها، بروشورها و کلاس‌های حضوری انجام می‌شود و آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند.

طریفی‌حسینی اضافه کرد: در حال طراحی یک برنامه مجازی‌ هستیم که یک سیستم هوشمند چند سطحی است و بچه‌ها شناسایی می‌شوند و یکسری خدمات تخصصی به آنها ارائه می‌شود. بخشی از این برنامه مخصوص خانواده طراحی شده تا یکسری تمرینات و تکالیف بچه‌ها زیر نظر خانواده انجام بگیرد. در این برنامه تمریناتی برای توانمندسازی خانواده بارگذاری می‌شود تا خانواده‌ها نحوه کار با دانش‌آموز را یاد بگیرند و بهتر نقش تربیتی خود را عمل کنند.

آموزش عملی نماز و وضو به دانش‌آموزان استثنایی

وی در رابطه با جایگاه آموزش‌های دینی و مذهبی و تقویت نشاط معنوی در مراکز مدارس استثنایی بیان کرد:  از سال‌ها قبل در حال انجام طرحی در مدارس هستیم که آموزش عملی نماز و وضو علاوه بر درس‌‌های که در کتاب‌ها وجود دارد به دانش‌آموزان تدریس می‌شود. این آموزش‌ها ویژه دانش‌آموزان کلاس ششم تحت عنوان «سودای بندگی» است. همچنین کتاب‌های احکام خاص دختران و پسران ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تألیف شده و در اختیار مدارس است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: بیش از هزار و ششصد نفر از دانش‌آموزان در مسابقات فرهنگی، هنری و قرآن و عترت شرکت کرده‌اند که استان خراسان رضوی معمولاً میزبان این مسابقات است.  بچه‌ها در این برنامه تجربه سفر معنوی و شرکت در مسابقه را خواهند داشت. همچنین در پایگاه‌های تابستانی ما بحث کارگاه‌های قرآنی و کارهای فرهنگی و تربیتی جایگاه ویژه‌ای دارد.

حضور روحانیون طرح امین در مدارس استثنایی

طریفی‌حسینی در رابطه با حضور مشاوران مذهبی در مدارس استثنایی بیان کرد: با ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا روحانیون طرح امین در مدارس استثنایی هم حضور پیدا کنند. با استان‌ها هماهنگ شده تا از ظرفیت روحانیون استفاده شود. مدارس استثنایی ارتباط خوبی با خانواده‌ها، نهادها و مؤسسات عمومی غیر دولتی، NGOها دارند و بسیاری از کارها با حضور خیرین انجام می‌شود و در این زمینه نیز اولیایی که مهارتی دارند با حضور خود مدارس به ما کمک می‌کنند.

وی اظهار کرد: امسال برای اولین بار اردوی دانش‌آموزان زیارت اولی برگزار می‌شود و پانصد نفر دانش‌آموز استثنایی که بسیاری از آنها مشکلات جسمی - حرکتی دارند و لازم است تا همراه داشته باشند به همراه صد نفر عوامل اجرایی به مشهد فرستاده می‌شوند. پارسال نیز حدود 500 نفر از دانش‌آموزان به همراه خانواده‌های شاهد و ایثارگری که دانش‌آموز استثنایی داشتند به مشهد فرستاده شدند. 

انتهای پیام
captcha