قاریان و حافظان جوان در انس با صحیفه سجادیه نسبت قرآن و اهل بیت(ع) را می‌یابند + صوت
کد خبر: 4163425
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
امام‌ جمعه موقت تهران:

قاریان و حافظان جوان در انس با صحیفه سجادیه نسبت قرآن و اهل بیت(ع) را می‌یابند + صوت

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در آئین افتتاحیه مرحله نهایی پنجمین دوره مسابقات ملی مشکات گفت: امام سجاد‌(ع) از اوصاف و زیبایی‌های قرآن چنان هنرمندانه و استادانه رونمایی می‌کنند. خصایص قرآن در این دعای نورانی آمده و برای شناخت قرآن از زبان قرآن ناطق، این اوصاف دیدنی است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین افتتاحیه مرحله نهایی پنجمین دوره مسابقات ملی و مردمی قرآن کریم مشکات صبح امروز شنبه ۲۸ مرداد با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، امام‌جمعه موقت تهران و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، حجت‌الاسلام و‌المسلمین مجتبی محمدی، مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات و  امام‌جمعه شهر کوهسار البرز، جمعی از چهره‌های قرآنی کشور و عموم علاقه‌مندان، در مجموعه فرهنگی و تفریحی ایثار کوهسار با تلاوت احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان از سوره مبارکه فاطر آغاز شد.

حاج‌علی‌اکبری ضمن قدردانی از متولیان برگزاری این رویداد ملی گفت: خوشحالیم که امروز لحظات شیرینی را پشت سر می‌گذاریم و شاهد مسابقاتی مردمی هستیم که با حمایت اساتید برجسته کشور به خصوص امام جمعه شهر کوهسار قدم به قدم مسیر رشد خودش را طی می‌کند و دامنه خدمتگذاری و اثرگذاری‌اش را توسعه می‌دهد؛ لذا به سهم خودم از امام جمعه کوهسار و همکاران‌شان، مسئولان گرامی منطقه، بانیان برگزاری این مسابقات و استاد محمدحسین سبزعلی که از این کار خوب و ارزشمند قرآنی حمایت می‌کنند صمیمانه تشکر می‌کنم. امیدوارم این حرکت قرآنی مشمول عنایت قرآن ناطق، حضرت مهدی(عج) قرار گیرد و به اهدافی که دوستان تنظیم کرده‌اند، برسد و برکت پیدا کند و در نهایت به اهداف بلندتری هم در ترویج قرآن کریم و تشویق جوانان برای انس بیشتر با قرآن دست پیدا کند.

امام‌جمعه موقت تهران در ادامه نام و یاد امام راحل، شهدای دفاع مقدس، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای امنیت و مدافعان حرم و هچنین ایثارگران را گرامی‌داشت و گفت: تمامی این عزیزان و بزرگواران راه را برای یک حرکت، نظام و تلاش قرآنی ویژه ملت ایران باز کردند. انقلاب اسلامی ایران، انقلابی قرآنی است و کتاب این انقلاب هم قرآن کریم است. مقاصد انقلاب ما نیز مقاصد قرآنی است و لذا باید در هر رویداد قرآنی از کسانی که این راه و مسیر را برای ما باز کرده‌اند، یاد کنیم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به کودتای ۲۸ مرداد گفت: این نور قرآن بود که موجب شکست این کودتا شد والا همچنان باید شاهد اسارت ملت ایران در استکبار جهانی می‌بودیم. این دست قرآن و عترت بود که ملت عزیز ما را آزاد کرد و این همت ایثارگران بود که این راه را باز کرد. خدا را شاکریم که این سایه نحس از سر کشور ما برداشته شد و این نور الهی بر ملت ما تابید و راهی که رهبر حکیم و قرآنی ما ادامه دادند و ملت شریفمان پای آن استقامت کرده‌اند و همچنان استقامت می‌کنند، ادامه دارد.

مشکات

وی ادامه داد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب امروز در مسیر رسیدن به قله‌ها هستیم. زمان نشاط، امید، احساس خوب، تلاش جمعی و وحدت امروز است که به مقصد و این راه خجسته‌ای که پیش‌روی ماست برسیم. همیشه دشواری  بوده است، و حرکت‌های دشمنان و اقدامات آنان خار مغیلانی در راه انسان سالک عاشق است. مهم این است که در پرتور نور قرآن و اهل بیت و سرمایه‌گذاری سیدالشهدا امروز ملت ایران راه سعادت و خوشبختی خودش را طی می‌کند. لذا از مؤسسان این حرکت عظیم قرآنی در جامعه که موجب تربیت بانوان و مردان قرآنی کشور شده که امروز از مفاخر قرآنی امت اسلامی هستند و امتدادی که در جامعه جوان ما پیدا کرده است، تشکر می‌کنم؛ گاهی یک برنامه قرآنی حساب شده وقتی در جامعه ما شکل می‌گیرد، اکتشافات بزرگی را در این عرصه پیدا می‌کند.

امام‌‌جمعه موقت تهران با اشاره به جایگاه ماه صفر در زنده نگهداشتن مبانی قرآنی گفت: در ماه صفر معمولا اینگونه است که شور حسینی به یک پختگی می‌رسد تا به اربعین برسد. در پرتو شخصیت عظیم، بی‌کران و با عظمت حضرت سیدالساجدین امام سجاد‌(ع) که در تکمیل، تشریح، امتداد حسینی و بهره‌برداری از این سرمایه‌گذاری بزرگ با ماه صفر گره خورده است و در رابطه با نقش برجسته امام سجاد‌(ع) و اقدامات ایشان در احیای اسلام و در نگهداشت این خط عظیم مبعث پیامبر اعظم و در حفاظت از قرآن کریم نمی‌توان کوتاه سخن گفت، اما به نظر، این اجلاس باید خودش را به سایه‌سار شخصیت امام سجاد(ع) ببرد.

حاج علی اکبری

وی با نقل حدیثی گفت: نقل کرده‌اند که راوی می‌گوید امام سجاد‌(ع) از خوش‌صدا‌ترین مردم در تلاوت قرآن کریم بود. نزد امام کاظم(ع) سخن از خوشخوانی قرآن بود که امام فرمودند: علی ابن حسین(ع) وقتی قرآن را تلاوت می‌کرد چنان این صوت خوش بود که اگر کسی از آنجا رد می‌شد و این صوت را می‌شنید یا مدهوش می‌شد یا ساعت‌ها در همان‌جا متوقف می‌شد و به تلاوت ایشان با جان گوش می‌داد. بعد می‌پرسند که پیامبر(ص) چگونه بود و امام می‌فرمایند که حضرت رعایت مردم را می‌کردند و اگر ایشان می‌خواستند اینگونه بخوانند کسی توان و تحمل شنیدن عظمت تلاوت ایشان را نداشت؛ لذا از امام صادق(ع) هم نقل است که «کانَ علیُّ بنُ الحسینِ صلواتُ اللّه ِ علَیهِ أحسَنَ الناسِ صَوتا بالقرآنِ، و کانَ السَّقّاؤونَ یَمُرُّونَ فَیَقِفُونَ ببابِهِ یَسمَعُونَ قِراءَتَهُ، و کانَ أبو جعفرٍ علیه السلام أحسَنَ الناسِ صَوتا؛ على بن حسین، صلوات اللّه علیه، قرآن را از همه مردم خوشتر مى‌خواند، به طورى که وقتى سقا‌ها از در خانه حضرت مى‌گذشتند، مى‌ایستادند و میخکوب به صداى قرآن خواندن ایشان گوش مى‌کردند، البته خود حضرت باقر(ع) نیز از خوش صوت‌ترین مردمان بود.»

حاج‌علی اکبری اظهار کرد: نکته دیگر کار بزرگی است که امام سجاد‌(ع) در صحیفه مبارکه سجادیه انجام دادند. صحیفه سجادیه ترجمه و تفسیر قرآن و ارائه زیبایی‌ها، لطایف و دقایق قرآن به زبان دعاست. زبان دعا هنر است و لطافت خاصی دارد و در گفت‌وگوی با خدای متعال است و لذا دست ولی خدا در ارائه‌ها بازتر است. می‌توان گفت که صحیفه سجادیه ترجمه عرشی قرآن است. چون دعا قرآن صاعد است و این پژواک قرآن به سوی آسمان است؛ لذا به نظر می‌رسد کاری که حضرت سجاد(ع) از منظر شرح و بسط معارف قرآنی در صحیفه سجادیه انجام دادند از یک منظر بی‌نظیر است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور بیان کرد: نکته دیگر دعای ۴۲ صحیفه سجادیه است که در ارتباط با قرآن کریم است. وقتی که امام سجاد‌(ع) قرآن را ختم می‌کردند این دعا را می‌خواندند. در این دعا، امام سجاد‌(ع) از اوصاف و زیبایی‌های قرآن چنان هنرمندانه و استادانه رونمایی می‌کنند که حقیقتاً دیدنی است و خصایص قرآن در این دعای نورانی آمده و برای شناخت قرآن کریم از زبان قرآن ناطق، امام سجاد‌(ع) دیدنی است. فصل دومی که از این دعا می‌توان استفاده کرد نسبت بین قرآن و عترت است. نقشی که اهل بیت‌(ع) در ارتباط با قرآن دارند و علم و حقیقت آن در اختیار اهل بیت‌(ع) است و ایشان همزاد قرآن هستند.

وی تصریح کرد: مطلب دیگر در این دعا این است که ما در ارتباط با قرآن چه نسبتی را باید رعایت کنیم و ادب ما در محضر قرآن چگونه باید باشد؟ اینکه انسان مؤمن باید تلاش کند حق را در مورد قرآن کریم رعایت کند و اگر با قرآن انس گرفتید و قرآنی شدید چه برکاتی به شما می‌رسد؛ که این موضوعات به تفصیل در متن این دعا آمده است و حضرت نقش‌آفرینی قرآن را در دستگیری، انس و در نجات کسی که به قرآن انس دارد در این دعا نشان می‌دهد؛ لذا توصیه می‌کنم که مراجعه به صحیفه و انس با قرآن را قدر بدانید و به قصد راهیابی به لطایف و زیبایی‌های قرآنی و دریافت نسبت‌های بین قرآن و اهل بیت(ع) و برکات انس با قرآن کریم، به این دعای و این کتاب مقدس مراجعه نمایید.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین مجتبی محمدی، مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات طی سخنانی با بیان اینکه در این دوره از مسابقات حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر در رشته‌های مختلف شرکت کردند، گفت: از بین این نفرات اعم از بانوان و آقایان در مقاطع سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال، ۲۰۰ متسابق به مرحله نهایی راه یافتند که از امروز به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

حجت‌الاسلام محمدی

وی با اشاره به اینکه مشارکت در دوره پنجم این مسابقات نسبت به ادوار گذشته رشد چشمگیری داشته است، اظهار کرد: امسال به این دوره رشته مناجات‌خوانی فارسی را افزودیم و در کنار رشته‌های حفظ ۵ جزء، ۱۵ جزء و حفظ کل و قرائت ترتیل و قرائت تحقیق و مفاهیم قرآن، این بخش را نیز شاهد هستیم.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات با بیان اینکه تمام کسانی که به این مرحله رسیده‌اند همگی قهرمنان قرآنی کشورمان هستند، افزود: ناگزیرم در هر رشته ۳ نفر را به عنوان برتر معرفی کنیم. از همه کسانی که ما را در این رویداد قرآنی که بزرگترین رویداد قرآنی مردمی کشور است، یاری رساندند تشکر می‌کنم. مؤسسه قرآنی مشکات افتخار دارد در این مسابقات دو دوره بین‌المللی را برگزار کند که سال گذشته ۷۳ کشور در این مسابقات شرکت کردند. این مؤسسه توفیق آن را دارد که هر هفته حدود ۴۵ کلاس آموزشی دایر کند که حدود ۲۰ کلاس از این تعداد در تهران و مابقی در سطح استان البرز دایر می‌شوند و در آن‌ها از وجود اساتید بین‌المللی قرآن به عنوان مدرس بهره‌مند می‌شویم. علاوه بر این در جریان برگزاری مسابقه نیز هماهنگی صورت گرفته است تا در محیطی کارگاهی در زمانی کوتاه، نکات فنی از سوی داوران و کارشناسان حاضر در مسابقه برای ارتقای فنون مهارتی آن‌ها طرح شود.

وی با تأکید بر اینکه این مسابقات با مساعدت مردم و خَیّرین برگزار می‌شود، گفت: در مورد حمایت و پشتیبانی فنی مسابقه از ستاد عالی مسابقات جمهوری اسلامی به دلیل اعزام کارشناس ناظر و همکاری ایشان تشکر می‌کنم و از حاج حسین نام‌آور، خیر قرآنی این مسابقات که به‌عنوان رئیس کمیته اجرایی هم فعالیت می‌کنند، قدردانی می‌کنیم.

به گزارش ایکنا، تجلیل از نیم قرن خدمات قرآنی محمدحسین سبزعلی بخش پایانی این مراسم بود. با پایان یافتن این مراسم مرحله پایانی این مسابقات رسماً آغاز شد و دوشنبه ۳۰ مرداد شاهد برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان این مسابقات خواهیم بود.

یادآور می‌شود در این مراسم اساتید و چهره‌های قرآنی ازجمله محمدحسین سبزعلی، شهریار پرهیزکار، معتز آقایی، امیر آقایی، محمدحسین سعیدیان، غلامرضا شاه‌میوه، عباس امام‌جمعه، سیدجواد سادات‌فاطمی، مهدی عباسی، احمد ابوالقاسمی، هاشم روغنی، مهدی قره‌شیخلو و سعید رحمانی، الهام ماندگارمهر، نجمه شبانی‌قهرودی، ایمان صحاف، فرشته مسجدی و ... حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha