نشست مجازی «بازخوانی حضور بزرگ زنان در جریان عاشورا» برگزار شد
کد خبر: 4159353
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
در لرستان

نشست مجازی «بازخوانی حضور بزرگ زنان در جریان عاشورا» برگزار شد

نشست بصیرتی «بازخوانی حضور بزرگ زنان در جریان عاشورا» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد، مسئول کمیته زن و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در بستر فضای مجازی ویژه طلاب و فعالان سواد رسانه‌ای لرستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایینژاد، مسئول کمیته زن و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی کشوربه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‎نژاد، مسئول کمیته زن و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در نشست بصیرتی «بازخوانی حضور بزرگ زنان در جریان عاشورا» که هشتم مردادماه از سوی بسیج فضای مجازی سپاه لرستان ویژه طلاب و فعالان سواد رسانه‌ای لرستان در بستر فضای مجازی روبیکا برگزار شد، گفت: هر شبکه معنایی حول یک مفهوم اساسی و مرکزی شکل می‎گیرد و این مفهوم مرکزی نقش تعیین‌کننده را برای آن شبکه دارد.

وی با بیان اینکه در ادبیات دینی ما شبکه معنایی که اسلام آورده است حول یک مفهوم سازمان پیدا می‎کند و آن «توحید» است، افزود: توحید که مفهوم مرکزی نظام معنایی دینی عقلانیت اسلامی است شامل توحید در خالقیت، توحید در رازقیت و توحید در پرستش است.

زیبایی‎نژاد با بیان اینکه در طول تاریخ «توحید در ربوبیت» همواره محل اختلاف بوده است، ادامه داد: عقلانیت اسلامی معتقد است هیچ کسی غیر از خدا صلاحیت راهبری انسان را ندارد و اگر هم کسی می‎خواهد راهبر و راهنمای کسی دیگر باشد باید برنامه‌ الهی در دست داشته باشد و از ناحیه خداوند صلاحیت وی تأیید شده باشد و اینکه نقشه راهبری را از خداوند گرفته باشد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه از ابتدای خلقت بشر تا آخرالزمان دعوای اصلی بر سر این است که چه کسی انسان را راهبری کند و بحث ابلیس نیز مربوط به همین راهبری بشر بود، ادامه داد: ابلیس با پرستش خداوند مشکلی نداشت، با خالقیت خدا نیز مشکلی نداشت، تنها مشکل ابلیس این بود که هر وقت خداوند دستوری می‌داد ابلیس می‌گفت من هم هستم و این‌گونه بود که ابلیس از درگاه خدا رانده شد.

وی با یادآوری اینکه عقلانیت توحیدی حول توحید ربوبی و در مقابل عقلانیت معارض حول ربوبیت انسان شکل می‎گیرد، اظهار کرد: عقلانیت توحیدی کل اجتماع را بستر ربوبیت خدا می‎داند، اما عقلانیت معارض اجتماع را تحت راهبری بشر می‌داند. لذا، بین این دو عقلانیت نزاع و دعوایی به قدمت کل تاریخ بشری وجود دارد.

مسئول کمیته زن و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با بیان اینکه یکی از کارکردهای مفهوم محوری و مرکزی این است که شبکه معنایی اجازه نمی‌دهد معانی متناقض بیاید، گفت: در عقلانیت دینی و توحیدی دموکراسی قابلیت جاسازی ندارد و آن چیزی که در این نوع عقلانیت قابلیت دارد بحث ولایت اجتماعی است، کمااینکه یک پیوندی بین کل جامعه مؤمنین وجود دارد و آنها مانند براده‌های آهنی که در جریان آهن‌ربا قرار گرفته‌اند در هم چفت می‎شوند که تعاون و همکاری آنها بر پایه ربوبیت الهی است؛ به این معنا که آنها اگر کمکی به هم می‎کنند برای این است که اراده الهی را بسط دهند.

آزادی به‌ معنای برداشتن موانع رشد و سعادت است

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از مفاهیمی که در عقلانیت معارض از قبیل حق تسلط بر بدن و... وجود دارد در اندیشه دینی جایگاهی ندارند، اضافه کرد: خیلی از ما مسلمان هستیم ولی متأثر از عقلانیت‌های وارداتی هستیم که ضرورت دارد، مبلغان و اندیشمندان مراقب باشند در ادبیات و شبکه مفاهیم دیگران و ربوبیت رقیب گرفتار نشوند.

حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد با اشاره به اینکه کارکرد دوم مفهوم محوری و مرکزی این است که رنگ معنایی به واژگان می‎دهد، افزود: حال ممکن است یک واژگانی در ربوبیت رقیب معنای دیگری داشته باشد، اما در ربوبیت توحیدی که قرار بگیرد رنگ دینی به آن بخورد و یا برعکس این باشد؛ امروز ما شاهد هستیم کلیدواژه آزادی در شبکه معنایی رقیب و لیبرالیسم اخلاقی گیر افتاده و دشمنان با این واژه ما را بازی می‎دهند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در شبکه معنایی لیبرالیسم «فرد» در مرکزیت است و اجتماع در این مکتب وجود خارجی ندارد و تنها فرد است که مهم است و همه چیز باید به شادکامی فرد منجر شود، اظهار کرد: در این مکتب هیچ ارزشی وجود ندارد و تنها آن ارزش‌هایی شکل می‎گیرد که از بی‌ارزشی تولید شده باشند.

مسئول کمیته زن و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با بیان اینکه آزادی در ادبیات ما به‌ معنای برداشتن موانع رشد و سعادت است، مهم‌ترین حرکت آزادی‌بخش را حرکت پیامبران دانست و اضافه کرد: در عقلانیت رقیب و مخالف حجاب مشکل و ممنوعیت است، اما همین مبحث در عقلانیت ربوبیت راه‌حل و راهگشاست.

این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه به مصیبت‌های زنان عاشورایی اشاره کرد و گفت: در رابطه با زنان عاشورایی می‎توان از زوایای مختلفی بحث کرد؛ از صبوری آنان، از پیام‌رسانی واقعه عاشورا و از خطبه‌های آتشین این بانوان، اما یکی از حزن‌انگیزترین مسائل مربوط به بانوان عاشورایی مصیبتی است که آنان بعد از شهادت امام حسین(ع) به آن گرفتار شدند.

وی ادامه داد: سپاه دشمن بعد از آنکه از به شهادت رساندن امام حسین(ع) و سایر مردان اهل‌ بیت(ع) و آتش زدن خیمه‌ها فارغ شد به سمت زنان اهل‌ بیت(ع) یورش آورد و گوشواره‌های گوش و خلخال‌های پای زنان را غارت کرد، روسری و چادر از سر آنان برداشتند، آنان را سوار بر قاطرهای بدون جهاز کردند و از پشت بر بدن زنان و دخترانی که گریه می‌کردند و یا سختی بر زبان می‎آورند، نیزه می‌زدند.

زیبایی‎نژاد گفت: یکی از بزرگ‌ترین مصائب برای زنان عاشورایی گذشته از شهادت امام حسین(ع) و شهدای کربلا این بود که دشمن با برداشتن حجاب و نقاب آنان اجازه داد نامحرمان صورت‌های آنان را مشاهده کنند.

انتهای پیام
captcha