لزوم اجماع کشور‌های اسلامی در محکومیت توهین‌ به قرآن
کد خبر: 4156907
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
شریفیان در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

لزوم اجماع کشور‌های اسلامی در محکومیت توهین‌ به قرآن

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: به باور من وزارت خارجه و دستگاه‌های فرهنگی و سیاسی و تصمیم‌ساز که در امر سیاست خارجی اثرگذار هستند باید مواضع خود را آشکارتر و فعال‌تر سازند و دست به بسیج افکار عمومی و اتحاد و انسجام دولت‌های اسلامی در واکنش به اقدام توهین‌آمیز علیه قرآن کریم بزنند.

مهدی شریفیان

مهدی شریفیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تکرار اقدام توهین‌آمیز مهاجر عراقی در سوزاندن قرآن که با مجوز دولت سوئد انجام شد، گفت: اسلام دومین دین در جهان است که پیروان بسیاری را به خود اختصاص داده و بیش از یک و نیم میلیارد نفر پیرو این دین الهی هستند و لذا باید همه دولت‌ها که ادعای دموکراسی و پایبندی به حقوق بشر را دارند، به باور‌ها و تفکرات آن احترام بگذارند.

وی افزود: متأسفانه توهین به باور‌ها و تفکرات مسلمانان در غرب به یک رویه تبدیل شده و حتی برخی دولت‌های غربی آن را قانونی کرده‌اند و مجوز‌های لازم را هم صادر می‌کنند. این در حالی است که در کشور‌های مسلمان مانند ایران پیروان دیگر ادیان الهی آزادانه تحصیل می‌کنند، فعالیت سیاسی و اجتماعی انجام می‌دهند و باورهایشان را هم حفظ کرده‌اند.

تفسیر بیراهه از دموکراسی و حقوق بشر

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آزادی تعریف دارد و حدودی برای آن تعیین شده است، تصریح کرد: قرار نیست توهین و تجاوز به باور‌های پیروان دومین دین بزرگ جهان را به اسم دموکراسی توجیه کرد. حتی کشور‌های غربی حد و مرزی برای آزادی قائل شده‌اند و اجازه نمی‌دهند هر اقدامی که امنیت اجتماعی و روانی جامعه را به دنبال دارد، سر بزند. انتظار می‌رود دول غربی اجازه ندهند معنا و مفهوم دموکراسی و حقوق بشر به بیراهه برود و هر اقدام هنجارشکنانه را ذیل دموکراسی تعریف کنند.

شریفیان در بخشی دیگر از این گفت‌وگو بر ورود فعالانه دستگاه‌ها به ویژه وزارت امور خارجه تأکید و تصریح کرد: به باور من وزارت خارجه و دستگاه‌های فرهنگی و سیاسی و تصمیم‌ساز که در امر سیاست خارجی اثرگذار هستند باید مواضع خود را آشکارتر و فعال‌تر سازند و دست به بسیج افکار عمومی و اتحاد و انسجام دولت‌های اسلامی در واکنش به این اقدام توهین‌آمیز بزنند.

ضرورت اجماع کشورهای اسلامی

وی گفت: احضار سفیر سوئد اقدام کوچکی است که وزارت خارجه کشورمان انجام داده و اصلاً کافی نیست؛ بلکه باید ابعاد این اعتراض و مطالبه‌گری را گسترش داد. مثلاً با انجام مذاکرات در سطح رهبران جهان اسلام بستر‌های لازم برای تظاهرات صد‌ها میلیون مسلمان در سراسر کشور‌های اسلامی را فراهم سازند یا اینکه در سازمانی مانند سازمان کنفرانس اسلامی علیه این اقدام توهین‌آمیز بیانیه تند و صریحی صادر شود و حتی اقدامات قهرآمیز مانند تحریم یا کاهش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با سوئد در دستورکار دول اسلامی قرار گیرد تا از این طریق اجازه ندهند قران‌سوزی و توهین به مقدسات مسلمانان به یک رویه معمول تبدیل شود.

انتهای پیام
captcha