مسابقات قرآن دانش‌آموزی و فرآیند برگزاری آن تربیتی است
کد خبر: 4163734
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷

مسابقات قرآن دانش‌آموزی و فرآیند برگزاری آن تربیتی است

معاون قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مسابقات قرآن، چون به حالت فرآیندی است پس یک ابزار قوی است، گفت: مسابقات قرآن دانش‌آموزی و فرآیند برگزاری آن تربیتی است به همین دلیل ما امسال در برگزاری چهل و یکمین دوره از مسابقات قرآن دانش‌اموزی با ایجاد تغییر در برخی از شیوه‌ها و محتوای برخی رشته‌ها سعی داشتیم تا میزان مشارکت دانش‌آموزان در این فعالیت بزرگ تربیتی را پررنگ‌تر داشته باشیم.

جاسم حسینی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش

جاسم حسینی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه با اشاره به میزبانی کرمانشاه از برترین‌های رشته‌های پژوهشی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی، اظهار کرد: استان کرمانشاه عملاً از امروز ۲۹ مردادماه میزبان بخش پژوهشی چهل و یکمین دوره از مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور در رشته‌های «احکام، نماز، انشاء نماز، صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و گفتمان مهدوی و رشته فهم قرآن» در دو بخش دختران و پسران است.

وی با اشاره به اینکه از ۲۹ تا ۳۱ مرداد مسابقات در بخش پسران و از یکم تا ۳ شهریورماه مسابقات در بخش دختران به میزبانی کرمانشاه در رشته‌های پژوهشی برگزار می‌شود و امروز شاهد رقابت ۳۱۱ دانش‌آموز پسر از سراسر کشور در استان کرمانشاه هستیم، افزود: فرآیند برگزار مسابقات قرآن دانش‌آموزی و رویکرد آن تربیتی است یعنی با اهداف تربیتی برگزار می‌شود و شیوه برگزاری و محتوای مسابقات نیز ناظر به این شاخص است.

حسینی‌زاده با بیان اینکه ما مسابقات قرآن را یک ابزار می‌دانیم که فرآیند آن از مدارس آغاز می‌شود، تصریح کرد: مسابقات را به خاطر مسابقه برگزار نمی‌کنیم بلکه مسابقات را ابزاری بسیار مهم می‌دانیم، چون حالت فرآیندی دارد و از مدارس آغاز می‌شود و رأس هرم آن برگزاری مسابقات ملی و در برخی موارد بین‌المللی است لذا انگیزه دانش‌آموزان رسیدن به مراحل بالاتر است، چون حالت فرآیندی دارد و یک ابزار قوی است.

معاون قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بعد از چهل سال از برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی امسال تغییراتی در شیوه برگزاری مسابقات و در محتوای برخی رشته‌ها داشتیم، یادآور شد: با این روش می‌خواستیم تا کاری کنیم که میزان مشارکت دانش‌آموزان در این مسابقات پررنگ‌تر و فعالیت‌ها نمود بیشتری داشته باشند و اگر در این راستا بخواهیم به ویژگی‌های مسابقات دانش‌آموزی در این فعالیت بزرگ اشاره کنیم یکی از این ویژگی‌ها «مردمی‌سازی» مسابقات بود یعنی در دوره‌های قبل در هنگام ارائه مسابقات دانش آموزان کسی حق ورود به سالن را نداشت، اما امسال ما این اجازه را به افراد دیگر می‌دهیم تا بیایند و در سالن مسابقات قرار بگیرند و شاهد برگزاری مسابقات دانش‌آموزی باشند.

وی با اشاره به شاخص‌های مسابقات قرآن دانش‌آموزی که از امسال در نظر گرفته شده، افزود: یکی دیگر از مواردی که می‌توان به آن اشاره کنیم استفاده از منابع کتب درسی به عنوان محتوای مسابقات به ویژه در رشته‌های پژوهشی است و این امر می‌تواند به ما کمک کند تا بیشترین ارتباط را در حوزه آموزش داشته باشیم.

حسینی‌زاده تصریح کرد: برخی از رشته‌های مسابقات امسال برای اولین‌بار برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها رشته «گفتمان مهدوی» و در بخش پژوهشی است که برگزاری آن را امسال آغاز کردیم و رشته بسیار متفاوت و جذابی است که به شیوه تیمی و با یک محتوای ثابت که توسط بزرگانی از علماء تهیه و حاوی ۴۰ سؤال و پاسخ در موضوع امام عصر(عج) است، برگزار می‌شود و دانش‌آموزان در این زمینه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و با یک جدال احسن مسابقه را با دریافت بالاترین امتیاز به پایان می‌برند.

معاون قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: ما علاوه بر رشته گفتمان مهدوی در رشته‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه مسابقات را به شیوه تیمی برگزار می‌کنیم.

وی اظهار کرد: امسال در مسابقات آوایی در بخش دختران رشته دعاخوانی برای اولین‌بار برگزار می‌شود همچنین دانش‌آموزان متوسطه اول نیز امسال برای اولین‌بار در مرحله کشوری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی حضور دارند.

حسینی‌زاده افزود: در چهل و یکمین دوره از مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی برای اولین‌بار دانش‌آموزان دوره ابتدایی در مسابقات کشوری حضور یافتند که ۱۱ دختر و ۱۰ پسر در رشته حفظ کل به رقابت با یکدیگر پرداختند که اعلام نفرات برتر نیز در این بخش متفاوت بود و از تمامی راه یافتگان به مرحله کشوری تقدیر شدند و این امر به دلیل بالا رفتن چاشنی تربیتی مسابقات دانش‌آموزی بوده است.

معاون قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ما اعتقاد داریم دانش‌آموزان باید به کار تیمی و گروهی عادت کنند و در این دوره از مسابقات آیتمی به نام «فعالیت‌های اجتماعی» پیش از مسابقات کشوری انجام شد که در این بخش دانش‌آموزان راه یافته به مسابقات کشوری یک فعالیت را ارائه داده‌اند و دلیل برگزاری آن به صحنه اجتماع کشاندن دانش‌آموزان است. این بخش بیشتر در مساجد و یا نماز جمعه انجام گرفته است.

وی در پایان با یادآوری اینکه ما مسابقه را صرفاً برای مسابقه نمی‌خواهیم، گفت: ما مسابقات را برای اهداف تربیتی برگزار می‌کنیم و به نوعی به دنبال بیمه کردن دانش‌آموزان هستیم.

انتهای پیام
captcha