توصیه‌هایی برای استفاده بهتر از ظرفیت ماه محرم
کد خبر: 4156159
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴

توصیه‌هایی برای استفاده بهتر از ظرفیت ماه محرم

آیت‌الله‌العظمی سید محمدتقی مدرسی در آستانه فرا رسیدن ماه محرم‌ الحرام پیامی صادر کرد و به بیان توصیه‌هایی برای استفاده بهتر از ماه محرم پرداخت.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی محمدتقی مدرسی، آیت‌الله‌العظمی سید محمدتقی مدرسی در آستانه فرا رسیدن ماه محرم‌ الحرام پیامی صادر کرد که متن آن را در ادامه می‌خوانید؛

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين وصلى الله على محمد وآله الطاهرين

السلام عليک يا ابا عبدالله وعلى الارواح التي حلّت بفنائک عليكم مني جميعاً سلام الله أبداً ما بقيت وبقي الليل والنهار

ماه محرم‌الحرام که سرشار از رحمت الهی برای بشریت است فرا رسید؛ میلیون‌ها تن در انتظار کشتی نجات امام حسین علیه‌السلام نشسته‌اند تا آنان را از گردباد فتنه به ساحل امنیت برساند. مگر نه این است که به گفته پیامبر گرامی صلی‌الله‌علیه‌وآله که هرگز سخن گزاف بر زبان نرانده، بر عرش الهی نوشته شده که حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است؛ و این سخن خبر از رحمت لایتناهی الهی دارد.
و چه سخن عظیمی است از جانب نبی اکرم، که او پیامبر رحمت و سبط شهید او باب وسیع رحمت الهی است. این سخن حکمتی عظیم است که تمامی ابعاد زندگی دنیا و آخرت را در بر می‌گیرد. امت اسلام همگی در انتظار موسم رحمت در عاشورا و پس از آن در اربعین هستند تا خداوند سبحان آنان را از تاریکی فرهنگ‌های جاهلیت به روشنایی هدایت کند، جایی که مشعل هدایت اباعبدالله(ع) افراشته است.

خداوند حکیم می‌فرماید: ﴿اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ﴾؛ «خداوند، سرور مؤمنان است و آنان را از تاريكى‌ها و گمراهى‌ها خارج ساخته به سوى روشنايى هدايت مى‌كند. اما سرپرست كافران شیطان است و آنها را از روشنايى خارج ساخته، به سوى تاريكى‌ها مى‌برد و اينان در آتش جاودانه‌اند».

تمامی ما در انتظار رحمت الهی هستیم که از نور هدایت سیدالشهدا(ع) سرچشمه می‌گیرد و با دمیدن امید، ناامیدی را نابود کرده و در سایه‌سار ولایت بر تاریکی خودخواهی و اختلافات ناشی از هوای نفس، تعصب، نژادپرستی، حزب‌گرایی و طبقه‌بندی‌های اجتماعی نورافشانی می‌کند.

راه روشن سیدالشهدا(ع) نور درخشانی است که بر تمام زوایای زندگی بشر می‌تابد و ما را به سوی خدا هدایت می‌کند تا بتوانیم با عزم به چالش با ضعف‌های خود رفته و از زندان نفس به حقیقت و از حصار منافع شخصی به سوی اهداف بزرگ رهایی یابیم.

از سوی دیگر در این رویکرد بی‌غرض و مکتب یکپارچه‌ای که در آرمان حسینی نهفته است، هر یک از دوستداران در صدد بهره هر چه بیشتر از این مکتب هستند. و بر علما، خطبا و هیئت‌داران حسینی است که با عزم بیشتر و با الگو گرفتن از حضرت اباعبدالله(ع) در راه وحدت و حل مشکلات امت گام بردارند.

جهان امروز نیاز مبرمی به خروج از بحران‌های انباشته خود دارد، آیا نمی‌بینید که چگونه دیدگاه تنگ مادی‌گرایانه جهان را در یک سلسله بحران گرفتار کرده است و از بحرانی به بحران دیگر سوق می‌دهد، چه در زمینه اقتصادی، چه سیاسی و چه نظامی؟ ما به عنوان دوستداران سیدالشهدا(ع) در سطح فردی و اجتماعی باید از مشعل و پرچم هدایت و اصلاح ایشان بهره برده و همگان را به سوار شدن بر کشتی نجات امام حسین(ع) دعوت کنیم.

در این راستا توجه به چند نکته ضرورت دارد:

اول: سیره امام حسین(ع) را مطالعه کرده و در پندهای تاریخی آن با راستی و شفافیت تأمل کنیم.

دوم: از روش و منش ایشان در زندگی خود استفاده کنیم. چرا که ایشان تا روز قیامت امام و سرور است و باید سیره و کلام نورانی حضرت، راه و روش ما برای اصلاح خود، زدودن ناپاکی‌ها، اصلاح روابط ما با یکدیگر و ایجاد وحدت و روحیه ایثار باشد.

سوم: جهانیان را به سوی خدا و ارزش‌های والا و تعالی روح دعوت کنیم. امام حسین(ع) در برابر خداوند متعال ارادت و خضوع داشت و بالاترین مراتب بخشش در راه خدا را می‌توان در وجود مبارک ایشان مجسم کرد. جهان امروز بُعد معنوی زندگی را از یاد برده و در ورطه پلیدی‌های ظاهری و باطنی گرفتار شده است. و به سبب شدت دوری از خداوند و ارزش‌های معنوی، به قوم لوط اقتدا کرده و این رذیلت نابخشودنی را ترویج می‌کند، گناهی که بیم آن می‌رود سبب نزول عذاب الهی بر ملت‌ها باشد، همان‌گونه که قوم لوط را دچار عذابی سخت کرد.

چهارم: در مکتب امام حسین(ع) شخصیت‌های بزرگ و با منزلتی حضور دارند. مثل اعلای وفاداری، حضرت عباس (ع) و الگوی صبر و استقامت، زینب کبری(س)، و نیز جناب علی‌اکبر(ع) که به فرموده پدر بزرگوارش شبیه‌ترین مردم در سیرت و صورت به پیامبر اسلام(ص) بود؛ همچنین دیگر اصحاب نیک حضرت از جمله حبیب‌بن‌مظاهر، حربن‌یزید ریاحی و ده‌ها تن دیگر که تجلی صفات متعالی امام حسین(ع) بودند و هر کدام آنها پرتوی‌ بودند از مشعل هدایت.

پس از یاران حضرت، دوستداران ایشان ویژگی‌های والای مکتب عاشورا همچون شجاعت، استقامت و فداکاری را نسل به نسل به یکدیگر منتقل کردند که سبب قدرت، استحکام و والایی امت گشت.
و امروز با وجود گذشت قرن‌ها از واقعه عاشورا، به نام مبارک سیدالشهدا(ع) همچنان در برابر طاغوت‌ها، سختی‌ها و فتنه‌ها ایستاده‌ایم و هر ساله مؤمنان روحیه ایمان، تقوا، مقاومت و تمامی صفات خیر را در خود بازسازی می‌کنند و بر صلابت و قدرت امت در برابر فشارهای بزرگ می‌افزایند؛ تا این روحیه را زنده و این مسیر را تا زمان ظهور امام عصر(عج) روشن نگه دارند. امام غایبی که سرمایه بشریت است و با داعیه انتقام از جد شهید خود می‌آید و جهان را سرتاسر مملو از عدل و داد می‌کند، پس از آنکه از ظلم و ستم سرشار شد.

به راستی که امام حسین(ع) وارث پیامبران و امام عصر(عج) وارث ایشان است، ما در انتظار ظهور و قیام مبارکش خواهیم ماند و در این راه تمامی ابزارهای ضعف و رخوتی که بر امت اعمال می‌شود را شکست داده و کنار می‌زنیم.

انتهای پیام
captcha