علی سمیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص سفرهای درونشهری، اظهار کرد: در شهر مشهد روزانه حدود هفت میلیون سفر درون شهری رخ میدهد که این رقم باعث شده است مشهد بعد از تهران که بیشترین سفر را روزانه در کشور دارد، (21 میلیون سفر درونشهری روزانه)، دومین رتبه را در کشور کسب کند و افزایش این سفرها در جریان ترافیک تأثیر بسیاری داشته است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، تصریح کرد: در هسته مرکزی شهرهای دیگر، محدودیتهایی برای کنترل ترافیک وجود دارد، اما با وجود حرم مطهر در هسته مرکزی شهر مشهد امکان اعمال محدودیت در این هسته وجود ندارد، همچنین در هیچ شهری برای رفتن به زیارت، زوار تا این اندازه نمیتوانند با خودرو به نزدیکترین نقطه حرم بروند و بعد از خودرو پیاده شوند، مثلاً در مکه، بیشترین سفر بهصورت پیاده صورت میگیرد و امکان استفاده از خودرو در آن مسیر وجود ندارد، به همین علت مواجهه با موضوع ترافیک در اطراف حرم مطهر کمی خاص است.
وی در خصوص کاهش ترافیک در اطراف حرم، بیان کرد: سیاست کلی ما در اطراف حرم، سوق دادن مسافران و مجاوران به سمت پیادهروی است، همچنین در بستهای نواب، شیرازی و طبرسی، عرض پیادهروها را افزایش داده و عرض خیابان مخصوص خودروهای شخصی را کمتر کردهایم، علاوه بر این مسیرها، پیادهرو کردن خیابان اندرزگو پروژهای در حال بررسی است، زیرا بهعلت وجود بازارها و حرم مطهر، مسیری کاملاً مستعد برای پیادهروی است.
سمیعی با اشاره به تصویب ساخت زیرگذر در میدان بیتالمقدس، اظهار کرد: تصمیمگیری در خصوص اطراف حرم به مراتب از بقیه سطوح شهر، دشوارتر است، اما طی تصمیمگیری که صورت گرفته، بنا بر این است که قبل از فلکه آب زیرگذری برای خودروها ساخته شود تا سطح خیابان در اختیار زوار علی ابن موسی الرضا(ع) قرار گیرد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، در خصوص تأثیر فاز سوم مترو بر ترافیک، گفت: در انتهای سال 1403 که بخشی از فاز سوم مترو، یعنی قسمت حدفاصل پایانه امام رضا و میدان شهدا راهاندازی شود، در ترافیک اطراف حرم تأثیرات بسزایی دارد، زیرا دسترسی به حرم از خطوط یک و دو مترو، مستقیماً صورت میگیرد و به مراتب افراد زیادی با مترو به حرم (باب الجواد) مشرف میشوند.
انتهای پیام