همسویی بُعد روایتگری عاشورا با رسالت خبرنگاران + صوت
کد خبر: 4161100
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
امیر حاتمی بیان کرد:

همسویی بُعد روایتگری عاشورا با رسالت خبرنگاران + صوت

مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور ارتش در مراسم تجلیل از اصحاب رسانه با تأکید بر اینکه بُعد روایتگری واقعه عاشورا با کار و مسئولیت خبرنگاران متعهد، متدین و متخلق به اخلاق سازگاری دارد، گفت: حضرت زینب(س) با روایتگری به موقع توانست صحنه این صحنه‌گردان‌ها را تغییر دهد، به طوری که فاتحان دروغین کربلا، پس از روشنگری زینب(س) حتی حاضر نبودن مسئولیت این فجایع را بپذیرند.

همسویی بُعد روایتگری عاشورا با رسالت خبرنگاران + صوتبه گزارش خبرنگار ایکنا، امیرسرتیپ امیر حاتمی، مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم تجلیل از روز خبرنگار و اصحاب رسانه از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی گفت: دلم می‌خواست زمانی فراهم شود تا از زحمات دوستان خبرنگار تشکر داشته باشم، شما که همواره در تمامی عرصه‌ها حضور مستمر داشتید و دارید و همواره پای کار هستید.

وی با گرامیداشت یاد شهید صارمی، از شهید امیرسرتیپ عباس واعظی، شهید رسانه ارتش نیز یاد کرد و افزود: از اینها استعانت می‌کنیم تا برای ما دعا کنند تا در برابر مشکلات معیشتی و سختی‌های پیش‌رو همواره ایستادگی کنیم و عاقبت بخیر باشیم. می‌دانید که برای ما سربازان بالاترین عاقبت بخیری، شهادت فی سبیل الله است.

امیر حاتمی با اشاره به تقارن محرم و با روز خبرنگار ادامه داد: این تقارن پرمعناست و باید بارها با خودمان حادثه و وقایع عاشورا و ابعاد مختلف آن را مرور کنیم و از آن درس بگیریم. این حادثه دو بُعد برجسته دارد؛ یک بُعد، آن اتفاقاتی است که در میدان رخ داد؛ شهادت امام حسین(ع)، یاران ایشان، هدف این شهادت و حرف‌های نقل شده از امام(ع) و یاران در شب و روز عاشورا و اتفاقی که رقم خورد، اما هم‌وزن آن بُعد روایتگری و اطلاع‌رسانی عاشوراست که با کار و مسئولیت خبرنگاران متعهد، متدین و متخلق به اخلاق سازگاری دارد.

وی با تأکید بر اینکه کار بزرگی را امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) انجام دادند و به حق گفته شده است «کربلا در کربلا می‌ماند، اگر زینب(س) نبود» افزود: این کار با ویژگی‌هایی انجام شده است که هم برای امروز و هم در طول تاریخ، درس‌آموز است. اگر تصور کنید در چنین ایامی، کاروان اسرا با آن مشقت و سختی به شام رفتند و حضرت زینب(ص) مسئولیت کاروانی را برعهده دارد که در دست شقی‌ترین آدم‌ها اسیرند و همه ملجأ خود را زینب(س) می‌دادند، در چنین فضایی حضرت زینب(س) کار بزرگ و اطلاع‌رسانی روایتگری صحنه عاشورا را انجام می‌دهند.

مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور ارتش ادامه داد: حضرت زینب(س) حس کردند، اگر این کار را انجام ندهند، قطعا انحراف و فراموشی درباره این صحنه رخ می‌دهد. یادمان باشد افرادی که صحنه کربلا را رقم زدند، افراد معمولی نبودند و اینها سالیان سال در شام حکومت کرده بودند و تهدید، تزویر و تطمیع را به کار گرفته بودند و پایه‌گذاری محکمی را برای این حوادث انجام داده بودند، لذا برای آنها کار سختی نبود و حس می‌کردند که این اتفاقی که در کربلا رخ داده است، پیروزی آنها است و حال آنکه با روایتگری صحیح، به موقع، به هنگام و شجاعانه حضرت زینب(س) صحنه تغییر کرد به طوری که همان‌هایی که احساس پیروزی می‌کردند، احساس شکست کردند، به طوری که تمام آنهایی که در وقایع کربلا دست داشتند، حتی حاضر نبودند مسئولیت این فجایع را بپذیرند و این حوادث را به گردن دیگری می‌انداختند.

وی با تأکید بر اینکه حضرت زینب(س)  پیام آور بزرگ کربلاست، گفت: ایشان الگوی تمام پیام‌رسان‌ها و اهالی رسانه در طول تاریخ است. واقعا نمونه‌ای به این بزرگی در طول تاریخ نداریم و بزرگترین نمونه‌ای هستند که می‌توانند اهمیت پیام‌رسانی را برای همیشه تاریخ نشان دهند و برای همیشه الگو و اسوه افرادی باشند که می‌خواهند در این عرصه فعالیت کنند، آن هم فعالیت درست.

امیرحاتمی با اشاره به مسئولیت اصحاب رسانه در شرایط فعلی بیان کرد: اگر امروز به صحنه درست نگاه کنیم، حتما اهمیت پیام‌رسانی را خواهید دید. پیام‌رسانی، امروزه شکل‌دهنده بسیاری از هنجارهای اجتماعی است. گفتمان‌ها و فرهنگ عمومی به طور واقع تحت تأثیر پیام‌رسانی است و فردی در این مورد تردید ندارد و اگر فضای فرهنگ عمومی را فضای فرهنگی جامعه فرض کنیم، سلامت و مسمومیت این فضا به میزان زیادی به نوع پیام‌رسانی بستگی دارد. می‌توان گفت پیام‌رسان‌ها، روشنگری‌ها، اطلاع‌رسانی‌ها و کار رسانه‌ای امروزه نقش دوگانه‌ای را ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: می‌توان طیفی را از صفر تا ۱۰۰ تصور کنیم، یک سوی آن افرادی هستند که ۱۰۰ درصد یا به میزان زیادی متخلق به اخلاق رسانه و خبرنگاری هستند و در این میان افرادی هستند که میزان پایبندیشان کمتر است و در انتهای آن نیز رسانه و اصحابی هستتد که صد در صد در خدمت زورمندان و مستکبران عالم هستند.

امیر حاتمی اضافه کرد: با این وصف رسانه‌ها می‌توانند این نقش دوگانه را اینگونه ایفا کنند؛ می‌توانند جوامع را کاملا به سمت قهقرا ببرند یا می‌توانند جوامع را به سمت رستگاری ببرند، می‌توانند ابزار اغوا و ضلالت باشند. می‌توانند موجب جنگ و ناامنی شوند می‌توانند موجب امنیت و آرامش و صلح شوند.

مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور ارتش ادامه داد: در وقایع مهم دنیا، جایی را در جنگ‌ها و صلح‌ها و حوادث مهم نمی‌بینیم که رسانه پای مهم جریان نباشد، واقعیت این است که جنگ‌ها با رسانه شروع ‌می‌شود، استمرار پیدا می‌کند و با رسانه خاتمه می‌پذیرد و در تمام این جنگ‌ها که خودمان درگیر بودیم، کاملاً شاهد این نقش‌آفرینی بوده‌ایم.

وی افزود: ما عمدتا در مقابلمان آن بخش از رسانه‌ها هستند که در طیف منفی نقش‌آفرینی رسانه‌ها هستند، غربی‌ها آنقدر که مدعی رسانه‌های طرفدار حقوق بشر هستند، طرفدار عدالت و اخلاق هستند، اما ما به عنوان ایرانی‌ها با پوست و گوشت و استخوان خود لمس کردیم که اینگونه نبوده است. این را می‌توان با نگاه به هر کدام از وقایع و حوادث کشور و انعکاس آن در رسانه‌های معاند دید از میزان انعکاس اخبار بمباران شیمیایی سردشت و حلبچه، جنگ تحمیلی هشت ساله ایران، ترورهای شهیدان ترور توسط منافقان (17هزار شهید ترور و جنایت در ایران است) و ... تا حوادث تلخ سال گذشته ایران و تطهیر خاندان پهلوی، تطهیر منافقان و جنایت‌های آنان بر ایرانیان و مطرح کردن گروه‌های تجزیه‌طلب و ... و برخورد دوگانه این افراد کاملا ملموس است.

حاتمی با اشاره به فجایع آمریکا در عراق، سوریه، افغانستان و کشتارها و آوارگان این کشورها اظهار کرد: اگر مقاومت محور نبود این فجایع به زودی جمع نمی‌شد و این عملکرد طیف منفی رسانه‌هاست البته در مقابل آنها رسانه‌های متخلق به اخلاق و درخشش خوب و مناسب رسانه‌های کشورمان است.

وی افزود: اگر امروز شفافیتی شده، حاصل همین تلاش‌های متعهدانه اصحاب رسانه متخلق به اخلاق است. از خدا می‌خواهیم در این فضای رسانه که نقش‌آفرین است و با توجه به علم و دانش و ابزارهای نوین روبه گسترش است، خبرنگاران و اصحاب رسانه بیش از پیش متعهدانه عمل کنند.

مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور ارتش تأکید کرد: اما تلاش‌های رسانه‌‌های متعهد و خبرنگاران متعهد و بصیرت ملت ایران و تدابیر حکیمانه رهبری، تمام این موارد را با ناکامی مواجه کرد که نشان‌دهنده مثمر ثمر بودن رسالت خبرنگاران متعهد است که به خوبی پشت پرده اهداف آنها را در این جنگ ترکیبی و شناختی آشکار کردند.

کد

حاتمی در پایان گفت: امیدوارم خبرنگاران متعهد با توجه به زیرساخت‌ها و ابزارهای نوین پیام‌رسانی بتوانند در این مسیر در زمینه پیشبرد اهداف با اخلاق عمل کنند.

انتهای پیام
captcha