نشست تخصصی بررسی جایگاه علم در برنامه هفتم توسعه در گلستان برگزار شد
کد خبر: 4152427
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

نشست تخصصی بررسی جایگاه علم در برنامه هفتم توسعه در گلستان برگزار شد

نشست تخصصی «بررسی جایگاه علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در برنامه هفتم توسعه» با حضور رئیس جهاد‌دانشگاهی گلستان و پژوهشگران، نخبگان و دانشگاهیان به همت معاون فرهنگی جهاد‌دانشگاهی روز گذشته در سالن اجتماعات شهید نادران جهاددانشگاهی برگزار شد.

نشست تخصصی اقتصاد دانش بنیان در برنامه هفتم توسعه در جهاد دانشگاهی گلستانبه گزارش ایکنا از گلستان، نشست تخصصی «بررسی جایگاه علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان در برنامه هفتم توسعه» با حضور رئیس جهاد‌دانشگاهی گلستان و پژوهشگران، نخبگان و دانشگاهیان به همت معاون فرهنگی جهاد‌دانشگاهی با موضوعات نظام علم و فناوری کشور در تدوین برنامه‌های توسعه کشور چه نقشی دارند، در اجرای برنامه‌های توسعه کشور نظام علم و فناوری چه جایگاهی دارند و جایگاه نظام علم و فناوری کشور در رصد برنامه‌های انجام شده کجاست؟ روز گذشته، 12 تیرماه در سالن اجتماعات شهید نادران جهاددانشگاهی برگزار شد.

تبیین جایگاه پژوهشگران در برنامه توسعه کشور 

ابراهیم شهبازی، رئیس جهاددانشگاهی گلستان در این نشست به تبیین و اهمیت موضوع جایگاه علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که نسبت به جایگاه علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان در لایحه برنامه هفتم نقدهای وارد شده از جمله مغایرت آن با اسناد بالادستی و اقتصاد دستوری و توجه نداشتن کافی به بحث معیشت و علت انگاری معلول‌ها که این موضوع باید از نظر نخبگان و پژوهشگران مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس جهاددانشگاهی گلستان با بیان این سؤال که آیا ما به‌عنوان نظام علم و فناوری با وجود وزارتخانه و پژوهشگاه جایگاهی در تبیین برنامه‌ها توسعه داریم یا خیر؟ گفت: علمی که از علوم و احادیث نشئت گرفته شود و به تولید دانش و ثروت و رفع مشکلات معیشتی مردم کند می‌تواند سودمند باشد لذا فاصله‌ بین سیاستگذار و پژوهشگر وجود دارد که می‌توان با گفتمان‌سازی از طریق رسانه‌ها فاصله را بین مجلس و دولت و جامعه نخبگاهی کاهش داده و جایگاه پژوهشگران در برنامه توسعه کشور تبیین شود.

شهبازی ادامه داد: جهاددانشگاهی که با هدف گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها در سطح جامعه برای نیل به خوداتکایی و همچنین گسترش طرح‌های کاربردی و نیمه صنعتی از طریق پیوند با مراکز علمی و تحقیقاتی و با به کارگیری نتایج پژوهش‌ها شکل گرفته پلی بین صنعت و دانشگاه است.

شهبازی به اصلاح ژنتیک و به نژاد اسب اصیل ترکمن در گلستان اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل عقب ماندگی کشورمان در تولید ناخالص داخلی عدم استفاده صحیح از ظرفیت‌های موجود است که این‌ اقدام آورده اقتصادی خوبی برای گلستان به همراه خواهد داشت.

اعتبارات پژوهشی در دانشگاه بسیار پایین است

محمد فرهنگی، مدیر پژوهشی دانشگاه گنبدکاووس در ادامه این نشست، افزود: آنچه واقعیت دارد این است که پژوهشگر در برنامه‌ریزی توسعه دانش‌بنیان نقش خاصی ندارد، لذا این مسئله باید به خوبی تبیین شود که وقتی اقداماتی در زمینه دانش بنیان رخ داده و آماری داده می‌شود باید اطلاع کافی از روند اجرای برنامه توسعه هفتم ارائه شود.

مدیر پژوهشی دانشگاه گنبدکاووس به کمبود بودجه اعتباری دانشگاه‌ها در زمینه اقدامات پژوهشی دانشجو اشاره کرد و گفت: پژوهش‌های خوبی در سال‌های اخیر توسط دانشگاهیان انجام شده اما متأسفانه به دلیل کمبود منابع اعتباری و هزینه بر بودن انجام پژوهش بیشتر پژوهش‌های کاربردی مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

سید سجاد خالقی، مسئول دفتر اقتصادی استاندار گلستان هم در این نشست تصریح کرد: معمولاً وقتی دولت و مجلس غیر همسو باشند، برنامه‌ها در دستور کار قرار نمی‌گیرد و علی‌رغم آنکه این برنامه‌ها در راستای سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری تدوین و مصوب شده است متأسفانه پژوهش‌ها چندان جنبه اجرایی به خودش نمی‌گیرد.

این کارشناس با تأکید بر اهمیت وجود منابع مالی کافی در اجرای برنامه‌ها، گفت: همه برنامه‌ها نیازمند منابع مالی هستند و وقتی منابع کافی برای اجرای برنامه‌ها مهیا نباشد برنامه قابلیت اجرایی خودش را از دست می‌دهد.

برگزاری ۱۸ نشست تخصصی حکمرانی استانی 

 محمدرضا نوروزی، معاون آموزش وپژوهش استانداری گلستان هم در این نشست با بیان اینکه امروز در جایی که نیازمند تغییر و تحول هستیم حوزه حکمرانی است، افزود: حکمرانی نو یعنی مبتنی بر حقانیت انقلاب و اصالت جمهوری اسلامی و توجه به اینکه با ایمان و باور به نظریه مبانی ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی حرکت کنیم اما بپذیریم که امروز در حوزه مربوط به قلمرو حکمرانی دچار چالش‌هایی هستیم و اگر این چالش‌ها را حل نکنیم روز به روز این چالش‌ها بیشتر می‌شود.

نوروزی استقلال را مهمترین رکن نظام حکمرانی دانست و گفت: برای این استقلال باید تولیدکننده باشیم زیرا در غیر این صورت نمی‌توانیم استقلال خود را حفظ کنیم و به‌ تبع آن نمی‌توانیم هویت و آزادی و دین خود را نگه بداریم.

معاون آموزش وپژوهش استانداری گلستان از اجرای همایش پژوهش و توسعه دانش‌بنیان در برنامه هفتم توسعه خبر داد و اظهار کرد: این همایش ۱۸ تیرماه با حضور حجت‌الاسلام خسرو پناهی، به میزبانی استان برگزار می‌شود، امید است بتوانیم ذره‌ای از اقدامات پژوهشی را به منصه ظهور برسانیم.

محسن قلی‌پور، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی گلستان در این نشست گفت: متأسفانه در فرایند آسیب‌شناسی اگر سندی نوشته می‌شود چه اسناد بالادستی در سطح کلان و غیره نظارتی صورت نگرفته و به فراموشی سپرده می‌شود و این یکی از چالش‌های اساسی در تمام مباحث پژوهش است.

وی اظهار کرد: اگر به کشورهای توسعه یافته در بحث پژوهش نگاه کنیم بیشتر ارزش افزوده آنها در زمینه بازیابی و برندسازی بوده ولی کشورهای کمتر توسعه یافته بیشتر تولید کننده هستند لذا باید ریشه‌یابی کنیم که علت اصلی این کار کجاست؛ باید به این فرهنگ برسیم که مدل توسعه کشور چه هست، در برابر توسعه کلان کشور به این باور نرسیدیم چون به این باور نرسیدیم نمی‌توانیم سهمی در توسعه اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم.

پژوهش‌ها باید به سمت تجاری‌سازی بروند

عماد آیدانی، مدیر شتاب دهنده ایمن صنعت هیرکانیا و از فعالان حوزه فناوری در این نشست با اشاره به سهم دانشگاه‌ها در تولید دانش بنیان، گفت: دانشگاه‌ها به‌عنوان بازوی علمی کشور باید جایگاه خود را در تولید دانش‌بنیان در سطح کشور مشخص کنند و اگر این همگرایی در جهت رشد تولید و فناوری صورت بگیرد به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

وی با بیان‌ اینکه پژوهش‌ها باید به سمت تجاری‌سازی بروند، افزود: پژوهشی تأثیرگذار خواهد بود که بتواند کاربردی و منجر به تجاری‌سازی شود و اگر این اقدام در سطح کلان اتفاق نیفتد باید گفت که نتوانستیم اقدامات خوبی انجام دهیم و این نیاز به بازنگری اساسی دارد.

ستار بردی فجوری، رئیس‌گروه پژوهش وتحقیقات آموزش وپرورش استان گلستان‌ گفت: متأسفانه بخش تخصصی آموزش و پرورش از تدوین بخش علم و فناوری برنامه هفتم اطلاعی ندارد و انتظار ما بر این بود که تدوین لایحه توسعه به سراغ ما می‌آمدند و این یکی از مشکلات عمده در بحث تولید دانش‌بنیان در برنامه هفتم توسعه است.

رئیس گروه پژوهش و تحقیقات آموزش و پرورش استان گلستان با بیان اینکه در پژوهش کیفیت نادیده گرفته شده است، ادامه داد: ‌یکی از مشکلات اساسی نظام آموزشی کمبود معلم است و هرساله آموزش و پرورش برای پرکردن این خلأ با مشکلات اساسی مواجهه است لذا اگر ما نظام آموزشی به سمت تولید دانش بنیان بروند بیشتر مشکلات نظام آموزشی حل خواهد شد.

امیدرضا رستاقی، مدیر مرکز رشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: جهاددانشگاهی می‌تواند پلی بین دانشگاه و جامعه باشد و این رسالتی است که بر عهده جهاددانشگاهی قرار دارد.

مدیر مرکز رشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری از ظرفیت دانشگاه‌ها برای نظام شناسایی مسائل جامعه و صنعت استفاده کنند، تصریح کرد: دانشگاه‌ها در مسیری گام بردارد که مسئله محور، ماموریت‌گرا و مهارت‌محور باشند و به نیازها و مشکلات بخش صنعت و جامعه پاسخ دهند.

رستاقی با بیان اینکه جزیره‌ای کارکردن دانشگاه‌ها باعث شده نیاز جامعه در بحث تولید و دانش بنیان و فناوری مغفول واقع شود،گفت: باید بین نیاز جامعه در زمینه تولید دانش و دانشگاه‌ها تطبیق داده شود و از جزیره ای کارکردن پرهیز و نیاز جامعه را با تولید و دانش و فناوری در دانشگاه گره بزنیم.

انتهای پیام
captcha