حضور جدید نظامی آمریکا مصرف داخلی دارد؛ تبادل زندانیان اتفاق تازه‌ای نیست + صوت
کد خبر: 4162710
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۷
امیرعلی ابوالفتح:

حضور جدید نظامی آمریکا مصرف داخلی دارد؛ تبادل زندانیان اتفاق تازه‌ای نیست + صوت

کارشناس ارشد مسائل آمریکا حضور مجدد نظامی آمریکا را در منطقه خلیج فارس اتفاقی عادی خواند و گفت: تنها مسئله این است که دولت بایدن در داخل آمریکا از سوی جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌ها، تحت فشار است و لذا بخش زیادی از اهداف این تصمیم دولت بایدن، یک نوع نمایش قدرت و تقویت وجهه خود در داخل است تا نشان دهد سیاست مشت آهنین علیه ایران همچنان پابرجا است.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس ارشد مسائل آمریکا

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس ارشد مسائل آمریکا، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره پیام همزمانی حضور 3 هزار نیروی نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس با توافقات اخیر در زمینه آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران و تبادل زندانیان گفت: آمد و رفت نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس مسئله جدیدی نیست. در واقع آرایش نظامی آمریکا در منطقه دائم در حال تغییر است. از طرف دیگر تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا هم اتفاق جدیدی نیست؛ این اتفاق هم در زمان برجام، هم در زمان ترامپ بوده و همین الان هم هست و ممکن است در آینده هم اتفاق بیفتد.

وی افزود: در عین حال دولت بایدن هم در داخل آمریکا با تعابیری مانند مماشات، سهل‌گیری، تسلیم شدن، باج دادن و رقصیدن به ساز آیت‌الله‌ها از سوی جمهوری‌خواهان و حتی برخی هم‌حزبی‌های دموکرات به شدت تحت فشار است و لذا این فرض هم منتفی نیست که تصمیم دولت بایدن برای اعزام نیروهای نظامی به خلیج فارس در این برهه یک نوع نمایش قدرت و تقویت وجهه خود در داخل است تا نشان دهد در مقابل ایران تسلیم نشده و باجی نداده و سیاست مشت آهنین آمریکا علیه ایران همچنان پابرجا است.


بیشتر بخوانید:


ابوالفتح اظهار کرد: در این میان اگر شاهد تحرکات مشابه این از سوی آمریکا در گذشته نبودیم می‌شد اینگونه تحلیل کرد که آمریکا به واسطه نزدیک شدن به توافق با ایران، با لشکرکشی دریایی به دنبال هشدار دادن به ایران از یکسو و پیام به متحدان خود مبنی بر کنترل رفتار ایران از سوی دیگر است.  

تازه بودن مسئله استقرار نیروی نظامی آمریکا بر روی کشتی‌های تجاری 

کارشناس ارشد مسائل آمریکا بیان کرد: تنها مسئله خاص در این میان این است که در حد برخی اخبار گفته شده این نیروهای نظامی قرار است بر روی کشتی‌های تجاری و نفتی مستقر شوند و اگر این خبر درست باشد یک اتفاق تازه است که حتی در دوران جنگ نفتکش‌ها در زمان جنگ ایران و عراق نیفتاده بود اما این هنوز در حد گزارش‌های رسانه‌ای است و مشخص نیست آمریکایی‌ها واقعا این اقدام را انجام می‌دهند یا خیر.

وی یادآور شد: این اتفاق در صورت عملی شدن یک نقطه عطف است، در غیر این صورت در حد همان ورود و خروج نیروهای نظامی آمریکا به خلیج فارس به مانند قبل است. همین الان نظامیان آمریکایی در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس کم نیستند که اضافه شدن 3 هزار نیروی نظامی به آنها بخواهد تغییر اساسی در این وضعیت ایجاد کند و لذا از این جهت یک مسئله عادی است که نباید چندان آن را یک اتفاق خاص و ویژه تصور کرد و بیشتر یک مصرف داخلی برای دولت بایدن دارد.

آمریکا بدون ما به ازا به برجام برنمی‌گردد 

ابوالفتح در پاسخ به این سؤال که آیا آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران و آزادی تعدادی از زندانیان گامی در جهت رسیدن به توافق یا یک تفاهم نانوشته است، گفت: نکته مسلم این است که آمریکا بدون مابه‌ازا به برجام 2015 برنمی‌گردد و ایران حتی اگر صدها و هزاران زندانی آزاد کند و هیچ پولی هم در قبال آن دریافت نکند باز هم آمریکا به برجام باز نمی‌گردد، مگر اینکه اول برجام پلاس محقق شده و جداول زمانی برجام تغییر پیدا کند و دوم در خصوص مسائل موشکی و منطقه‌ای که برخی آن را برجام 2 و 3 یا تفاهم نانوشته نامگذاری می‌کنند با ایران به توافق برسد.

وی افزود: در حقیقت آمریکایی‌ها یک سری خواسته‌ها از ایران دارند که به زعم آنها باید محقق شود در غیر این صورت بازگشت به برجام در کار نخواهد بود.

سختگیری برجامی آمریکا بیشتر می‌شود 

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا با بیان اینکه در حوزه اقدامات بشردوستانه آمریکایی‌ها مشکلی ندارند، گفت: حتی در دوره ترامپ هم تبادل زندانیان انجام می‌گرفت اما اینکه با توافق اخیر این احساس ایجاد شود که گشایشی شده و آمریکایی‌ها متوجه شدند مسیر طی شده غلط بوده و می‌خواهند به برجام، با متن مکتوب یا بدون آن، برگردند و تحریم ها را لغو کنند، تصور کاملا غلطی است و این اتفاق نخواهد افتاد.   

ابوالفتح تأکید کرد: اتفاقاً حدس من این است که آمریکایی‌ها در ادامه در حوزه مذاکرات برجامی سختگیری بیشتری هم انجام دهند و مانند همین تحرکات نظامی اخیر، برای بستن صدای مخالفان در داخل، چند شرکت یا شخص حقیقی و حقوقی دیگر ایرانی را هم تحریم کنند تا اعلام کنند سیاست‌ها و مواضع تحریمی آمریکا علیه ایران تغییر نکرده است. این صحبتی است که بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز بیان کرده و گفته سیاست‌های آمریکا در قبال تحریم ایران عوض نشده و آمریکا نگرانی‌های امنیتی دارد و ایران باید به این نگرانی‌های ما پاسخ دهد و همه می‌دانند منظور آمریکا از نگرانی‌های امنیتی از سوی ایران، مسائل موشکی، پهپادها، حضور در عراق، لبنان، سوریه و حتی تعاملات با روسیه است.

کد

وی تصریح کرد: بر این اساس اگر ایران این خواسته‌های آمریکا را برآورده نکند، توافق هسته‌ای، بازگشت آمریکا به برجام و برداشته شدن تحریم‌ها محقق نمی‌شود و حتی اگر به احتمال بسیار بسیار ضعیف توافقی انجام گیرد، باز هم با به قدرت رسیدن احتمالی جمهوریخواهان همه این توافقات از بین می‌رود.

گفت‌وگو از مهدی مخبری     ‌                       

انتهای پیام
captcha