حق دین‌ورزی در نهادهای بین‌المللی پیگیری شود
کد خبر: 4157708
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹
آیت‌الله رشاد پیشنهاد کرد:

حق دین‌ورزی در نهادهای بین‌المللی پیگیری شود

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه ما مقوله‌ای به نام دین‌ورزی انسان داریم، گفت: دنیا برای محیط زیست حقوقی قائل است؛ الان سیاستمداران غربی برای افراد فاسق و فاسد مانند همجنس‌بازان حقوق قائل هستند آیا دو میلیارد انسان و یا اکثریت بشریت روی زمین حقی به نام حق دین ندارند تا هر دولت بی فرهنگ و بی مایه به راحتی به این قشر عظیم توهین کند؟ بنابراین باید این حق در قالب سندی در مجامع بین‌المللی پیگیری شود.

علی اکبر رشادبه گزارش ایکنا، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه تهران دوم مرداد ماه در هم‌اندیشی «واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و سیاسی حکم رهبر انقلاب در محکومیت آتش‌سوزی قرآن» که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع) و ... برگزار شد با محکومیت اهانت به قرآن و عرض تسلیت در این باره، گفت: قرآن تاریخ را به پیش و پس از خود تقسیم کرده‌ است؛ تاریخ جاهلیت و بعد از جاهلیت، قرآن، تمدن آورد و بشریت را به تمدن فراخواند؛ در اولین آیات خود بشریت را به علم دعوت کرد و خرافه را از زندگی بشر زدود، توحید ناب به ارمغان آورد، جهان‌بینی و هستی‌شناسی متعالی برای بشر آورد، زیست قبایلی را تغییر داد، معیارهای شایسته در عرصه سیاسی ارائه کرد و نسلی از نخبگان و متفکران را پدید آورد.

اهانت به قرآن اهانت به تمدن و علم است

وی اضافه کرد: نزول قرآن در 14 قرن قبل، حیات بشر را به نحو عمیقی تحت تأثیر قرار داد و همه بشریت از آن متأثر شدند نه فقط صرفاً مسلمانان؛ اهانت به قرآن اهانت به تمدن، علم و معرفت و مقابله با علم و معرفت و زیست تمدنی و مواجهه با حریت و حقوق و کرامت انسانی و آزادی‌خواهی و کمالات است.

رشاد ادامه داد: آن کسی که به قرآن اهانت می‌کند به ابرارزش‌ها و تمام ارزش‌های متعالی الهی و انسانی اهانت می‌کند و اهانت به قرن صرفاً اهانت به یک کتاب مقدس نیست بلکه اهانت به همه مقدسات و خوبی‌ها و ارزش‌ها است و اشد مجازات برای مرتکب چنین جنایتی، اقل مجازات است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: بنابراین بدیهی است که اشد مجازات اقل مجازات برای فرد موهن به ساحت نورانی قرآن کریم است و امیدواریم سیاسیون آزاد و غیروابسته و اصحاب ادیان و انسان‌های آزاده در این زمینه مواضع درست و صحیحی در دفاع از قرآن اتخاذ کنند و بدانند دفاع از قرآن دفاع از همه انبیاء و ارزش‌های مقدس و متعالی است و همه باید در برابر این جاهلیت، یکپارچه و در یک جبهه بایستند. 

رشاد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در دو سه دهه اخیر این رویدادهای خطرناک به تعبیر مقام معظم رهبری از سوی بازیچه دست قدرت‌ها اتفاق افتاده است ولی اقدام فراخور و درخوری از سوی مسلمانان نسبت به آن صورت نگرفته است، افزود: یکی از وجوه این مسئله آن است که صدای قرآن کریم به گوش بشریت نرسد کما اینکه در سوره نوح به این مسئله اشاره شده است و نوح گلایه می‌کند که اینها انگشتشان را در گوششان فرو می‎‌برند تا صدای تبلیغ مرا نشنوند. 

وی با بیان اینکه قداست شامل دو بخش ذاتی و نفس‌الامری است، گفت: برخی امور ذاتاً قداست دارند ولی برخی قداست‌ها جنبه عرفی فرهنگی دارند یعنی وقتی ما سخن از عدم توهین می‌کنیم یعنی نباید به قرآن و انبیاء و همه ادیان توهین شود. سایر ادیان هم مقدساتی دارند که شرعی نیست ولی با اینکه عرفی است دلیلی وجود ندارد تا به آن‌ها اهانت کنیم؛ قرآن فرموده است که به بت‌های آن توهین نکنید تا آن‌ها به خدا توهین نکنند.

رشاد بیان کرد: اهانت هم به اهانت منصوص و مصرح و موکول به عرف قابل تقسیم است؛ برخی اهانت‌ها به صراحت در قرآن و روایات ذکر شده است ولی ممکن است رفتاری از جهت عرفی در زمانی موهن باشد ولی در زمان دیگر موهن حساب نشود.

وی با بیان اینکه آنچه باعث اثبات جرم می‌شود ناشی از آن است که قانون الهی یا بشری آن را جرم پنداشته باشد، گفت: البته از سوی دیگر عواملی باعث ایجاد وضعیت ثانوی برای حکم می‌شوند یعنی گاهی تشدیدکننده حکم هستند و آن را تشدید یا تضعیف می‌کنند مثلاً عدم قرائت قرآن نوعی جرم خفیف است ولی گناه کبیره نیست ولی عمل نکردن به دستورات قرآن، حرام است اما سوزاندن قرآن به اعتیار قداست ذاتی قرآن، جرم و گناه کبیره است و اگر این کار با هدف جنگ و تفرقه بین ادیان صورت بگیرد، مجازات تشدید هم می‌شود.

اشد مجازات برای فرد موهن اقل مجازات است

استاد حوزه علیمه تهران با بیان اینکه حکم اهانت هم موضوعات مختلفی دارد و ادله زیادی هم برای این مسئله وجود دارد، بیان کرد: آتش‌زدن قرآن جرم بزرگی دارد زیرا حمله به قرآن حمله به همه ادیان است و اگر اشد مجازات برای مرتکب آن هم اجرا شود، باز به معنای آن نیست که این مجازات منطبق بر مقدار جرم است و در قیامت هم مجدداً فرد مؤاخذه خواهد شد.

وی با اشاره به خطرآفرینی این رفتارها، تأکید کرد: این مسائل ممکن است ناگهان صلح جهانی را به خطر بیندازد؛ مگر جنگ جهانی چگونه شروع شد؟ این رفتارها قطعاً خطرآفرین است و قطعاً قدرت‌هایی پشت آن هستند تا جنگ راه بیندازند کما اینکه جنگ اوکراین را کارخانه‌های اسلحه‌سازی راه انداختند و همین خطر سبب می‌شود تا شدت جرم و حکم آن هم بیشتر باشد.

وی تأکید کرد: حرمت هتک قرآن ضرروی و بدیهی است؛ هتک قرآن گاهی مستلزم سب‌النبی است که کفر و ارتداد است و حکم ارتداد هم کاملاً روشن است؛ سیره متشرعه در طول تاریخ اسلام هم همین بوده است و حکم به اشد مجازات کرده‌اند و به تعبیر رهبری، اتفاق فقها و اجماع آن‌ها هم بر همین اشد مجازات است.

 پیشنهاد برای مقابله با این اقدامات موهن

رشاد با بیان اینکه در دفعات قبل که به ساحت مقدس پبامبر و قرآن اهانت شد در داخل و بیرون کشور، نشست‌هایی برگزار شد و ملاقاتی با پاپ انجام شد، اظهار کرد: ما مقوله‌ای به نام دین‌ورزی انسان داریم؛ دنیا برای محیط زیست حقوقی قائل است و در فرهنگ ما هم از جمله رساله حقوق امام سجاد(ع) این موارد به وفور وجود دارد؛ الان سیاستمداران غربی برای افراد فاسق و فاسد مانند همجنس‌بازان حقوق قائل هستند آیا دو میلیارد انسان و یا اکثریت بشریت روی زمین حقی به نام حق دین ندارند تا هر دولت بی فرهنگ و بی مایه به راحتی به این قشر عظیم توهین کند؟

رشاد افزود: دین با انسانیت انسان پیوند دارد و آیا جا ندارد ما چیزی به نام حقوق ادیان مطرح کنیم و دستگاه دیپلماسی کشور آن را تعقیب کنند؟. 57 کشور اسلامی و مسلمانانی که در این کشورها حضور دارند آیا نباید و نمی‌توانند پای کار بیایند و این حق را احقاق کنند؛ پیشنهاد ما این است که پیامی تنظیم و به نهادهای بین‌المللی بفرستیم و با هماهنگی با وزارت خارجه و ... به عنوان مطالبه جهانی پیگیری کنیم و تصور بنده این است که چنین چیزی با ادبیاتی که خودشان مدعی آن هستند، قابل پیگیری است. 

انتهای پیام
captcha