تصویر حواریون عیسی مسیح(ع) در سوره صف + تلاوت
کد خبر: 4159296
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
سوره‌های قرآن/ 61

تصویر حواریون عیسی مسیح(ع) در سوره صف + تلاوت

در هر دوره‌ای از تاریخ مؤمنان به عنوان یاران خداوند برای حفظ دین و مبارزه با بی‌دینی تلاش کرده‌اند؛ این مسئولیت در دوران حضرت مسیح(ع) بر عهده حواریون بود که طبق آنچه در قرآن کریم آمده، عیسی(ع) آنان را «یاران خدا» نامید.

سوره صف

به گزارش ایکنا، شصت و یکمین سوره قرآن کریم «صف» نام دارد. این سوره با 14 آیه در جزء بیست و هشتم قرآن کریم قرار گرفته است. این سوره که جزء سوره‌های مدنی است، در ترتیب نزول، صد و یازدهمین سوره‌ای است که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده است.

علت نامگذاری این سوره به «صف» به دلیل آمدن این واژه در آیه چهارم است که اشاره به صف جهادگران سخن می‌گوید. از موضوعاتی که در این سوره مطرح شده سپاس و ستایش خداوند، سرزنش و تنبیه کسانی که گفتارشان با کردارشان یکسان نیست، پیروزی نهایی دین خدا و جهانگیر شدن آن و بی‌نتیجه بودن تلاش مخالفان برای جلوگیری از آن و تشویق انسان‌ها به جهاد با مال و جان است.

این سوره، مؤمنان را به جهاد در راه خداوند و مبارزه با دشمنان دین تشویق می‌کند و خبر می‌دهد که این دین، نورى است درخشان از جانب خداوند که افراد بی‌دین می‌خواهند آن را خاموش کنند. همچنین پیامبر اسلام(ص)، از سوی خداوند به این جایگاه رسیده تا دین حق را به مردم برساند؛ همان دینی که عیسى‌بن‌مریم(ع) خبر آمدنش را به بنی‌اسرائیل داده بود.

همچنین در این سوره تأکید شده است که مؤمنان هرگز آنچه را که خود عمل نمی‌کنند به دیگران توصیه نکنند و به آنچه قول می‌دهند، عمل کنند. اگر بدقولی کنند، خطر ایجاد انحراف در دل‌هایشان وجود دارد؛ همانطور که این انحراف در قوم حضرت موسی(ص) ایجاد شد.

در آیه انتهایی این سوره نیز به حواریون به عنوان یاران خاص و برگزیده حضرت عیسی(ع) اشاره شده است.

از آیات مشهور این سوره، آیه «نَصْرٌ‌ مِّنَ اللَّهِ و َفَتْحٌ قَرِ‌یبٌ» (صف/ 13) است که به مؤمنان خبر پیروزی را داده است. برخی مفسران گفته‌اند، این آیه به موضوع فتح مکه در زمان پیامبر اسلام (ص) اشاره دارد اما برخی مفسران دیگر معتقد هستند، این آیه به پیروزی نهایی مؤمنان اشاره دارد که در آخرالزمان اتفاق خواهد افتاد.

تلاوت سوره صف، آیات 1 الی 14 با صدای شیخ عبدالباسط عبدالصمد

انتهای پیام
captcha