شورای نگهبان نقش خطیری در صیانت از سلامت ساختار سیاسی کشور دارد + صوت
کد خبر: 4155464
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۲
مصباحی‌مقدم:

شورای نگهبان نقش خطیری در صیانت از سلامت ساختار سیاسی کشور دارد + صوت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جایگاه رفیع شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی گفت: شورای نگهبان نقش ویژه‌ای در صیانت از سلامت ساختار سیاسی کشور با بررسی صلاحیت نامزدها برای انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و مجلس خبرگان رهبری دارد که آن را مبدل به نهاد پاسدار و حافظ جمهوریت و اسلامیت نظام کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با ایکنا، به مناسبت 26 تیر، سالروز تأسیس شورای نگهبان درباره جایگاه و اهمیت این نهاد در ساختار سیاسی کشور گفت: شورای نگهبان براساس قانون اساسی عضو لاینفک قانونگذاری کشور است. علاوه بر این شورای نگهبان ناظر اصلی انتخابات و بررسی‌کننده وضعیت صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و مجلس خبرگان رهبری است.

وی افزود: دیگر وظیفه مهم شورای نگهبان بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی و تطبیق آنها با موازین شرع و قانون اساسی و اعلام نظر در این خصوص است و مصوبات مجلس زمانی به قانون تبدیل می‌شوند که تأیید این شورا را داشته باشند.

شورای نگهبان؛ نهادی خاص جمهوری اسلامی

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: بعد تطبیق با شرع را شش فقیه شورا و بعد تطبیق با قانون اساسی را همه اعضا؛ اعم از فقها و حقوقدانان، انجام می‌دهند و شورای نگهبان تاکنون این وظایف را به خوبی و با دقت انجام داده‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی‌مقدم با اشاره به سابقه نهادی مانند شورای نگهبان در مجلس مشروطه گفت: در تجدید نظر در قانون اساسی مشروطه پنج فقیه به منزله فقهای طراز اول تعیین شدند که مصوبات مجلس شورای ملی را با شرع تطبیق دهند و این مصوبات با تأیید این فقها قابلیت اجرا پیدا می‌کرد و قانون می‌شد. در حقیقت چنین نهادی با چنین وظایفی در قوانین اساسی سایر کشورها وجود ندارد و خاص جمهوری اسلامی است.

صیانت از سلامت ساختار نظام

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش مهم شورای نگهبان در صیانت از سلامت ساختار سیاسی کشور با بررسی صلاحیت نامزدها برای انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و مجلس خبرگان گفت: این وظیفه طبق قانون اساسی برعهده شورای نگهبان گذاشته شده و از این منظر این نهاد جایگاه رفیع، حساس و معتبری در ساختار سیاسی کشور دارد که آن را مبدل به نهاد پاسدار و حافظ جمهوریت و اسلامیت نظام کرده است.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان براساس این اختیارات قانونی می‌تواند جلوی تخلفات و انحرافات در جریان برگزاری انتخابات را با قوت و قدرت بگیرد و از حق انتخاب و آرای مردم صیانت کند.

ریشه هجمه‌ها به شورای نگهبان

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره سابقه طولانی‌مدت هجمه به رکن و نهاد شورای نگهبان از سوی دشمنان و مخالفان گفت: این هجمه‌ها از مواضع مختلفی است؛ برخی به دلیل اینکه اسلامیت نظام را نمی‌پذیرند، این نهاد را نیز در ساختار نظام جمهوری اسلامی برنمی‌تابند و شورای نگهبان نیز یکی از نمادهای اسلامی بودن نظام است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم ابراز کرد: بعضی دیگر نیز به دلیل القائات و تبلیغات دروغین از بیرون تحت تأثیر قرار گرفته و با چنین نهادی مخالفت می‌کنند و در نهایت عده دیگری هم ممکن است نقطه نظرات شخصی خود را در اینگونه مخالفت‌ها و هجمه‌ها مبنا قرار بدهند. باید گفت در این وضعیت قانون اساسی به منزله میثاق ملی جایگاه قانونی شورای نگهبان و وظایف آن را مشخص کرده و لذا در اصل وجود و قانونی بودن این نهاد جای هیچگونه مناقشه نیست.

وی یادآور شد: البته ممکن است برخی افراد به صورت موردی و مصداقی نسبت به عملکرد شورای نگهبان انتقاد داشته باشند که این با هجمه‌های معاندان متفاوت است و به نظر می‌رسد باید کلیت عملکرد شورای نگهبان را مبنای داوری قرار داد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: براین مبنا قضاوت صحیح و منصفانه از عملکرد شورای نگهبان در طول دوران فعالیت خود حکایت از اهمیت و تأثیرگذاری مثبت این نهاد در ساختار سیاسی و تصمیم‌گیری کشور و نظارت مؤثر آن در مسائل پنهان از چشم مردم دارد که این نهاد را برای عموم مردم اعتمادآفرین کرده است.

نگاه غیر جناحی شورای نگهبان   

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی‌مقدم درباره برچسب جناحی و سیاسی برخی مخالفان به عملکرد شورای نگهبان گفت: بارها اعضای شورای نگهبان در این رابطه توضیح داده‌ و براساس اسناد و مدارک از خود دفاع کرده‌اند. نگاه من هم نسبت به شورای نگهبان این نیست که رویکرد سلیقه‌ای در حمایت از یک جریان و جناح و مخالفت با جناح دیگر و مناقشه کردن در خصوص صلاحیت نامزدهای آن جریان دارد.

کد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان اظهار کرد: عملکرد کلی شورای نگهبان در این رابطه نیز نشان می‌دهد که همه جریان‌ها و جناح‌های سیاسی در برهه‌های مختلف با همین نظارت شورای نگهبان و رأی مردم توانسته‌اند مجلس یا ریاست جمهوری را در اختیار بگیرند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری          

انتهای پیام
captcha