رونمایی از تاریخ شفاهی و مستندات آزادگان سرافراز در حرم رضوی
کد خبر: 4162776
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸

رونمایی از تاریخ شفاهی و مستندات آزادگان سرافراز در حرم رضوی

همزمان با سالروز بازگشت پیروزمندانه آزادگان به میهن اسلامی در یکصد و هفتاد و ششمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، تاریخ شفاهی و مستندات آزادگان سرافراز موجود در آرشیو مرکز اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد. 

رونمایی از تاریخ شفاهی و مستندات آزادگان سرافراز در حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، سلطانی، معاون سیاسی سپاه امام رضا(ع) در این جلسه ضمن ارج نهادن به مقام شامخ آزادگان سرافراز جنگ تحمیلی، شاخصه‌هایی از جهاد تبیین و روش‌های دشمن در قبض فکر نسل جدید را تشریح کرد و گفت: در این تبیین قدرت اثرگذاری احساس بسیار فراتر از قدرت منطق است و در سبک‌شناختی که روشی معمول برای حل مسئله، تفکر، ادراک و یادآوری است، دشمن احساس جوانان را برتمامی این اصول مسلط می‌کند تا بدون شناخت و راستی آزمایی به آن بپردازند.

سلطانی تصریح کرد: در جنگ شناختی فرد بدترین شرایط خود را با بهترین شرایط سایر نقاط مقایسه می کند و در نظام ادراک‌سازی باور می‌کند که همه این حرف‌ها حقیقت دارد. ما انقطاع نسلی نداریم انقطاع ارتباط نسلی داریم و در این جنگ شناختی احساس جوان درگیر شده است.

سلطانی با اشاره به نمونه‌ای تاریخی از این جریان گفت: معاویه در این مدل استاد فن بود و در مدل نظام تغییر نظام تولی و تبر استفاده کرد و این کار با امیرالمؤمنین آغاز شد و کودکان را با بغض علی بن ابی طالب(ع) به دنیا آوردند و بزرگ کردند و ماحصل این تربیت در روز عاشورا مقابل امام حسین(ع) صف‌آرایی کردند.

وی به کم‌کاری تبلیغی برای الگوسازی نسل جوان اشاره کرد و گفت: معرفی بزرگان اخلاقی همچون مرحوم ابوترابی مدفون در حرم امام رضا(ع) که شکنجه‌گر بعثی را به زانو درآورد و به جز اثری کوتاه به هیچ شیوه دیگری انعکاس پیدا نکرده است، در حالی که مسائل مرتبط با این آزاده سرافراز می‌تواند جنبه‌های متعدد تربیتی داشته باشد.

محمود رعیت‌نژاد یکی از 23 نفر نوجوان ایرانی در اسارت صدام و اولین نوجوان اسیر آزاده بود. وی یکی از 23 نوجوان ایرانیِ کتاب «آن 23 نفر» و درواقع همان اسیر ایرانی است که برای گرفتن عکسی در نزدیکترین موقعیت پشت سر صدام قرار گرفت و حتی به فکر خفه کردن صدام هم افتاده است.

وی در این جلسه با بیان خاطراتی از دوران اسارت خود گفت:  یک ماه مانده بود تا 15 ساله شوم که به جبهه رفتم و یک سال و سه ماه از حضورم در جبهه می‌گذشت و تازه پا به 17 سالگی گذاشته بودم که اسیر شدم.

رعیت‌نژاد همچنین قرائت دعای ندبه و دعای کمیل برای مرحوم ابوترابی که جزء محفوظات وی بود را از بهترین خاطرات خود عنوان کرد و خاطراتی را از سیدآزادگان جنگ تحمیلی در مقابله با شکنجه گر حزب بعث و دیگر زندان‌بانان اردوگاه بیان داشت.

صادق پاشایی دیگر آزاده سرافراز حاضر در این جلسه نیز به بیان خاطراتی از دوران اسارت خود در اردوگاه تکریت پرداخت.

محمد نظرزاده کارشناس مسئول بخش تاریخ شفاهی مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این برنامه، تاریخ شفاهی را یکی از پرکاربردترین عوامل در مستندسازی مناسبات گسترده اجتماعی مانند جنگ‌ها و انقلاب‌ها عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در تاریخ شفاهی با انجام مصاحبه تمامی لایه‌های دخیل در یک حادثه از جهات مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد تصریح کرد: تاریخ شفاهی جنگ در حقیقت مستندسازی و بازسازی روایت‌های تمامی گروه‌های مردم درباره جنگ است، زیرا در جنگ‌ها اکثر اقشار و گروه‌های یک کشور اعم از نظامیان، کارگران، کارمندان و پزشکان و دیگر افراد جامعه حضور دارند.

نظرزاده اظهار کرد: بخش تاریخ شفاهی آستان قدس رضوی از ابتدای تأسیس در اواخر سال 1377 تا کنون با هدف ثبت و ضبط اطلاعات و داشته‌های افراد در خصوص تاریخ شفاهی دفاع مقدس انجام مصاحبه با این اشخاص را در دستور کار خود قرار داد که تاریخ شفاهی بازسازی هویزه، پروژه تاریخ شفاهی آزادگان، لشگر 77، نیروی انتظامی خراسان و «آزادگان، جانبازان و ایثارگران» با محوریت آزادگان از جمله محورهای موضوعی آن قرار دارد.

وی ادامه داد: در مسیر محقق ساختن این طرح با 83 نفر از آزادگان با مشاغل و تحصیلات مختلف از اردوگاه‌های گوناگون که در آن اسیر بودند منتخب شدند که با این افراد 160 جلسه به مدت 180 ساعت مصاحبه به عمل آمد.از 

 مدیریت امور اسناد و مطبوعات کتابخانه آستان قدس رضوی، با توجه به اهمیت و نقش رزمندگان، اسرا، جانبازان و آزادگان هشت سال دفاع مقدس، پروژه تاریخ شفاهیاز  این حماسه سازان را از خرداد 1382 با محوریت و تکیه بر تاریخ شفاهی آزادگان در دستور كارخود قرارداد. در این پروژه سعي شد تا گزارش مستندي از روایات شفاهی تمام اردوگاه‌هاي آزادگان موصل، تكريت، بعقوبه، رماديه و الرشيد.

انتهای پیام
captcha