موازین بهداشتی در مراسم سوگواری‌های حسینی رعایت شود
کد خبر: 4156429
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶

موازین بهداشتی در مراسم سوگواری‌های حسینی رعایت شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت تشدید رعایت توصیه‌های بهداشتی در مراسم‌ها، از مردم و هیئت‌های مذهبی خواست با توجه به آغاز ایام محرم و صفر و برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان(ع)، نسبت به رعایت موازین بهداشت فردی و محیطی تلاش کنند.

عباس رضاییان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عباس رضاییان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز، 28 تیرماه گفت: با توجه به برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان(ع) در ایام محرم و صفر در جای جای ایران اسلامی و اهمیت سلامت عزاداران، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط مردم و هیئت‌های مذهبی از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده است، کارشناسان بهداشت محیط بر رعایت موازین بهداشت فردی و محیطی، تهیه و توزیع نذورات و وسایل و تجهیزات بهداشتی در مساجد، تکایا، هیئت‌ها و موکب‌ها نظارت مستمر دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: هیئت‌های مذهبی، تکایا، مساجد و موکب‌ها در انجام نذورات و اطعام در مراسم عزاداری سوگواران، هرگونه پخت و پز را در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی انجام دهند و تمامی افراد درگیر در توزیع آب و غذا، باید دارای کارت بهداشت بوده و بهداشت فردی را در هنگام خدمت‌دهی رعایت کنند.

رضائیان‌زاده با بیان اینکه مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد، بیان کرد: از مواد غذایی دارای بسته‌بندی بهداشتی مورد تایید وزارت بهداشت، استفاده شود.

وی با تأکید بر عدم انجام ذبح و قربانی در جلوی هیئت، از مدیران برنامه‌های مذهبی خواست از فرآورده‌های خام دامی با کشتار مجاز و یا بسته‌بندی شده که مورد تأیید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است، استفاده کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از نگه‌داری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری شود و در صورت الزام به نگه‌داری بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته در دمای زیر 4 درجه سانتی‌گراد یا بالای 63 درجه سانتی‌گراد (روی شمعک گاز) نگه‌داری گردند تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر 63 درجه نرسد.

وی اظهار کرد: در صورت استفاده از ظروف یک‌بار مصرف برای توزیع مواد غذایی گرم، از ظروف یک‌بار مصرف مناسب استفاده و از بسته‌بندی غذا بیش از دو ساعت قبل از مصرف، خودداری شود.

رضائیان‌زاده از تمام دست‌اندرکاران و سوگواران شهادت سالار شهیدان(ع) خواست تا پسماندهای تولید شده را به صورت بهداشتی در سطل‌ها یا کیسه‌های زباله جمع‌آوری کنند.

عدم نگه‌داری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه و عدم توزیع آب، شربت و یا شیر فاقد بسته‌بندی در بین دسته‌های عزاداری و یا در مراسم سوگواری دیگر توصیه‌های معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.

انتهای پیام
captcha