اهمیت تأثیرگذاری کتاب بر زندگی مردم مورد توجه قرار گیرد
کد خبر: 4161886
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

اهمیت تأثیرگذاری کتاب بر زندگی مردم مورد توجه قرار گیرد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی معتقد است که باید به سراغ تأثیرگذاری کتاب بر زندگی افراد برویم که در این صورت تمرکز ما از روی موضوع افزایش سرانه مطالعه برداشته می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضویحجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص وضعیت کتابخوانی در جامعه، اظهار کرد: معتقد نیستم که حال کتاب و کتابخوانی بد است، البته این مورد، مبحث گسترده‌ای است، برخی افراد همواره بر این باور هستند که سرانه مطالعه را افزایش دهیم و همواره به‌دنبال این موضوع هستند، اما آیا اگر این سرانه را افرایش دهیم ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی کاهش و رفاه عمومی افزایش پیدا می‌کند؟

سبزیان گفت: باید سراغ تأثیرگذاری کتاب بر زندگی افراد برویم و این نگاه را داشته باشیم که خواندن چه تأثیراتی بر زندگی افراد دارد که در این صورت تمرکز ما از روی موضوع افزایش سرانه مطالعه برداشته می‌شود. افرادی که می‌گویند حال کتاب بد است، اگر به چند کتابفروشی که در سطح شهر در حوزه‌های دینی و اجتماعی فعالیت دارند، مراجعه کنند شاهد خواهند بود که حتی با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها، همواره از خرید کتاب استقبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه مردمی که کتاب می‌خوانند بیشتر می‌خواهند سکوت کنند و همچنین این افراد نسبت به سایر افراد واقع‌بین هستند، تصریح کرد: باید به منظومه فکری مقام معظم رهبری که اصالت کتاب باید حفظ شود، فضای مجازی مهم است و اگر رهبر نبودم مسئول فضای مجازی می‌شدم نیز توجه داشته باشیم. از این‌رو می‌توانیم برای سطح اخبار و اطلاعات به سراغ فضای مجازی برویم و حتی فضای مجازی را در خدمت دانش قرار دهیم.

سبزیان اظهار کرد: لذا اتفاق خوبی که در دوران کرونا رخ داد این بود که کتاب‌های خوانده شده معرفی شدند که از این طریق به‌نوعی پای کتاب به فضای مجازی کشیده شد لذا با توجه به این فضای موجود نباید به جنگ با تکنولوژی رفت.

وی با بیان اینکه حال کتاب خوب است، افزود: اگر یک کتاب به خوبی معرفی شود، مردم می‌خوانند و به سراغش می‌روند و برای این معرفی‌ها می‌توان از فضای مجازی استفاده و کتابخوانی را از طریق این فضا ترویج کرد. کتاب باید وارد زندگی مردم شود و آنها کتاب‌های امیدآفرین بخوانند، اما به چه میزان کتاب‌های امیدبخش معرفی شده‌اند؟

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: باید این موضوع که برای عمق آگاهی، اطلاعات و دانش، کتاب خواند را به مردم منتقل کرد تا مردم بتوانند با کتاب‌های خوب و آثار جدید ارتباط پیدا کنند و یکی از پیشنهاداتی که داریم آن است که در حرم مطهر رضوی کتاب‌های خوب در بین احکام نماز معرفی شود که اگر این اقدام صورت گیرد، مردم استقبال خواهند کرد و قطعاً هم در زندگی افراد تأثیرگذار خواهد بود.

سبزیان در پایان گفت: کارهای امیدبخش زیادی در حوزه کتاب و کتابخوانی صورت گرفته و کاری که اخیراً انجام داده‌ایم این است که امام جماعت محله به نوجوانان کتاب دهد که این نوع کارها بسیار مؤثر است. استان ما نیز در حوزه کتاب موفق بوده و مراکز مختلفی در این راستا مشغول فعالیت هستند.

انتهای پیام
captcha